Sida 1 av 2

Tyskt VS Japanskt.

Postat: 27 jul 2009 17:50
av Anders Eldehage
Nu närmar sig dagen faktiskt väldigt fort. :) Dagen då Skoda lånet är betalt och jag tar ett nytt lån och köper en bil som jag ska ha i första hand för att köra bana med och i andra hand som familjebil och sista hand som pendlar bil.

Jag har med tips och råd ifrån en som haft en del härliga bilar, läst på nätet och tänkt själv kommit fram till att det står nog mellan Impreza GT 99 till 00 eller BMW M3 E36. Inköps pris ligger de båda väldigt lika. De finns ifrån 70000 kr upp till 130000 kr sen några över där. Försäkringen ska jag kolla upp också ordentligt genom att ringa runt men Jag är ändå 26 år och har bilen i ett (visserligen gemensamt med andra hyrespersoner) garage året runt med en elektrisk/magnetiskt nyckel. Men ändå är det säkert några tusen i månaden.

Här på Attitude finns det ju de som har testat de olika bilarna. Jag har tänkt att ha kvar bilen i flera år och modifiera den för bankörning. Kanske inga 500hk plus motorer eller helrensad inuti, men chassi, bromsar, bur och sånt. Jag går ju ifrån 75hk i framhjulen till mycket mera så i början kommer nog inte effekten var det som jag saknar men det kommer nog efter några år innan lånet (men först chassi och bromsar) är klart kan jag tänka mig.

Så nu! Säg fördelar och nackdelar med de olika modellerna.

Postat: 27 jul 2009 20:06
av BOB
Jag har haft både impreza gt-00 och en bmw m3 e36-94

Imprezan är rolig, men blir slö i högre farter, fyrhjulsdriften är väldigt rolig och ljudet i motorn är helt underbart med annat avgasystem. Fin balans i bilen och mycket underhållande att köra. Sägs att växellådorna ska kunna vara klena men inget som jag la märke till. Ska ha en sån någon gång igen.

bmw m3 e36 ser ju inte lika tuff ut, men är en väldigt välbyggd bil som går bra till upp över 200km/h. lättkörd bil som är mycket rolig att köra. Kan kännas lite tung ibland upplevde jag. Något negativt med m3:an är att den är dyr att försäkra. Att lyckas få en försäkring under 10 000kr helår är väldigt svårt, dom flesta bolagen vill ha upp emot 20 000kr.

Postat: 27 jul 2009 20:33
av Anders Eldehage
BOB skrev:Något negativt med m3:an är att den är dyr att försäkra. Att lyckas få en försäkring under 10 000kr helår är väldigt svårt, dom flesta bolagen vill ha upp emot 20 000kr.
Så man kan få en Impreza försäkrad för under 10000kr?
Total driftkostnad spelar ju in lite om man ska ha den under några år.

Postat: 27 jul 2009 21:45
av Calle Wennborg
Har inte ägt någon av bilarna men kom och tänka på att 4dörrars är nog att föredra om du ska ha bilen som lite familjebil med.
Finns ju limo som m3 så det är ju egentligen inget problem bara en tanke.

Postat: 27 jul 2009 21:53
av Anders Eldehage
Adolfsson skrev:Har inte ägt någon av bilarna men kom och tänka på att 4dörrars är nog att föredra om du ska ha bilen som lite familjebil med.
Finns ju limo som m3 så det är ju egentligen inget problem bara en tanke.
Jo det är ju en liten tanke med det. Annars skulle nog Porsche 944 s2 eller turbo vara med i tankarna med. Eller har inte de så mycket att komma med? DET borde du veta.:)

Postat: 28 jul 2009 07:37
av Calle Wennborg
Anders Eldehage skrev:
Adolfsson skrev:Har inte ägt någon av bilarna men kom och tänka på att 4dörrars är nog att föredra om du ska ha bilen som lite familjebil med.
Finns ju limo som m3 så det är ju egentligen inget problem bara en tanke.
Jo det är ju en liten tanke med det. Annars skulle nog Porsche 944 s2 eller turbo vara med i tankarna med. Eller har inte de så mycket att komma med? DET borde du veta.:)

Ska ni ha bara denna kommande bilen som familjebil eller kommer den bli andra bil?


Jag har ju kört lite M3e36 och om man då jämför den mot 944 så känns Porschen mer mekanisk och äldre i känslan.
Allt är tyngre speciellt växellådan vilket är det enda jag tycker är lite negativt att det känns tungt med 944, lite väl långa slag i lådan för att få till dom där snabba perfekta växlingarna.
Sen är Ju 944an bättre på styrkänslan, känns och är lättare och är ju lite mer balanserad.

M3 har ju mer motor och är mer lätt körd.
Kanske inte lätt körd så att det går fortare men allt är mer modernt och går lite smidigare.

Det går ju ha en 944 som bruksbil man kan ju ha barn i baksätet och det finns bilar med 3punkt bak. Man får in hyfsat med bagage med.
Sen är nog S2 bättre som bil när man ska ha den som bruksbil, är mycket mer saker som kan krångla på en Turbo.
Och S2 och Turbo är ju likadana mer eller mindre förutom motorn.


Har haft 2st 4wd bilar med som är liknande Subarun och kan faktiskt rekommendera 4hjulsdrift, är riktigt gött att alltid ha grepp när man kliver på gasen i en konbana t.ex
Inte allt tråkigt med 4wd iallfall.

Detta va lite snabba tankar precis nu hoppas dom kan komma till glädje. :)

stavfel kan förekomma skriver på jobbet.

Postat: 28 jul 2009 08:18
av BOB
Anders Eldehage skrev:
BOB skrev:Något negativt med m3:an är att den är dyr att försäkra. Att lyckas få en försäkring under 10 000kr helår är väldigt svårt, dom flesta bolagen vill ha upp emot 20 000kr.
Så man kan få en Impreza försäkrad för under 10000kr?
Total driftkostnad spelar ju in lite om man ska ha den under några år.
Försäkring är ju alltid något som är individuellt, så kan inte svara exakt , men för mig så var imprezan billigare att försäkra helt klart.

Postat: 28 jul 2009 13:13
av Nordquist
Har haft en Impreza GT och den funkar ju även som praktisk bil. Den har ju även dragkrok :). Med ganska enkla medel så har du närmare 270 hk i den och då krävs det ganska höga hastigheter för att m3an ska gå bättre.

Väghållningsmässigt så funkar Imprezan ganska bra, men de går att styva till. Finns mycket eftermarknadsprodukter till dom. Imprezan känns väl inte så gedigen som m3an. M3an är ju tyngre. Imprezan är ju tack vare 4wd ganska kvick i tajta partier

M3 = Banbil
Impreza = Konbanebil

Postat: 28 jul 2009 19:02
av Anders Eldehage
Tack alla för svaren. :)
Just NU lutar det mer åt Impreza. Dels för att de verkar billigare att försäkra, sen finns det ju ingen chans att jag kan närma mig de farter som de andra M3:orna har här i klubben. :blush:

Postat: 28 jul 2009 19:19
av Calle Wennborg
Anders Eldehage skrev:Tack alla för svaren. :)
Just NU lutar det mer åt Impreza. Dels för att de verkar billigare att försäkra, sen finns det ju ingen chans att jag kan närma mig de farter som de andra M3:orna har här i klubben. :blush:
Inte för att va dryg men fick inte riktigt svar på om bilen skulle va bruksbil/familje bil som 1a bil eller om den skulle va bus/banbil och andra bil? :D

Postat: 28 jul 2009 19:30
av Anders Eldehage
Adolfsson skrev:
Anders Eldehage skrev:Tack alla för svaren. :)
Just NU lutar det mer åt Impreza. Dels för att de verkar billigare att försäkra, sen finns det ju ingen chans att jag kan närma mig de farter som de andra M3:orna har här i klubben. :blush:
Inte för att va dryg men fick inte riktigt svar på om bilen skulle va bruksbil/familje bil som 1a bil eller om den skulle va bus/banbil och andra bil? :D
Förlåt. :blommor:
Jag har tänkt att ha den som ban/busbil först och främst. Skodan jag har nu är perfekt som familjebil. :) Men att kunna åka fyra stycken i bilen är ju ingen nackdel. Eller jo när det ska gå fort. :P Men skulle kunna se mig att ha baksätet i bilen sen när jag ska köra bana eller konbana plocka ur lite saker som baksäte och stereo. Hoppas det blev ett bättre svar än det svar du inte fick förut. :oops:

Postat: 28 jul 2009 20:56
av Calle Wennborg
Anders Eldehage skrev:
Adolfsson skrev:
Anders Eldehage skrev:Tack alla för svaren. :)
Just NU lutar det mer åt Impreza. Dels för att de verkar billigare att försäkra, sen finns det ju ingen chans att jag kan närma mig de farter som de andra M3:orna har här i klubben. :blush:
Inte för att va dryg men fick inte riktigt svar på om bilen skulle va bruksbil/familje bil som 1a bil eller om den skulle va bus/banbil och andra bil? :D
Förlåt. :blommor:
Jag har tänkt att ha den som ban/busbil först och främst. Skodan jag har nu är perfekt som familjebil. :) Men att kunna åka fyra stycken i bilen är ju ingen nackdel. Eller jo när det ska gå fort. :P Men skulle kunna se mig att ha baksätet i bilen sen när jag ska köra bana eller konbana plocka ur lite saker som baksäte och stereo. Hoppas det blev ett bättre svar än det svar du inte fick förut. :oops:

Tack för det :thumbsup2
Trodde ett tag där att du bara skulle ha denna bilen som familjebil och blev lite orolig :roll: Fast Impreza GT finns ju som kombi :D

