Sida 1 av 8
Iskörning?
Postat: 05 jan 2009 12:35
av 740fredrik
Är det någon sjö i trakten som har fryst tillräckligt för lite iskörning?
Det finns sjöar inom 10-mils avstånd som fryst rejält har jag sett på andra forum.
Postat: 05 jan 2009 12:43
av ERnsT
Hemma har vi inte mer än 10-12 cm på minsta stället. Så där är det ju tveksamt om det blir någonting alls i vinter. Men uppåt kanske det har frusit till ordentligt.
Postat: 05 jan 2009 13:10
av Karlsson
Jag var uppe och kikade vid Klerebodammen utanför Bankeryd igår. Där var det lite folk som åkte skridskor och en som var ute med en fyrhjuling och gasade.
Men frågan är om man ska våga sig ut med bil ännu, det har inte varit is så jättelänge.
Ge det några veckor till med minusgrader så kanske.
Postat: 05 jan 2009 14:05
av Frownlayer
ni får skaffa en flakmoppe... det e skitkul... speciellt med pulka eller trickskidor efter... och nu när det e lite snö på isen så går det skitbra...
Postat: 05 jan 2009 14:50
av 740fredrik
Det ska bli plusgrader på tors-fre
Postat: 05 jan 2009 16:04
av marcus
Frownlayer skrev:ni får skaffa en flakmoppe... det e skitkul... speciellt med pulka eller trickskidor efter... och nu när det e lite snö på isen så går det skitbra...
Man kanske skulle knycka systersonens forshaga shopper
Postat: 05 jan 2009 16:22
av Jakob
nu har jag vatt ute. 16-17centimeter går bra. visst knakar det lite men kul är det!
Postat: 05 jan 2009 16:56
av ERnsT
Jakob skrev:nu har jag vatt ute. 16-17centimeter går bra. visst knakar det lite men kul är det!
Oj, är det bil ni har varit ute med så är ni modiga...
Postat: 05 jan 2009 17:06
av Jakob
bil och traktor. men vi begränsade de till 2 bilar på isen åt gången.
Postat: 05 jan 2009 18:02
av 740fredrik
Under ons-tors skall det krypa ner mot -14, hur snabbt ökar en is i tjocklek tro?
Själv har jag som inflyttad ingen bra koll på lämpliga sjöar här i kring..
Postat: 05 jan 2009 18:04
av Andreas K
Jakob skrev:bil och traktor. men vi begränsade de till 2 bilar på isen åt gången.
det räcker ju med en för att det ska kunna gå illa...
Postat: 05 jan 2009 19:36
av Anton_the_man
ja har vart på hökessjön o åkt skridskor nu 3 dar
på raken o igår va de ca 15-20cm mitt ute på sjön..
de stora problemet e att få ner bilen på isen, men de ska vi titta på imon..
Postat: 05 jan 2009 19:40
av ERnsT
och jag som tyckte vi var pågränsen när vi hade knappt 30cm
visst är det roligt på isen, men drattla inte i vad ni än gör...
Postat: 05 jan 2009 19:49
av Calle Wennborg
Hade tänkt att jag skulle köra lite på Mullsjön idag med en polare men jag är lite krasslig. Det är med 4hjuling då såklart
Alla borde ha en fyrhjuling!
Är bra transportmedel 0,3 milen och väldigt väldigt kul leksak!
Vet 2 fina som är till salu bara kontata mig genom PM
Postat: 05 jan 2009 19:53
av 740fredrik
Här står det en del om is
http://www.luth.se/depts/lib/coldtech/ct94-1.html
Exempel 5
Beräkna den minsta istjocklek en isväg av god kvalitet kan ha för att kunna traffikeras med en personbil typ Saab 9000.
Lösning:
Problemet visar sig vara ganska knivigt eftersom många variabler förutom istjocklek inverkar. Isvägens bärförmåga reduceras avsevärt genom den dynamiska belastningen som varierar med fordonets hastighet. Jag gjorde därför ett dataprogram baserad på Panfilovs formel och resonanssvängning där bl.a fordonsvikt, hastighet,hjulbredd, vattendjup, istjocklek och temperatur ingår som indata. Man kan med detta program prova sig fram (se figur) till en lämplig minsta istjocklek på 20 cm. (På grund av normal variation av isens tjocklek och kvalitet bör medeltjockleken vara något större än 20 cm för att lämpa sig för fri fart med en personbil.)
Postat: 06 jan 2009 16:29
av Andreas K
Postat: 06 jan 2009 21:01
av Sturesson
Råkar förfoga över en viss minimoto som jag inte kunde motstå att rycka igång idag. Kom hem till kalla sverige igårväll och såg isen låg så fint utanför huset. Det är tyvärr lite halt med slicks bara...
Postat: 06 jan 2009 21:27
av Andreas
Idag har jag varit med och kört bil på sjöis. Enl uppgift skulle isen vara ca 17 cm tjock. Bilen var en Golf 2 med rallydubbdäck. Grymt kul!!
Har även åkt en hel del långfärdsskridskor de senaste dagarna.
Sturesson skrev:Råkar förfoga över en viss minimoto som jag inte kunde motstå att rycka igång idag. Kom hem till kalla sverige igårväll och såg isen låg så fint utanför huset. Det är tyvärr lite halt med slicks bara...
En klubbmedlem var med på isen och körde med sin minimoto. Han hade gjort egna dubbdäck genom att skruva träskruv från insidan på däcket. Verkade funka bra...
Postat: 06 jan 2009 21:44
av A.Johansson
vi va ute ett glatt gäng o körde på mullsjön idag! grymt sköj vart de!
Postat: 17 jan 2009 18:34
av Elias
740fredrik skrev:Här står det en del om is
http://www.luth.se/depts/lib/coldtech/ct94-1.html
Exempel 5
Beräkna den minsta istjocklek en isväg av god kvalitet kan ha för att kunna traffikeras med en personbil typ Saab 9000.
Lösning:
Problemet visar sig vara ganska knivigt eftersom många variabler förutom istjocklek inverkar. Isvägens bärförmåga reduceras avsevärt genom den dynamiska belastningen som varierar med fordonets hastighet. Jag gjorde därför ett dataprogram baserad på Panfilovs formel och resonanssvängning där bl.a fordonsvikt, hastighet,hjulbredd, vattendjup, istjocklek och temperatur ingår som indata. Man kan med detta program prova sig fram (se figur) till en lämplig minsta istjocklek på 20 cm. (På grund av normal variation av isens tjocklek och kvalitet bör medeltjockleken vara något större än 20 cm för att lämpa sig för fri fart med en personbil.)
En viktig detalj är ju att istjockleken kan variera ganska mycket på 10 m.
Om isen dessutom har börjat ruttna så håller den ju väldigt dåligt. Fast då brukar man märka det på en gång.
Jag trodde tidigare att det är en fördel att borra hål och låta vatten flöda över isen för att sedan frysa till under några dygn, men det är inte alls bra eftersom det blir två olika skikt och den undre isen riskerar att knäckas.
Viktigt är dock att ploga upp brett eftersom snön isolerar väldigt mycket och frilagd is växer bättre än snöbelagd dito.