Hjälp angående val av projektbil!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Hjälp angående val av projektbil!

Inlägg av Nicke Nyman »

Hej vänner!

Volvon är på g att säljas. Har efter många om och men bestämt mig, nu ska den väck, på riktigt.

I vilket fall, köpte mig hösten 2009 en BMW 520i -89, vit, rostfri, lite bucklig och 32000mil på mätaren. Dock bytt motor till en som "bara" gått 22000mil.

Här om veckan så bytte jag bort denna (min bästa bytesaffär någonsin) mot en BMW 535i -92. Polaris silver, med trasig vippa och vatten i oljan. Bytte topp, toppackning och mekade ihop den igen. Nu går den som en klocka och funkar kanon. Dessutom har den ju lamelldiff, skinnklädsel, allt i el, stereo och den var sänkt. Ska tillägga att jag fick lägga 2000kr emellan. Och att denna gått 24000mil. Ja, ni får bilda er egen uppfattning om killen som hade den innan.

I vart fall, för att komma till saken. Jag smider lite små planer på att ge denna 535a coilovers, större bromsar fram, 2 stolar (sparco, recaro) och ev ett mappningsbart sprut och sen åka org.motor. R-däck är de tänkt att inhandlas oxå om jag hittar några till vettig kurs.

Är denna plan bortkastad och löjlig och borde jag istället bygga på en Opel Ascona B som jag har? Eller ska man jaga rätt på en BMW 318IS/325i att bygga på istället??

HJÄLP MIG!!! 8)

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Svaret är iofs ganska givet om jag får säga mitt... :roll:

Ascona B väger typ hälften så mycket som en 535, jag tror det är väldigt svårt att banta ner en E34 till under 1200 kg.
Finns väl inte så mycket åkafort-chassiegrejer till E34 eller har K-sport nåt?

En annan grej är ju att en lätt bil äter mindre däck och bromsar, blir ju billigare att köra med. Det är roligare att köra än att köpa nya däck hela tiden...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Kör på Asconan :thumbsup:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Bygg isbil av E34an. Grymma att sladda med.

Annars är den lite för tung.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Min e34 upplevde jag som tung, men välbalanserad, och visst gick det åka fort med den...och tog jag i lite för mycket, var den väldigt lätt att "Låta hänga ute". Det kan väl vara roligt... sen tycker jag av någon anledning inte om m30, men m30b35 skall visst vara ganska skottsäker om man skulle hitta någon turbo.. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok. Opel alltså. Men vad för motoralternativ och lådalternativ finns de till rimliga pengar?? Motor och låda från Volvon finns visserligen kvar, men jag vet inte om de är de som känns roligt eller inte.

Har kollat med Stötdämparexperten och fått offert på chassiedelar till Asconan iaf. Vart inte så blodigt dyrt. Frågan är ju bara motorval och såna saker. Alla tips är välkomna. Är inte speciellt sugen på att skruva så mycket nu, vill få mera körtid än mektid.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Ska du köra och ha kul så kör på det som är mest helt.
Ska du meka och sen ha kul och köra fortare kör på Opeln.

Men får du bort en massa vikt ur e34 borde den ju inte va döds tung ändå eller??? iofs bra mycket tyngre än Asconan men klart att det funkar att ha hejdlöst kul i en 535a, bort med allt som väger! :D

Hitta bara 1st tråd på rejsa.nu 30-40 kg på bara huv och avgassystem låter ju bra. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=61552
Senast redigerad av 1 Calle Wennborg, redigerad totalt 25 gånger.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Sturesson
Medlemsansvarig
Inlägg: 1558
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Forsheda

Inlägg av Sturesson »

Nicke Nyman skrev:Men vad för motoralternativ och lådalternativ finns de till rimliga pengar??
Ascona med BMW motor kanske?
Vad tänker du att det ska vara för bil? Lätt svängabil eller stor motor med 11 miljader okontrollerade hästar?
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Absolut inte 11 miljarder hästar... De blir dyrt.

Näe, jag har åkt en 9 sekunders bil på gatan ett par ggr i sommar och den är totalt okontrollerbar. Den körde konbana och var 18s långsammare än mig, och har väl minst 350hk mer än jag hade när jag åkte med Volvon i konbana. Visserligen var föraren inte jättevan konbana men ändå. I Superstage när de ändå finns ett par partier där effekten behövs så fanns ju inget fäste för den.

Jag har väl två "krav" på bilen.

Galet kul i konbana
Bakhjulsdriven


Så en Ascona B kanske går att göra i ordning, men en 1,9S är ju ingen raket och än om jag skulle meka dit en Weber 36/36 så skulle den ändå inte vara snabb.
Så tankarna går LIITE såhär. Ta motorn ur Volvon, sälja turboinstallationen och åka sugmotor i Asconan. Motorn är ju en sugmotor i grunden med fin kompa. Lådan är en Getrag 262 från BMW 528 och den vill jag gärna använda. Otroligt bra skick och tät o lägena.

Men tanken på att sälja allt de och köpa en 16V opel maskin och bygga ett klassiskt opelbygge finns ju oxå där i bakhuvet.

Mera kommentarer kring detta?