Postat: 28 jul 2009 21:22
av Anders Eldehage
Adolfsson skrev:
Anders Eldehage skrev:
Adolfsson skrev: Inte för att va dryg men fick inte riktigt svar på om bilen skulle va bruksbil/familje bil som 1a bil eller om den skulle va bus/banbil och andra bil? :D
Förlåt. :blommor:
Jag har tänkt att ha den som ban/busbil först och främst. Skodan jag har nu är perfekt som familjebil. :) Men att kunna åka fyra stycken i bilen är ju ingen nackdel. Eller jo när det ska gå fort. :P Men skulle kunna se mig att ha baksätet i bilen sen när jag ska köra bana eller konbana plocka ur lite saker som baksäte och stereo. Hoppas det blev ett bättre svar än det svar du inte fick förut. :oops:

Tack för det :thumbsup2
Trodde ett tag där att du bara skulle ha denna bilen som familjebil och blev lite orolig :roll: Fast Impreza GT finns ju som kombi :D
Nej fy USCH inte kombin! :blaaah: Det kan vara att sedanen är så snygg som gör så att jag tycker att kombin är väldigt ful.

Postat: 29 jul 2009 11:57
av kardanaxel
Jag ska vara tråkig och ge rådet att inte köpa någon av bilarna...

Jag har alltid sagt (och många kompisar med mig) att man kör inte bana med en bil man har lån på. Du måste räkna med att försäkringen inte gäller och du måste alltså ha råd att skrota den bilen du kör med på banan... :cry: Det går ju att betala av ett lån på nånting man har skrotat med men det är inget jag skulle vilja göra.

/Axel

Postat: 29 jul 2009 12:49
av Maccan
kardanaxel skrev:Jag ska vara tråkig och ge rådet att inte köpa någon av bilarna...

Jag har alltid sagt (och många kompisar med mig) att man kör inte bana med en bil man har lån på. Du måste räkna med att försäkringen inte gäller och du måste alltså ha råd att skrota den bilen du kör med på banan... :cry: Det går ju att betala av ett lån på nånting man har skrotat med men det är inget jag skulle vilja göra.

/Axel
Va vis du är, pajk!
Märks att du är ordförande.

Köp en miata så har du en rolig bil för liten peng, som går billigt. :D

Postat: 29 jul 2009 12:52
av Calle Wennborg
Sant som axel skriver tycker själv att man ibland har roligare om man inte är lika rädd om bilen. (klart man är rädd om sina bilar men inte rädd för att det sak hända något dyrt)
Men det finns ju försäkringsbolag som täcker banträffar, har läst att If täcker Porsche Club Sveriges banmöte, med förhöjd självrisk. :wink:

Billighets tips: 924S ser ut som en vanlig 924 men är en 944 under karossen = Porsche motor, alusaker i chassie, ok bromsar m.m. samtidigt lättare än 944 och mindre luftmotstånd.

Postat: 29 jul 2009 19:43
av Anders Eldehage
kardanaxel skrev:Jag ska vara tråkig och ge rådet att inte köpa någon av bilarna...

Jag har alltid sagt (och många kompisar med mig) att man kör inte bana med en bil man har lån på. Du måste räkna med att försäkringen inte gäller och du måste alltså ha råd att skrota den bilen du kör med på banan... :cry: Det går ju att betala av ett lån på nånting man har skrotat med men det är inget jag skulle vilja göra.

/Axel
Jag förstår precis hur du tänker och det är ju inte lätt att säga emot det heller. Så jag ska nog inte ens förska att göra det. Men jag är kanske trotsig och tar ett lån och köper en bil ändå och kör med den på banan. Men jag ska komma ihåg dina ord varje gång jag kör på banan. Allt jag kan göra är att hoppas att det inte kommer något "jag varnade dig" senario. (Alltså att jag INTE kraschar eller är med i en krasch på bana.)
Men som sagt, jag ska komma ihåg det.

Postat: 29 jul 2009 21:23
av Samuel Lindkvist
Mest bil för pengarna får du troligvis om du köper en M3Limo -96 och frammåt. Ruskigt bra bil men oftast billig pga att folk mest letar efter coupéer. (321hk för 90000:-) Om man behöver 4hjulsdrift i konbana är det nåt fel på chassit. :wink:
Fast på vintern är det superkul. 8)

Postat: 30 jul 2009 10:05
av Anders Eldehage
Samuel Lindkvist skrev:Mest bil för pengarna får du troligvis om du köper en M3Limo -96 och frammåt. Ruskigt bra bil men oftast billig pga att folk mest letar efter coupéer. (321hk för 90000:-) Om man behöver 4hjulsdrift i konbana är det nåt fel på chassit. :wink:
Fast på vintern är det superkul. 8)
Vad kostar det på ett ungefär att få en M3:a i Millway "utförande"?

Postat: 30 jul 2009 20:27
av Anders Eldehage
Finns det någon nackdel med någon av bilarna?
Eller något med bilarna man ska tänka på när man provkör och tittar på dem?