Zeb skrev:Det viktigaste måste väl ändå vara att sprutet mäktar med att styra motorn ordentligt? Går man på Samuels erfarenheter
så verkar ju inte VEMS riktigt klara ut en vass maskin? Vad säger att MS gör ett bättre jobb med en vass maskin?
VEMS klarar av vassa maskiner, men helst överladdat då. De finns för få punkter att justera bränsle och tändning på. Främst tändning.
VEMS har 4st "olika" Megatunes man kan använda sig.
12x12 Megatune Standard (sugmotor)
12x12 Megatune High Boost (överladdad motor)
16x14 Megatune Standard (sugmotor)
16x14 Megatune High Booost (överladdad motor)
12x12 är så många punkter de finns. Då ska du på detta, som sugmotor sätta in från varvtal 500rpm ända upp till 8000rpm som du ska varva. Och detta på 12st punkter. 7500/12=625
Dvs att du kan sätta dessa mappningspunkter med 625rpm mellan varje punkt. Du kan givetvis sprida ut dem lite mera, spec om du kör samma tändning på 0 atmosfärstryck och 3000rpm ända upp till 4500rpm, där har du t.ex 35 graders tändning.
Men problemet blir ju på bränslesidan. Har du 12 mappningspunkter med 625rpm mellan varje så på en vass sugmotor blir de problem. Du kan ju ha olika verkningsgrad på 3200rpm och 3400rpm och sen ännu en ny på 3800rpm. Där har du redan gjort av med 3st punkter, då har du 9st kvar.
Visst är 16x14 bättre då, med fler mappningspunkter men ändå på tok för lite om man måste ändra bränslet på varje 200rpm. Eller kanske ännu mer tight.
DTA har nog många många fler punkter och deras system är upplagt på ett helt annat sätt.
Överladdat funkar fint med VEMS. Iaf på min motor med den är ju ingen super sugmotor i grunden heller. Har jag 130-140hk som sugmotor så är jag nöjd. Kör ju så galet låg kompa. 7,5:1.
Lycka till med sökandet efter ett bra styrsystem. Men DTA slår MS och VEMS med hästlängder. Sen kommer finns ju alltid Autronic och Motec, men då börjar de genast att kosta mer!
MVH