Nå, kommer de att överleva nästa år?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Nå, kommer de att överleva nästa år?
Tror ni att Volvo och Saab kommer att överleva 2009?
Motivera gärna!
Personligen tror jag att Volvo kommer att finnas kvar, antingen i Fords ägo eller uppköpt av något bolag från Asien.
Saab ser det dock värre ut för. Har svårt att se att någon skulle vilja köpa Saab. Det har ju blivit misshandlat av koncernbeslut att det inte har varit någon utveckling på tio år. I stället har man en fabrik med överkapacitet och ett varumärke kört i botten.
Motivera gärna!
Personligen tror jag att Volvo kommer att finnas kvar, antingen i Fords ägo eller uppköpt av något bolag från Asien.
Saab ser det dock värre ut för. Har svårt att se att någon skulle vilja köpa Saab. Det har ju blivit misshandlat av koncernbeslut att det inte har varit någon utveckling på tio år. I stället har man en fabrik med överkapacitet och ett varumärke kört i botten.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
Det ligger ju rätt i tiden egentligen, ju fler biltillverkare som går omkull desto mer fokus måste läggas på billiga och miljövänliga kollektivtransportmedel. Magnettåg och teleportering typ.
Allvarligt talat, både SAAB och Volvo har ett problem.
De tillverkar medelstora/stora bilar med starka, törstiga motorer.
Det funkar inte i miljöhetsen som råder nu, el eller hybridmotorer ska det vara.
Själv kommer jag dock fortsätta kuska runt i stora törstiga bilar bara för att vara kärringen mot strömmen, men det är min personliga princip.
Allvarligt talat, både SAAB och Volvo har ett problem.
De tillverkar medelstora/stora bilar med starka, törstiga motorer.
Det funkar inte i miljöhetsen som råder nu, el eller hybridmotorer ska det vara.
Själv kommer jag dock fortsätta kuska runt i stora törstiga bilar bara för att vara kärringen mot strömmen, men det är min personliga princip.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag är med dig, fast jag håller mig till små törstiga bilar.Karlsson skrev:Själv kommer jag dock fortsätta kuska runt i stora törstiga bilar bara för att vara kärringen mot strömmen, men det är min personliga princip.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag tycker de är tråkigt ändå att inte Volvo och Saab samarbetat när de är dessa tuffa tider. Visserligen är de uppköpta av stora konkurrenter i USA. Men när de var egna, då envisades Saab ändå med att åka ner till Tyskland och Opel för att göra tester i vindtunnel, istället för att åka kanske 15mil och testa i Volvos tunnel.
Men de är svåra frågor, dock så tror jag att de kommer finnas kvar, båda två. In med lite nya designers hos Saab så ska de nog ordna upp sig, gaaalet tråkiga invändigt.
Meen, svårt att vända en neråt gående trend till uppåt när de ser ut som de gör på den ekonomiska marknaden.
Men de är svåra frågor, dock så tror jag att de kommer finnas kvar, båda två. In med lite nya designers hos Saab så ska de nog ordna upp sig, gaaalet tråkiga invändigt.
Meen, svårt att vända en neråt gående trend till uppåt när de ser ut som de gör på den ekonomiska marknaden.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Om konjunkturen inte ändrar sig drastiskt under iaf de närmsta två kvartalen är risken att inte någon av dem överlever för egen maskin. Ödet ligger helt i händerna på en finansiär, frågan är vilka bolag som har pengar att stoppa in i dessa blödande bolag?
Jag hoppas på att ett konsortsium bildas av någon färgstark ledare med kontakter som tar in delägarföretag som gemensamt med staten köper volvo och saab. De tillverkar så pass snarlika bilar att de skulle dra nytta av en gemensam plattform. Får de någon ordning på dem så ska staten sen fasas ut som delägare.
Jag hoppas på att ett konsortsium bildas av någon färgstark ledare med kontakter som tar in delägarföretag som gemensamt med staten köper volvo och saab. De tillverkar så pass snarlika bilar att de skulle dra nytta av en gemensam plattform. Får de någon ordning på dem så ska staten sen fasas ut som delägare.
/Andreas
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag har svårt att se hur svenska staten skulle tjäna på att engagera sig så starkt i enskilda företag. Om det finns någon ekonomisk framtid för de båda företagen kommer väl någon av världens stora aktörer att inse det och köpa upp dem? Om ingen tror på att det kommer fungera, varför ska då svenska folket gå in med massa pengar i ett sjunkande skepp?Andreas K skrev:Om konjunkturen inte ändrar sig drastiskt under iaf de närmsta två kvartalen är risken att inte någon av dem överlever för egen maskin. Ödet ligger helt i händerna på en finansiär, frågan är vilka bolag som har pengar att stoppa in i dessa blödande bolag?
