Kurvmotor
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Kurvmotor
Jag har alltid varit intresserad av att följa motorns uveckling.
Det har ju hänt en del med dom små tvåtaktarna som nu har ett så kallat
X- Torq system som är frisklufts spolning i stället för traditionelt kolvstyrt
spolsystem av förbrända avgaser som ger både högre effekt o renare utsläpp.
Jag såg ett avsnit på ett Tv program Sigma som gick slutet av 80-talet.
Där var det en person som kallade sej för Smokey Yonik som hadde
utvecklat en motor som skulle nästan halvera bränsleförbrukningen
men ändå öka effekten. Men det var vist någon inspelad bluff.
Men nu läste jag om en uppfinnare som har utvecklat en motor som ska
minska förbrukningen med 30 procent o 30 procent mindre avgaser.
På en vanlig bensinmotor.
Han heter Peter Törnqvist o har utvecklat en prototyp som nu ska
finnas i Detroit o bygger på nya tekniklösningar från gamla kurvmotorn.
Är det någon som vet något mer eller är intresserad så kan man söka
på uppfinningar motor på googel o läsa om Peter.
Det har ju hänt en del med dom små tvåtaktarna som nu har ett så kallat
X- Torq system som är frisklufts spolning i stället för traditionelt kolvstyrt
spolsystem av förbrända avgaser som ger både högre effekt o renare utsläpp.
Jag såg ett avsnit på ett Tv program Sigma som gick slutet av 80-talet.
Där var det en person som kallade sej för Smokey Yonik som hadde
utvecklat en motor som skulle nästan halvera bränsleförbrukningen
men ändå öka effekten. Men det var vist någon inspelad bluff.
Men nu läste jag om en uppfinnare som har utvecklat en motor som ska
minska förbrukningen med 30 procent o 30 procent mindre avgaser.
På en vanlig bensinmotor.
Han heter Peter Törnqvist o har utvecklat en prototyp som nu ska
finnas i Detroit o bygger på nya tekniklösningar från gamla kurvmotorn.
Är det någon som vet något mer eller är intresserad så kan man söka
på uppfinningar motor på googel o läsa om Peter.
Jag har ett stort "motorutvecklingsintresse". Just denna person som du beskriver har jag dock inte hört om tidigare. Tittade dock idag på en herre som kommit med ett helt nytt "koncept". Det är en ny mindre bil för att underlätta trafikflödet, som ändå har deformationszoner, sidkrockskydd och airbags. I designen av bilen hade han hela processen i huvudet och han har även tagit fram hela underlaget för att sätta igång tillverkning. Tillverkningen är uppritad och genomgången, helt enkelt en färdig biltillverkning på digital ritning.
Samma person som också var med och tog fram en supersportbil som var världens snabbaste serieproducerade bil under många år
Samma person som också var med och tog fram en supersportbil som var världens snabbaste serieproducerade bil under många år
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Det har ju blivit ganska stora förbättringar på diselmotorn så därför
tycker jag det är konstigt att utvecklingen på bensinmotorn inte gott
fortare på 135 år. Men jag själv tror att det är mycket pengar som har
styrt som med mycket annat o oljebolagen har bromsat upp utvecklingen.
Tycker att wankelmotorn verkar vara en vettig kostuktion o att den
borde gå att förbättra o utveckla mer.
Tror själv att det måste finnas mycket energi att hämta om man lyckas
att ta vara på den energi som man idag kyler bort.
Det är allafall bra om oljekungarna kan ge sig så det kann komma
fram en motor som både blir renare o ge mer effekt!
Eller vad tycker ni.
tycker jag det är konstigt att utvecklingen på bensinmotorn inte gott
fortare på 135 år. Men jag själv tror att det är mycket pengar som har
styrt som med mycket annat o oljebolagen har bromsat upp utvecklingen.
Tycker att wankelmotorn verkar vara en vettig kostuktion o att den
borde gå att förbättra o utveckla mer.
Tror själv att det måste finnas mycket energi att hämta om man lyckas
att ta vara på den energi som man idag kyler bort.
Det är allafall bra om oljekungarna kan ge sig så det kann komma
fram en motor som både blir renare o ge mer effekt!
