Sida 1 av 4
Vinterbilar 09/10
Postat: 13 sep 2009 16:42
av Maccan
Ja hösten börjar ju närma sig och det börjar ju bli dax att tänka på detta med vinterbil.
För att minnas det ljuva åren som liten pajk, så blev det en riktigt sunkig vinterbil för mig i år.
Alltså en Omega 2.0 16v från 1994.
Extra utrustad med dåliga bromsrör och kassa avgasvärden.
Har inte hunnit göra så mycket med den än. Bara satt på 16" plåtfälgar och polsk, rostig och ful nätgrill.
Den är mycket fulare i verkligheten än på bild.
Fatta den ska få gå i vinter...
Postat: 13 sep 2009 17:32
av kardanaxel
Klart bättre än miata
Postat: 13 sep 2009 17:39
av Henke
Fatta vad det skall driftas i vinter. Omega x2
Postat: 13 sep 2009 18:34
av Reco
525-båten ska ut och rastas på bredden i vinter igen!
Nästan lite sugen på att åka bekvämt igen.
Postat: 13 sep 2009 19:10
av kardanaxel
Föresten... Jag tror att min skönhet börjar få dödsryck
Dricker vatten, rycker och har sig och gick inte på alla cylindrar några sekunder nu precis...
Postat: 13 sep 2009 19:12
av Maccan
kardanaxel skrev:Föresten... Jag tror att min skönhet börjar få dödsryck
Dricker vatten, rycker och har sig och gick inte på alla cylindrar några sekunder nu precis...
Det kan inte vara möjligt. En C20NE går ju aldrig sönder...
Postat: 13 sep 2009 19:25
av BOB
Jag har min traktor som jag haft sen förra vintern.... funkar perfekt att dra tunga grejer då den har lågväxel, hillholder, fyrhjulsdrift.
går även fint att gå på 4 hjulställ med om det är snö.....
fruns ord om bilen: fulare och äckligare än vad man någonsin har skådat.
takräcke och extraljus är extra utrustning
Postat: 13 sep 2009 20:25
av kardanaxel
Maccan skrev:kardanaxel skrev:Föresten... Jag tror att min skönhet börjar få dödsryck
Dricker vatten, rycker och har sig och gick inte på alla cylindrar några sekunder nu precis...
Det kan inte vara möjligt. En C20NE går ju aldrig sönder...
Ungefär så tänker jag med så jag kör vidare
Ska den gå sönder får den göra det ordentligt!
Postat: 14 sep 2009 08:35
av Sturesson
Maccan skrev:kardanaxel skrev:Föresten... Jag tror att min skönhet börjar få dödsryck
Dricker vatten, rycker och har sig och gick inte på alla cylindrar några sekunder nu precis...
Det kan inte vara möjligt. En C20NE går ju aldrig sönder...
Särskilt inte när man kör slut på olja och vatten. Då borde de ju klara sig i evigheter...
Postat: 14 sep 2009 11:02
av Daniel S
Vitnerbil...trodde alla bilar var byggda för året-runt-bruk??
Förutom min BMW då...
I vinter ska det köras med fyrhjulsställ med Passaten. Har nog till och med luskat ut hur jag ska rycka i den elektroniska kryckan, inte lätt men det går.
Re: Vinterbilar 09/10
Postat: 14 sep 2009 12:00
av Calle Wennborg
Maccan skrev:Ja hösten börjar ju närma sig och det börjar ju bli dax att tänka på detta med vinterbil.
För att minnas det ljuva åren som liten pajk, så blev det en riktigt sunkig vinterbil för mig i år.
Den är mycket fulare i verkligheten än på bild.
Fatta den ska få gå i vinter...
APN ser jag är modernt denna vinter!
APAN min får nog gå denna vinter finns ju motorvärmare, röv värme och elbakruta som extra lyx utrustning.
Utrustning jag har eller kommer sätta dit är:
Spacklade framskärmar med grundfärg, som garanterat kommer trilla bort när saltet har hälsat på.
Vinterdäck så är det någon som har 4 fäljar till en audi 80 så hojta till 14"
Extraljus, har ramp men får nog ta och investera i biltemas bästa fjärrljus.
Sen kommer nog Minin få gå lite in på vintern med, jag har ju 3 månaders gratis försäkring som måste användas
Postat: 14 sep 2009 12:11
av iceman
du måste ju uppdatera din signatur kalle!! apan står ju inte med:)
Postat: 14 sep 2009 12:21
av Calle Wennborg
iceman skrev:du måste ju uppdatera din signatur kalle!! apan står ju inte med:)
Apan är inte med på topp 3
Postat: 14 sep 2009 19:01
av kardanaxel
Sturesson skrev:Maccan skrev:kardanaxel skrev:Föresten... Jag tror att min skönhet börjar få dödsryck
Dricker vatten, rycker och har sig och gick inte på alla cylindrar några sekunder nu precis...
Det kan inte vara möjligt. En C20NE går ju aldrig sönder...
Särskilt inte när man kör slut på olja och vatten. Då borde de ju klara sig i evigheter...
Idag gav den upp helt
Är ett moln vitare än snön bakom nu så toppackningen har gått. Får se om jag lagar eller inte.
Om nån är sugen på att skruva en dag och vill ha världens bästa vinterbil går det bra att komma med bud!
Postat: 14 sep 2009 20:42
av Maccan
Neeej!!!
Hur kör du igentligen pöjk? Du har nog gasat för dåligt med den, så den har helt enkelt sotat igen så den trycker packningen.
Den är ju smidig att byta packning på. Passa på att plana toppen lite så går den riktigt gûtt sen!
Postat: 14 sep 2009 20:46
av kardanaxel
Maccan skrev:Neeej!!!
Hur kör du igentligen pöjk? Du har nog gasat för dåligt med den, så den har helt enkelt sotat igen så den trycker packningen.
Den är ju smidig att byta packning på. Passa på att plana toppen lite så går den riktigt gûtt sen!
Den klarar väl inte av centrifugalkrafterna på helgerna...
Kollade på mekonomen nu. 700kr för packning och bultar. Får fundera lite...den börjar ju bli lite sleten
Postat: 14 sep 2009 20:58
av Maccan
Säg den omega som inte är schleten... Den är väl bes en stund framöver?
Tänk va du kommer sakna den när snön faller annars.
Postat: 14 sep 2009 22:45
av kardanaxel
Den är besiktigad tills mars och jag saknar den redan! Skulle kört släp imorn
Kom på att det är andra gången som topplockspackningen gått på denna. Farfar hade den innan och då gick den nånstans mellan 8 och 9000 mil. Nu har den gått 16400... Skrämmande intervall men att han ska komma upp i 24000 mil är nog ingen risk.
Postat: 15 sep 2009 16:47
av Karlsson
Har den inte gått längre än så? Jag trodde inte det fanns nån Omega A som gått under 30 000 mil.
Måste ju vara nybilskänsla att köra den!
Postat: 15 sep 2009 18:07
av kardanaxel
Karlsson skrev:Har den inte gått längre än så? Jag trodde inte det fanns nån Omega A som gått under 30 000 mil.
Måste ju vara nybilskänsla att köra den!
Den hade bara gått 12700 mil när jag köpte den. Den är kanonskön att åka i men trots miltalen så har min körstil lyckats slita ut flera bussningar och bägge hjullagerna bak så det skramlar och lever lite när man kör.