Jag hoppas på att ett konsortsium bildas av någon färgstark ledare med kontakter som tar in delägarföretag som gemensamt med staten köper volvo och saab. De tillverkar så pass snarlika bilar att de skulle dra nytta av en gemensam plattform. Får de någon ordning på dem så ska staten sen fasas ut som delägare.
Jag har inte sålt varken Volvo eller Saab. Har du?Nicke Nyman skrev:Frågan är ju varför vi ens sålde Volvo och Saab från början?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder. Även om dessa två bolag idag inte tillför något positivt till svensk eknomi så är den sammantagna vinsten av alla underleverantörer samt vad man tjänar på alla som arbetar med dessa två bolag betydande. Generellt är det fel att staten går inte och räddar missköta bolag men i detta fall är det ett oehört socialt ansvar. Många stora bolag vågar inte investera idag oavsett om de går bra eller dåligt eftersom konjunkturen är så dålig och därmed finns det nog ett väldigt dåligt uppköpsunderlag.Widell skrev: Jag har svårt att se hur svenska staten skulle tjäna på att engagera sig så starkt i enskilda företag. Om det finns någon ekonomisk framtid för de båda företagen kommer väl någon av världens stora aktörer att inse det och köpa upp dem? Om ingen tror på att det kommer fungera, varför ska då svenska folket gå in med massa pengar i ett sjunkande skepp?
/Andreas
Ta inte mina frågor som kritik, jag vill bara veta mer.
Självklart kommer en del tillbaks till staten i form av de anställdas arbetsgivaravgift, inkomstskatt, moms på allt de köper osv, men allt de köper som inte kommer från Sverige är ju isf i förlängningen pengar som går ut från svenska staten till utländska företag. Eller missar jag nåt viktigt? Som sagt, förklara gärna. Jag blir nyfiken på det här.
Nu hänger jag inte med. Förklara gärna. Oavsett vilka bilar som tillverkas och säljs i landet, kommer det väl fortfarande finnas lika många fordon i trafik i Sverige, och de kommer väl behöva servas lika ofta?Andreas K skrev: Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder.
Om de som arbetar på Volvo och Saab samt de av deras underleverantörer, inklusive utländska, i princip skulle få sin lön av svenska staten, hur kan då staten tjäna pengar på det?Andreas K skrev:den sammantagna vinsten av alla underleverantörer samt vad man tjänar på alla som arbetar med dessa två bolag betydande.
Självklart kommer en del tillbaks till staten i form av de anställdas arbetsgivaravgift, inkomstskatt, moms på allt de köper osv, men allt de köper som inte kommer från Sverige är ju isf i förlängningen pengar som går ut från svenska staten till utländska företag. Eller missar jag nåt viktigt? Som sagt, förklara gärna. Jag blir nyfiken på det här.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Skulle gissa att Andreas med verkstäder syftar på verkstadsindustri och inte bilverkstäder. Dvs metall-, gummi- och plastindustri som är underleverantörer till fordonstillverkarna.Widell skrev:Nu hänger jag inte med. Förklara gärna. Oavsett vilka bilar som tillverkas och säljs i landet, kommer det väl fortfarande finnas lika många fordon i trafik i Sverige, och de kommer väl behöva servas lika ofta?Andreas K skrev: Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder.
/David Söderblom
Widell skrev:Ta inte mina frågor som kritik, jag vill bara veta mer.
Nu hänger jag inte med. Förklara gärna. Oavsett vilka bilar som tillverkas och säljs i landet, kommer det väl fortfarande finnas lika många fordon i trafik i Sverige, och de kommer väl behöva servas lika ofta?Andreas K skrev: Staten har mycket att förlora på om svens fordonsindustri går i stöpet. Man kan nog lägga ner ungefär en 1/4 av alla verkstäder i sverige om dessa försvinner som kunder.
Om de som arbetar på Volvo och Saab samt de av deras underleverantörer, inklusive utländska, i princip skulle få sin lön av svenska staten, hur kan då staten tjäna pengar på det?Andreas K skrev:den sammantagna vinsten av alla underleverantörer samt vad man tjänar på alla som arbetar med dessa två bolag betydande.
Självklart kommer en del tillbaks till staten i form av de anställdas arbetsgivaravgift, inkomstskatt, moms på allt de köper osv, men allt de köper som inte kommer från Sverige är ju isf i förlängningen pengar som går ut från svenska staten till utländska företag. Eller missar jag nåt viktigt? Som sagt, förklara gärna. Jag blir nyfiken på det här.
Precis syfta på mekaniska verkstäder etc. Inte bilverkstäder.
Tanken är väl inte att staten skall köpa alla bilar och volvo och saab utan tanken är väl att kunder ska ha dem. Dem pengarna är som inte får gå förlorade. Trotts allt så är det ju så att även om bolagen går med förlust så finaniserar ju teckningsbidraget på bilarna alla dessa människors löner etc. Det som är förlusten är ju bara toppen på ett isberg. På lång sikt så ska det till ett företag som ägare men frågan är om inte staten måste agera fallskärm till dess. Staten ska inte driva denna typ av bolag längre än nödvändigt.
/Andreas
Men om de tusentals anställda plötsligt blir arbetslösa, vem betalar deras uppehälle då? Plus alla andra sociala kostnader som då uppstår.Widell skrev: Om de som arbetar på Volvo och Saab samt de av deras underleverantörer, inklusive utländska, i princip skulle få sin lön av svenska staten, hur kan då staten tjäna pengar på det?
Staten gör ofta så att när konjukturen går nedåt så satsar man på ett stort projekt. Som en bro till Danmark eller liknande. Visst går vissa pengar ut från landet, men staten kommer nog inte förlora allt för mycket på det.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg
Kanske kan man dra en parallell till 70-talet och varvsindustrin.
Om jag minns rätt så lär Göteborg en gång ha varit världens 7:e största varvsstad. Då, på 70-talet, när den branschen var i kris pumpade svenska staten in många miljarder för att rädda jobben. Kanske är det oundvikligt att svensk fordonsindustri försvinner på sikt. Hoppas det inte är så.
Om jag minns rätt så lär Göteborg en gång ha varit världens 7:e största varvsstad. Då, på 70-talet, när den branschen var i kris pumpade svenska staten in många miljarder för att rädda jobben. Kanske är det oundvikligt att svensk fordonsindustri försvinner på sikt. Hoppas det inte är så.
-692-
Ah, du menar så I min värld betyder det alltid bilverkstad om man säger bara verkstad.Andreas K skrev:Precis syfta på mekaniska verkstäder etc. Inte bilverkstäder.
Självklart trodde jag inte att du menade så. Det jag menar är att nu när Ford äger Volvo och Volvo går dåligt, drabbar det Ford. Om Sverige äger Volvo, drabbar det Sverige. Inget annat. Ford köper ju inte volvobilar för att hjälpa dem.Andreas K skrev:Tanken är väl inte att staten skall köpa alla bilar och volvo och saab utan tanken är väl att kunder ska ha dem.
Nu hänger jag verkligen inte med. Kan man få en utförlig förklaring?Andreas K skrev: Dem pengarna är som inte får gå förlorade. Trotts allt så är det ju så att även om bolagen går med förlust så finaniserar ju teckningsbidraget på bilarna alla dessa människors löner etc. Det som är förlusten är ju bara toppen på ett isberg.
Visst, staten skulle få betala ut en del pengar till dessa människor. Men samtidigt skulle pengarna gå direkt till människorna, och inte plöjas ner i ett företag. Min tanke är att om man med statliga medel håller kvar folk på ett företag som går back, hindrar man dem samtidigt att engagera sig i andra arbeten. Det finns ju massor av bra kompetens inom bilindustrin. Varför skulle inte anställda på Saab och Volvo kunna starta eget eller få andra jobb, inom en bransch där man faktiskt tjänar pengar?Reco skrev:Men om de tusentals anställda plötsligt blir arbetslösa, vem betalar deras uppehälle då? Plus alla andra sociala kostnader som då uppstår.
Staten gör ofta så att när konjukturen går nedåt så satsar man på ett stort projekt. Som en bro till Danmark eller liknande. Visst går vissa pengar ut från landet, men staten kommer nog inte förlora allt för mycket på det.
Kanske lite naivt, jag vet. Men jag tycker det verkar ganska naivt att tro att Volvo och Saab kommer gå bättre i framtiden också. De har ju inte direkt hängt med i utvecklingen som sagt. Det krävs mer för att klara sig som biltillverkare än starka traditioner och en snygg design.
Jag tror absolut att det är så, och att det är fullkomligt oundvikligt. Vi har levt lyxliv på fattigare länders bekostnad ganska länge, men nu motiveras våra högre löner inte på samma sätt av en högre kompetens längre. Omvärlden kommer ifatt oss, och det är bara en fråga om tid innan alla länder har ungefär samma standard. Det kommer säkert innebära att vår standard sänks. Man kanske inte längre kan köpa massa snorbillig elektronik från låglöneländer i asien, men vi kommer få en lite rättvisare värld.David Alesand skrev:Kanske kan man dra en parallell till 70-talet och varvsindustrin.
Om jag minns rätt så lär Göteborg en gång ha varit världens 7:e största varvsstad. Då, på 70-talet, när den branschen var i kris pumpade svenska staten in många miljarder för att rädda jobben. Kanske är det oundvikligt att svensk fordonsindustri försvinner på sikt. Hoppas det inte är så.
Det här var ju roligt. Trodde aldrig jag skulle kunna engagera mig så i en natinalekonomisk fråga.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Okej vi kan slänga oss med lite höftade belopp. Om vi säger att volvo omsätter 100miljarder för enkelhetens skull. Sen kanske de gör en förlust på 10miljarder. Då har de kostnader på 110miljarder. Av dessa pengar så är kanske 40miljarders löner och sociala och resterade material och anläggningar etc forskning. Det rullar ju då ändå in 100 miljarder som är täckningsbidrag trots förlusten.Widell skrev:Nu hänger jag verkligen inte med. Kan man få en utförlig förklaring?
Lägger man ner volvo så kommer dessa 40 miljarder inte tillföras dessa arbetar utan de blir istället arbetslösa. Då kostar dessa anställda staten kanske 20miljarder i direkta kostnaders och kanske 10 miljarder i förlorad intäckt.
Så om volvo går 10 miljarder i back kanske de kostar samhället 30 miljarder att lägga omkull firman.
Samma faktum fast i mindre siffror gäller underleverantörerna. Uppskattade bara siffrorna så förhållandet är inte rätt men det är principen jag syftar på.
/Andreas
Om vi tar volvo först så har Ford belåtat aktierna upp till 40 miljarder kr.
Försäljning är knappast trolig då de skulle kosta för mycket.
När de är saab då!
GM har lagt väldigt mycket utveckling i Sverige som Saab har ansvaret för.
Skulle man ens försöka sälja Saab så skulle kostnaderna bli för stora även och ska dom ersätta vad Saab utvecklar så skulle de kosta mer att dra igång de nån annan stans än låta Saab vara kvar.
Där emot är de mer möjligt att sälja hela GME som går med visnt där även Saab ligger med.
Ingen utav Saabs modeller som ska komma är bromsade av GM.
Ford säljer ju F150 pickupper som aldrig förr nu.
De är ganska konstigt men så är de.
Dom hinner inte ens med så Ford är inte i kris än!
Volvo har ju varit på försäljning innan men inte blivit sålt.
GM och Ford kommer äga dom Svenska biltillverkarna även när krisen är över!
MVH
F
Försäljning är knappast trolig då de skulle kosta för mycket.
När de är saab då!
GM har lagt väldigt mycket utveckling i Sverige som Saab har ansvaret för.
Skulle man ens försöka sälja Saab så skulle kostnaderna bli för stora även och ska dom ersätta vad Saab utvecklar så skulle de kosta mer att dra igång de nån annan stans än låta Saab vara kvar.
Där emot är de mer möjligt att sälja hela GME som går med visnt där även Saab ligger med.
Ingen utav Saabs modeller som ska komma är bromsade av GM.
Ford säljer ju F150 pickupper som aldrig förr nu.
De är ganska konstigt men så är de.
Dom hinner inte ens med så Ford är inte i kris än!
Volvo har ju varit på försäljning innan men inte blivit sålt.
GM och Ford kommer äga dom Svenska biltillverkarna även när krisen är över!
MVH
F
Saknar alternativet Volvo och Saab enas och blir ett märke...
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Volvo PV. Volvo lastvagnar är ju ett helt eget bolag.Martin Fåglefelt skrev:Är det hela Volvo vi pratar nu, eller bara Volvo PV?
och vice versa med Saab...
Läste på e24 att det bedöms som 30-40% risk att de går i konkurs inom 5 år. http://www.e24.se/branscher/verkstadsin ... 926099.e24
/Andreas