Eller vad tycker ni.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Läste tidningen Auto Motorsport idag.
Där stog det något intressant att BMW kommer med en termogenerator
som omvandlar avgasvärme till el o avlastar den ordinari generatorn.
Det låter ju bra.
Intressant oxå med den nya M5-an som har en Turbo - V8 på 555 hp
med bra vridmoment o 20 % mindre koldioxidutsläpp.
Det är ju allafall ett litet steg framåt.
Där stog det något intressant att BMW kommer med en termogenerator
som omvandlar avgasvärme till el o avlastar den ordinari generatorn.
Det låter ju bra.
Intressant oxå med den nya M5-an som har en Turbo - V8 på 555 hp
med bra vridmoment o 20 % mindre koldioxidutsläpp.
Det är ju allafall ett litet steg framåt.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Om man jämför en värmepanna o en bensinmotor så är det ju väldigt
dålig verkningsgrad på en vanlig sugmotor.
En mordern värmepanna har ju idag ca 75-90 % verkningasgrad
En motor utan turbo ca 30-35% resten går bort i värme o friktion.
Turboladdad motor ca 44-46% det är ju lite bättre.
Men man hoppas ju att utveklingen kan leda till bättre verkningsgrad.
Med dagens teknik som finns!
Funderar annars på att sätta dit en V8-a i huset
i stället för värmepannan. Det skulle väl vara trevligt!
dålig verkningsgrad på en vanlig sugmotor.
En mordern värmepanna har ju idag ca 75-90 % verkningasgrad
En motor utan turbo ca 30-35% resten går bort i värme o friktion.
Turboladdad motor ca 44-46% det är ju lite bättre.
Men man hoppas ju att utveklingen kan leda till bättre verkningsgrad.
Med dagens teknik som finns!
Funderar annars på att sätta dit en V8-a i huset
i stället för värmepannan. Det skulle väl vara trevligt!
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Läste något intressant igår att Saabs gamla forskning om ångmotorer
i bilar väcks till liv igen. Det är Sigunaföretaget Ranotor som utvecklar
BC-Hybrid-teknik som ska återvinna den energi som annars försvinner ut genom avgasröret.
I det aktuella projektet återförs överskottsvärmen till en ångmotor som
fungerar som ett komplement till bilens förbränningsmotor står det.
Det låter väl lite intressant men jag tror nog mer på en vidareutveckling
av turbon i sådana fall. Istället för att köra "Ångmaskin".
i bilar väcks till liv igen. Det är Sigunaföretaget Ranotor som utvecklar
BC-Hybrid-teknik som ska återvinna den energi som annars försvinner ut genom avgasröret.
I det aktuella projektet återförs överskottsvärmen till en ångmotor som
fungerar som ett komplement till bilens förbränningsmotor står det.
Det låter väl lite intressant men jag tror nog mer på en vidareutveckling
av turbon i sådana fall. Istället för att köra "Ångmaskin".
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Det diskuteras ju en del om fyrhjulsdtift! Här på Forumet.
Så det kanske ska vara en "SLADDVÄNLIG eller SLADDLÖS"! Fyrhjulsdriven elbil. Haldex testar ju nu en "eAWD" Men då får man ju inget härligt Motorljud!
Jag brukar säga när man kör en lite mer törstig V8 :
"Bättre tömma lite mer bränbart i tanken på bilen.
Än att tömma" bränvin" i kroppen."
Så det kanske ska vara en "SLADDVÄNLIG eller SLADDLÖS"! Fyrhjulsdriven elbil. Haldex testar ju nu en "eAWD" Men då får man ju inget härligt Motorljud!
Jag brukar säga när man kör en lite mer törstig V8 :
"Bättre tömma lite mer bränbart i tanken på bilen.
Än att tömma" bränvin" i kroppen."
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Om det är någon mer som är intresserad o inte hört det så fick jag se
att ett Amerikansk företag testar en ny motorteknik.
Dom skriver att motorn komprimerar luft i ena cylindern o förbräner i den
andra. På så sätt påstår dom att kunna minska förbrukningen med upp
till 36% i en bensinmotor. Men siffrorna bygger vist än så länge på
simuleringar står det. Dom skriver inget mer om hur tekniken fungerar.