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Varför inte slänga i en 5:a från en volvo. Borde vara relativt enkelt och du kan åka med originaleffekt ett bra tag innan du tröttnar i en ascona!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

kardanaxel skrev:Varför inte slänga i en 5:a från en volvo. Borde vara relativt enkelt och du kan åka med originaleffekt ett bra tag innan du tröttnar i en ascona!


Tanken är god och de är nog inte så tokigt. Dock är de allt jobb med att få dit grejorna. Men de är väl likadant med alla grejor. Jag har lagt många timmar på dessa bilar genom åren och timmarna bakom ratten på gatan eller banan har vart få. Tyvärr. Och därför är suget efter en någorlunda original bil (förutom chassie och bromsar) ganska stort. "Skruva dit" grejor är min linje, egentligen.

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

En B23 är inte riktigt bolt-on i en Ascona heller, men defintivt lättare att få i än en vitfemma eller M30-sexa från BMW.

Ragga tag i en CIH 2,4, lite lagom trim till 170-180 hk kostar inte skjortan.
Sen kan du antingen göra en adapterplatta till din BMW-låda eller åka till skroten och hämta några Getrag 240 från Rekord 2,2 för kaffepengar.
Visst blir det lite byggande, men inte alls i samma omfattning som att stoppa i en Volvomotor.
Bakaxeln byter man till en lamelldiffad från Manta, planslipar ramperna 1,95 mm och lägger i dubbla lameller. Då håller den bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Nicke Nyman skrev:Absolut inte 11 miljarder hästar...

Galet kul i konbana

16V opel maskin och bygga ett klassiskt opelbygge
:D :D :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

OneYet skrev:
Nicke Nyman skrev:Absolut inte 11 miljarder hästar...

Galet kul i konbana

16V opel maskin och bygga ett klassiskt opelbygge
:D :D :D
Låter ju nästan som en Speedster, eller hur Fredrik? :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Tankarna går mer och mer mot Ascona faktiskt. Har en viss förkärlek till dem. Hade en sån som första bil och vill gärna ha en sån på gatan igen.

Om man skulle bygga 2,4 med tillhörande låda, måste man modda kardantunnel då?? Jag skulle dock gärna ha en motor med crossflow. Dvs insug och avgas på olika sidor. De har väl inte 2,4??

Ska klura fram en plan på hur jag ska göra.

Dessa Manta axlar, ser de fysiskt likadana ut som Ascona axeln?? Så den bara är att smälla dit utan några problem??

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Axeln från Manta B GS/I är exakt likadan utanpå som Asconaaxeln. Samma fästen, samma strut och samma bromsar.

En 2,4 är en CIH-motor, så den har insug och avgas på samma sida. Ta motorfästen, oljetråg och oljepickup från motorn som sitter i Asconan så är den bolt-on.
Femväxlade Getrag 240-lådan ska passa ganska smärtfritt i tunneln tror jag, möjligen att man får banka lite plåt nånstans.
De manuella lådorna som sitter original på 2,4an är an annan historia, de är mycket högre så det blir trångt i tunneln.
Dessutom ska man passa på att byta svänghjul till ett från en 2,2 motor, original svänghjulet på 2,4an är gigantiskt och väger massor. 2,2ans svänghjul väger typ 9 kg och går att lätta lite om man vill det.
Lättast är väl att leta reda på en Rekord 2,2 på skroten och ta svänghjul, koppling och låda från den.

Mycket text blev det, men det är väl ungefär det jag kommer på nu.
Är det nåt annat är det bara att fråga!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Säljer du inte Volvon för att du vill köra istället för att skruva? Eller har jag missuppfattat det? :confused:

I stället för att riva isär en bil och byta drivlina och motor så är det väl bättre att ta små steg och använda bilen under tiden? Köpa en bil med hyfsad väghållning från början och göra bara mindre förändringar och istället lägga pengarna på däck och Ringen-resor är mitt förslag.

Men det är klart en Kadett City med 2.4 vore ju roligt! :up:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Daniel Båge skrev:Säljer du inte Volvon för att du vill köra istället för att skruva? Eller har jag missuppfattat det? :confused:

I stället för att riva isär en bil och byta drivlina och motor så är det väl bättre att ta små steg och använda bilen under tiden? Köpa en bil med hyfsad väghållning från början och göra bara mindre förändringar och istället lägga pengarna på däck och Ringen-resor är mitt förslag.

Men det är klart en Kadett City med 2.4 vore ju roligt! :up:
Jo, du har förstått de hela rätt Daniel.

Vi får se vad som händer nu, har lagt ut 535an till försäljning, kan ju tänkas bli en E30 nu t.ex. Alt en färdig Ascona B. Men vi får se, förslagen är många.

318IS E30 verkar ju vara populära. ;)

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Tvingas krypa till korset å säga att, om man vill ha en relativt snabb bil för istort sett inga pengar alls. Så ligger en E36 325a med M3 chassie bra till. Passa dock på att byta vattenpumpen innan den går sönder på ringen... :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kan avslöja att ett beslut har tagits, de är en tysk, bakhjulsdriven bil, från 70-talet. Troligen överladdad 4a blir de. 2 liters maskin.

Men jag håller med dig Fredrik, de är inget tokigt val heller.

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar