Sida 1 av 1

Saab XWD vs. BMW xDrive

Postat: 19 jan 2011 19:35
av Gindemo
Änligen ett test som bevisar det jag alltid sagt!

I senaste numret av Teknikens Värld utklassar Saab 9-5 XWD -BMW 320 xDrive.
Lite citat:
-Framhjulsdrivna Saab går tryggare än fyrhjulsdrivna BMW i snömoset.
-Saab XWD, går som ett plogtåg på det hala underlaget.
-BMW xDrive bjuder på ett snabbt ingrepp, men på snöig landsväg känns det inte tryggt.
-BMW'n slutar att accelera vid 100km/h.
-Inte ens när BMW xDrive kör i hjulspåren efter Saab XWD klarar Tysken att komma i närheten av Saab XWD.

Slutcitat:
"Vi väljer framhjulsdrivet - hästen ska spännas framför vagnen!"

Postat: 19 jan 2011 19:57
av Knigth Rider
Intressant test. Jag kör ju varken Saab eller BMW.
Så jag får väl trösta mej med.

Bättre vara ute på hal is o ha de roligt o glatt.
Än att köra på lansväg i snö o sörja

Postat: 19 jan 2011 20:08
av Gindemo
Knigth Rider skrev:Intressant test. Jag kör ju varken Saab eller BMW.
Så jag får väl trösta mej med.

Bättre vara ute på hal is o ha de roligt o glatt.
Än att köra på lansväg i snö o sörja
Det handlar nog mera om "Haldex4 med eLSD" mot xDrive, än Saab mot BMW.

Ett intressant citat:
-På detta krävande underlag (omkörning i snömodd) framstår inte BMW xDrive som bättre än den framhjulsdrivna Saab 9-5 ur stabiltetssynpunkt.

Postat: 19 jan 2011 20:20
av Knigth Rider
Roligt att se att det händer lite på drivlinan o växellådan när det inte
har hänt lika mycket med motorns utveckling. :D

Postat: 19 jan 2011 21:21
av Martin Fåglefelt
Gindemo skrev:Det handlar nog mera om "Haldex4 med eLSD" mot xDrive, än Saab mot BMW.
Om det är som du säger så anser jag att det är rimligare att döpa om tråden...
Sen är frågan om ett reportage får anses som rätt..men jag har varken testat bmw xdrive, saab xwd eller häst framför eller bakom vagnen... så jag vet inte, och säger inget.

(Nu äger jag en Framhjulsdriven bil för övrigt Gindemo)

Postat: 22 jan 2011 22:22
av Andreas
Vilken Teknikens Värld läste du? :confused:
Jag sitter med senaste numret framför mig och på sidan 47 står det att BMW 320d xDrive blir "Bäst i test".
Bägge BMW-bilarna får bättre totalpoäng än Saabarna....

Postat: 23 jan 2011 00:03
av Gindemo
Andreas skrev:Vilken Teknikens Värld läste du? :confused:
Jag sitter med senaste numret framför mig och på sidan 47 står det att BMW 320d xDrive blir "Bäst i test".
Bägge BMW-bilarna får bättre totalpoäng än Saabarna....
Jo, visst är det så.
Men då har du inte läst hela testet.
När det gäller just 4-hjulsdriften så vinner saab. Men bmw vinner på körsmidighet, ekonomin och bränsleförbrukning.

Citat:
"-Vore det bara för bilens vinteregenskaper så är Saab XWD en vinnare.
Fyrhjulsdriften från Haldex är väldigt rolig att köra och balanserar på gränsen till bakvagnssläpp. Dessutom stabilt trygg på landsväg och fantastisk framkomlighet. Men Saab 9-5 förlorar totalt sett på ekonomin."

Postat: 23 jan 2011 08:49
av Jakob
fyrhjulsdrift är en framhjulsdrift för mycket... :mhihi:

Postat: 24 jan 2011 08:01
av Widell
Jakob skrev:fyrhjulsdrift är en framhjulsdrift för mycket... :mhihi:
Du har inte kört iX va? :hey:

Postat: 24 jan 2011 20:25
av Frownlayer
Widell skrev:
Jakob skrev:fyrhjulsdrift är en framhjulsdrift för mycket... :mhihi:
Du har inte kört iX va? :hey:
Nej. han lever ju. :lol:

Postat: 24 jan 2011 22:36
av Samuel Lindkvist
Känns inte som dessa två bilmärken vänder sig till samma målgrupp. Om jag själv skulle gå och köpa en ny bmw Xi och den betedde sig som saaben gör enligt citaten så skulle jag bli otroligt besviken. Gasar man ska det skjuta på mer bak än fram. Men smaken är ju olika.

Postat: 24 jan 2011 23:39
av Gindemo
Samuel Lindkvist skrev:Känns inte som dessa två bilmärken vänder sig till samma målgrupp. Om jag själv skulle gå och köpa en ny bmw Xi och den betedde sig som saaben gör enligt citaten så skulle jag bli otroligt besviken. Gasar man ska det skjuta på mer bak än fram. Men smaken är ju olika.
Kan tänka mig att den känslan blir betydligt trevligare på torrt väglag.

Postat: 26 jan 2011 09:08
av David Alesand
Frownlayer skrev:
Widell skrev:
Jakob skrev:fyrhjulsdrift är en framhjulsdrift för mycket... :mhihi:
Du har inte kört iX va? :hey:
Nej. han lever ju. :lol:
:mhihi:

Postat: 26 jan 2011 10:38
av Gindemo
Frownlayer skrev:
Widell skrev:
Jakob skrev:fyrhjulsdrift är en framhjulsdrift för mycket... :mhihi:
Du har inte kört iX va? :hey:
Nej. han lever ju. :lol:
Faktum är ju faktiskt att alltför många kör 4-krafts utan att riktigt kunna hantera detta. Tycker det är en ganska vanlig syn med 4-kraftsare i diktet.
Det vanliga felet är ju att man slår av på gasen om det är på väg åt fel håll, då går det verkligen åt fel håll.....

Postat: 27 jan 2011 02:37
av Widell
Gindemo skrev:Det vanliga felet är ju att man slår av på gasen om det är på väg åt fel håll, då går det verkligen åt fel håll.....
Det kan jag intyga. Går också utnyttja denna effekt när man vill ha loss baken lite mer. En lätt touch på bromsen med vänsterfoten in i en kurva gör susen.
Bakhjulsdrift är helt klart lättare att leka med, men fyrhjulsdrift är minst lika roligt och man kan göra saker som är omöjligt med bakhjulsdrift. Räta upp 90-graders ställ t.ex.

Postat: 27 jan 2011 14:57
av Martin Fåglefelt
Widell skrev:
Gindemo skrev:Det vanliga felet är ju att man slår av på gasen om det är på väg åt fel håll, då går det verkligen åt fel håll.....
Det kan jag intyga. Går också utnyttja denna effekt när man vill ha loss baken lite mer. En lätt touch på bromsen med vänsterfoten in i en kurva gör susen.
Bakhjulsdrift är helt klart lättare att leka med, men fyrhjulsdrift är minst lika roligt och man kan göra saker som är omöjligt med bakhjulsdrift. Räta upp 90-graders ställ t.ex.
omöjligt? med MV6 går det nog allt 8) hmm..