Sitter å grunnar lite på ett problem som brukar dyka upp när man byter motor i bilen. Hastighetsmätaren. Ja pratar alltså om att byta till en helt annan motor (och även låda då...) Oftast sitter ju hastighetsmätarvajern på lådan. Hur gör folk egentligen? Känns lite svårt att skarva vajrar (wirer, väjronarnernana, jaja...) hit å dit. Sen är det ju inte säkert att den "nya" lådan håller samma varv på wiren.
Finns det nån universell hastighetsmätare som man kan slänga dit, som läser farten med nån givare mot kardan, eller nåt? Och då menar ja inte en vanlig cykeldator. Utan nåt som ser lite vetigt ut.
Tips, länkar och allmänt ljug är välkommet.
Universell Hastighetsmätare (?)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Universell Hastighetsmätare (?)
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Nyare bilar med elektronisk hastighetsmätare borde ju gå att fixa till. BMW E32 har ju en givare i bakaxeln som räknar kuggar. Saab 9000 runt -90 har en grej man sticker in i växellådan istället för hastighetsmätarvajern. Så dessa två skall ju gå att använda. Men man kan ju behöva gradera om hastighetsmätarskalan så den visar rätt. Eller så har man ett program så man kan gå in i elektroniken och ändra beräkningen av hastigheten. Det skall nog gå åtminstone på E32
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06