Det är tydligen hemligt!
Lite tankar "Jag har själv en Solfångare så då tycker man att det skulle
finnas en effectfångare!" Inressant allafall att följa utvecklingen
att ett Amerikansk företag testar en ny motorteknik.
Dom skriver att motorn komprimerar luft i ena cylindern o förbräner i den
andra. På så sätt påstår dom att kunna minska förbrukningen med upp
till 36% i en bensinmotor. Men siffrorna bygger vist än så länge på
simuleringar står det. Dom skriver inget mer om hur tekniken fungerar.
Det är tydligen hemligt!
Lite tankar "Jag har själv en Solfångare så då tycker man att det skulle
finnas en effectfångare!" Inressant allafall att följa utvecklingen
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Det fanns vist mer info om Scuderimotorn som dom kallar den.
Motorn används vist tillsammans med en trycktank.
När luften inte behövs vid förbränningen lagras den i tanken.
Även energi vid inbromsning används för att pumpa upp tryckluft i tanken.
En vicktig förklaring av den höga effektiviteten är att
luft- bränsleblandingen antänds efter att kolven nått toppen av cylindern.
Är det någon mer än jag som är intresserad så kan man läsa mer
om tekniken på "Ny teknik rubrik Fordon" ( Google )
Motorn används vist tillsammans med en trycktank.
När luften inte behövs vid förbränningen lagras den i tanken.
Även energi vid inbromsning används för att pumpa upp tryckluft i tanken.
En vicktig förklaring av den höga effektiviteten är att
luft- bränsleblandingen antänds efter att kolven nått toppen av cylindern.
Är det någon mer än jag som är intresserad så kan man läsa mer
om tekniken på "Ny teknik rubrik Fordon" ( Google )
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Läste något intressant som tydligen inte gått vidare!
Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt 55 procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison. Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent och bensinmotorerna i bästa fall 30 procent.
Tricket är att i en dieselmotor blanda bränsle med högt cetantal (diesel) som lätt självantänder vid kompression, och bränsle med högt oktantal (bensin) som klarar hög kompression utan att självantända. Under körcykeln varierar man blandningen så egenskaperna hos respektive bränsle används där de gör mest nytta.
- Vi kan minska bränsleförbrukningen i bensinbilar med runt 30 procent och i tunga dieselfordon med nära 20 procent. Den här tekniken är ett enklare och billigare sätt att spara bränsle än hybrider, men den går också att kombinera med hybridteknik för att ge ännu större besparingar, säger Rolf Reitz, professor i mekanik på universitetet i Wisconsin–Madison, till Technology Review.
I grova drag använder man mer diesel vid låga laster på motorn, och mer bensin vid högre belastning. Blandningen styr förbränningshastigheten och förbränningstiden i förhållande till kolvrörelsen i motorn. Dieselbränslet sprutas in direkt i förbränningsrummet, bensinen sprutas in i insugsporten.
Rolf Reitz och hans forskargrupp är inte först med att försöka optimera förbränning genom att blanda bränslen med olika oktan- och cetantal. I början av 2000-talet arbetade svenska forskare med samma koncept:
- Det fungerar bra, men vi fick inte lika hög verkningsgrad som de har visat i Wisconsin, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola, till Ny Teknik.
- Dessutom sa biltillverkarna att det var omöjligt att sälja en bil med två bränsletankar, så vi lämnade det spåret. Man blir onekligen nyfiken på om Rolf Reitz forskargrupp har hittat något som vi missade, vi kanske tar upp den tråden igen. Och om bilköparna accepterar två bränsletankar blir
det mycket lättare för motorkonstruktörerna.
Jag skulle allafall axeptera två tankar om man fick
mer effect och bättre verkningsgrad!
Genom att köra en förbränningsmotor på både diesel och bensin i lämpliga proportioner kan man få en verkningsgrad på runt 55 procent, visar resultat från universitetet i Wisconsin-Madison. Idag har de bästa dieselmotorerna 40-45 procent och bensinmotorerna i bästa fall 30 procent.
Tricket är att i en dieselmotor blanda bränsle med högt cetantal (diesel) som lätt självantänder vid kompression, och bränsle med högt oktantal (bensin) som klarar hög kompression utan att självantända. Under körcykeln varierar man blandningen så egenskaperna hos respektive bränsle används där de gör mest nytta.
- Vi kan minska bränsleförbrukningen i bensinbilar med runt 30 procent och i tunga dieselfordon med nära 20 procent. Den här tekniken är ett enklare och billigare sätt att spara bränsle än hybrider, men den går också att kombinera med hybridteknik för att ge ännu större besparingar, säger Rolf Reitz, professor i mekanik på universitetet i Wisconsin–Madison, till Technology Review.
I grova drag använder man mer diesel vid låga laster på motorn, och mer bensin vid högre belastning. Blandningen styr förbränningshastigheten och förbränningstiden i förhållande till kolvrörelsen i motorn. Dieselbränslet sprutas in direkt i förbränningsrummet, bensinen sprutas in i insugsporten.
Rolf Reitz och hans forskargrupp är inte först med att försöka optimera förbränning genom att blanda bränslen med olika oktan- och cetantal. I början av 2000-talet arbetade svenska forskare med samma koncept:
- Det fungerar bra, men vi fick inte lika hög verkningsgrad som de har visat i Wisconsin, säger Bengt Johansson, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola, till Ny Teknik.
- Dessutom sa biltillverkarna att det var omöjligt att sälja en bil med två bränsletankar, så vi lämnade det spåret. Man blir onekligen nyfiken på om Rolf Reitz forskargrupp har hittat något som vi missade, vi kanske tar upp den tråden igen. Och om bilköparna accepterar två bränsletankar blir
det mycket lättare för motorkonstruktörerna.
Jag skulle allafall axeptera två tankar om man fick
mer effect och bättre verkningsgrad!
Senast redigerad av 2 Knigth Rider, redigerad totalt 11 gång.
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Gas och bensin är rätt svårt att blanda ihop. Tänk på alla stackare som inte kan hålla reda på sopporna.OneYet skrev:Jag har ju redan två tankar i min V70.Knigth Rider skrev:Jag skulle allafall axeptera två tankar om man fick
mer effect och bättre verkningsgrad!
En för gas och en för bensin.
Så det skulle inte vara några som helst bekymmer.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jag har sett lite på nätet om en motor där dom kör en förbränningstakt på bensin (eller om det var diesel?) och nästa takt kör man bara vatten. Då vattnet sprutas in förångas det av värmen i förbränningsrummet och det kolvslaget fungerar motorn som ångmaskin. Jag tror det kan vara en effektiv lösning. Då utvinner man mer ur värmen som frigörs vid förbränningen. Dessutom behövde inte motorn någon vidare kylning eftersom det mesta av värmen tas till vara och blir rörelse.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Jag har oxå läst eller sett något av den tekniken. Tycker som du attMats J skrev:Jag har sett lite på nätet om en motor där dom kör en förbränningstakt på bensin (eller om det var diesel?) och nästa takt kör man bara vatten. Då vattnet sprutas in förångas det av värmen i förbränningsrummet och det kolvslaget fungerar motorn som ångmaskin. Jag tror det kan vara en effektiv lösning. Då utvinner man mer ur värmen som frigörs vid förbränningen. Dessutom behövde inte motorn någon vidare kylning eftersom det mesta av värmen tas till vara och blir rörelse.
det vore en bra lösning för att ta vara på energi som annars kyls bort.
Och med dagens teknik kan man ju styra vatenmängd o.s.v!
Roligt att det är någon mer som är intresserad!
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Intressant.Mats J skrev:Jag har sett lite på nätet om en motor där dom kör en förbränningstakt på bensin (eller om det var diesel?) och nästa takt kör man bara vatten. Då vattnet sprutas in förångas det av värmen i förbränningsrummet och det kolvslaget fungerar motorn som ångmaskin. Jag tror det kan vara en effektiv lösning. Då utvinner man mer ur värmen som frigörs vid förbränningen. Dessutom behövde inte motorn någon vidare kylning eftersom det mesta av värmen tas till vara och blir rörelse.
Det betyder att det skulle bli en åttataktare då va?
Undrar hur den sådan låter?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo