Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikanter

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikanter

Inlägg av Zeb »

Tänkte starta en tråd där vi beskriver och lär oss att identifiera den rika flora av personligheter som kör runt ute
på vägarna och delar med oss av våra erfarenheter hur vi hanterar dom.

Jag börjar:
Stötfångarsniffaren
Kanske har du stött på den här personen. Forskarna har ännu inte identifierat orsaken till varför
stötfångarsniffaren beter sig som den gör, kanske är det för att den känner sig ensam ute på
vägarna och söker en kompis att följa efter, kanske är den snål/ekonomisk/miljövänlig och vill spara
energi genom att slipstreama bakom dig. Orsakerna må vara många, den är åtminstone lätt att identifiera.
Varje gång du har en bil bakom dig som ligger så nära att du inte ser hans lampor så kan du börja fundera
på om du inte har råkat ut för en stötfångarsniffare. När du har passerat ett omkörningstillfälle och
fortfarande har stötfångarsniffaren bakom dig vet du med säkerhet.

Då är frågan hur du handskas med situationen, problemet som stötfångarsniffaren inte verkar
medveten om är att om du skulle vara tvungen att panikbromsa för en gråsparv/ekorre/treåring
så har han små möjligheter att undvika att köra på dig. Bortsett från att detta brukar orsaka mer
skada på dig och dina passagerare så är det ju en olycka som är så lätt att undvika genom att
stötfångarsniffaren slutar leva upp till sitt namn och håller avståndet istället.

Jag brukar praktisera följande lösning: Efter att det första omkörningstillfället har passerat och inte
utnyttjats brukar jag tänka att stackaren kanske har nåt fel på sin bil, eller att den helt enkelt bara är slö
eller att personen inte vågar köra om på annat än en tom flygraka. Så jag brukar försöka underlätta
lite genom att helt enkelt släppa av på gasen. Detta brukar så småningom ge effekt, men förvånansvärt
ofta går det alldeles utmärkt att sänka hastigheten från 100 till 80 km/h och fortfarande passera
omkörningstillfällen med stötfångarsniffaren kvar bakom, ytterligare sänkning till 60 brukar dock
så gott som alltid ge önskad effekt.

Denna form av passiv hantering av stötfångarsniffaren har jag personligen bättre erfarenheter av än den
lite mer aktiva varianten att simulera nödsituation med gråsparv på vägbanan.

Med detta lämnar jag ordet fritt.
Zeb Arvidsson
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Man kan också vingla på vägen. Det brukar också ge bra effekt.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har inget bra namn på denna typ av förare, men de handlar iaf om rondellkörningen.

Personen i fråga, närmar sig en rondell, börjar blinka till höger. (I detta läge så antar jag att personen som kör bilen tänker svänga höger) Kommer in i rondellen, börjar helt plötsligt blinka vänster och börjar samtidigt köra som om personen ska svänga vänster alt rakt fram. Sen börjar personen blinka höger igen för att köra rakt fram. Summan av detta, personen skulle alltså rakt fram. Blinka bara när du ska ut ur rondellen då. Har sett 3st såna här olyckor i Umeå. Iofs har vi onormalt mycket rondeller här, men då än viktigare att du kan din rondellkörning.

Sen har vi ju även dessa som i en 2-filig rondell, väljer högerfil för att ändå svänga vänster. De är otroligt många olyckor som skulle kunna undvikas om man lärde sig att ska man svänga vänster i rondellen så ligger man i vänster fil. Eller? Är de bara jag som tycker de?

Sen finns de ju även de som genar igenom rondeller, ok om de är lite trafik, men om man väljer göra detta vid 16:00 tiden vilken vardag som helst, då blir de problem. Jag har själv nästan blivit påkörd av en sån kille en gång. Som dessutom körde höger-vänster-höger blinkningen i rondellen. :evil: Som jag beskrev längst upp...

N. 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Carlsson
Megapostare!
Inlägg: 211
Blev medlem: 18 mar 2008 11:23
Ort: Kristianstad

Inlägg av Carlsson »

Eller folk som ligger och kör i flerfiliga körbanor, som motorväg eller motortrafikled i städer. Och blinkar på att byta fil, utan att titta i backspeglar och döda vinkeln, om det ligger någon annan bakom eller i andra körbanan. Ibland, blinkar de och svänger direkt, eller så lägger de på blinkersen och kör med den tills de hittat en lucka och svänger...

Titta först - blinka sedan, och kör. Hur svårt ska det vara.
Albin Carlsson
#1285
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Finns de som har hemlängtan till högerfilen också efter omkörning. Och då pratar jag decimeter mellan plåt.. :) Det är lite jobbigt.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Jag har gjort ett par iaktagelser sedan jag flyttade till Märsta i somras:

Stockholmssyndromet (Jag vet att det egentligen är något helt annat ;) )
Det här har drabbat många bilförare här kring huvudstaden. Alla svenskar med körkort vet att vi har högertrafik i Sverige, och att man om ingen särskild anledning finns bör hålla sig till höger på vägen. Det gäller även flerfiliga vägar, då man som standard ska ligga i höger körfält. Vänster körfält är till för tre saker:
Att du ska kunna köra om andra.
Att andra ska kunna köra om dig.
Att svälja peakar i trafikmängden bättre.
Dock har många här helt missförstått det här. De tror att det så klart alltid går fortast om man kör i omkörningsfilen. Allt som oftast är det avsevärt många fler i omkörningsfilen och man skulle kunna köra om dem i högerfilen om man ville, men det är inte riktigt lämpligt. Så man får snällt ligga i samma hastighet som massan i vänsterfilen. Detta är ofta ett gruppbeteende, om det nu ska vara en förmildrande omständighet, men jag har flera gånger även råkat ut för enskilda förare med samma inställning. Efter jag hade varit hemma hos mor och far första gången efter flytten, skulle jag passera genom Stockholm på E4:an norrut. Då hamnar jag bakom en röd bil (japansk, 90-tal) som ligger i ca 80 i den vänstra av tre (!) filer och vägrar byta fil på säkert 10-15 minuter. Andra löste problemet genom att helt enkelt köra om på fel sida, men personen i bilen fattade helt enkelt inte vinken. Jag lade mig ganska nära bakom och blinkade lite menande, men ingen reaktion. Till slut, till synes utan någon särskild anledning, bytte tanten (som jag nu såg att det var) till mittfilen och jag kunde köra om. Det är inte bara hon, men hon var nog mest extrem hittils.

Ett annat vanligt beteende här är folk som blinkar efter att de har bytt fil, eller iaf för sent för att blinkersen ska fylla sin funktion: att förvarna andra trafikanter på ett filbyte eller sväng.
"Blink, blink, nu har jag bytt fil" är liksom inte så meningsfullt. :-?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag började skriva på ett par små ironiska inlägg, men insåg att det är bättre att fatta sig kort.

Alla kör som idioter.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

ett annat beteende är de som bara vill tillbaka till högerfilen snabbast möjligt...gärna jämsides med den som den kört om. Och då pratar jag inte om de som går in 10 meter framför omkörd bil, utan mer 10cm.. (enligt känslan som ungefär ter sig med "Idiot, nu brakar jag i diket tack vare dig"... men det är ju lugnt..för som Karlsson skrev... alla kör som idioter..
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

Som ung tror man att man är Guds gåva till trafiken, och alla äldre kör ligger bara i vägen.

När man är medelålders så tror man fortfarande man är Guds gåva till trafiken, alla yngre kör som idioter och alla äldre ligger bara i vägen.

När man blir gammal så är man fortfarande Guds gåva till trafiken, och alla yngre kör som idioter.
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Fler är hälften av Sveriges bilförare anser att de kör bättre än medelföraren.
Kommert yvärr inte ihåg hur många.
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
ekholm
Normal postare
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 jun 2008 18:13

Inlägg av ekholm »

George Carlin sa en gång...

"Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?"

Förövrigt så stör jag mig mest på folk som vägrar att blinka sig ur rondeller, men som blinkar sig runt. Låt mig förklara.

Du ska höger i en rondell. Rakt framifrån kommer en silvrig v70 av senaste modell, blinkar vänster för att visa de på sin högersida att han ska vidare. MEEEN han tar andra höger, dvs rakt igenom rondellen, men tycker inte att han ska blinka sig ur, eller slå av blinkersen när han svänger. För blinkersen slår ju av sig själv när han rätat upp efter han tagit sig ur rondellen. Dvs, blinka vänster, svänga höger. IDIOT!

Där står man som en idiot, folk bakom undrar varför man inte kör, man själv undrar vad i helsefyr det är för fel på folk, och snubben i v70'n undrar hur han fick sitt körkort.
Svenska Aeroplan AB
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Kezo skrev:Som ung tror man att man är Guds gåva till trafiken, och alla äldre kör ligger bara i vägen.

När man är medelålders så tror man fortfarande man är Guds gåva till trafiken, alla yngre kör som idioter och alla äldre ligger bara i vägen.

När man blir gammal så är man fortfarande Guds gåva till trafiken, och alla yngre kör som idioter.
Hahaha!!!
På pricken. :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Ang. körriktningsvisare (blinkers)

Jag blinkar alltid vänster, om jag ska ut kl 9, när jag kör in i cirkulationsplatsen (rondellen) när jag sedan passerat utfarten kl 12 (rakt fram) så börjar jag blinka höger och sen kör jag ut.
Ska jag ut kl 12 så blinkar jag höger sedan jag passerat utfarten vid kl 3.

Man behöver inte men det har aldrig skadat att vara övertydlig.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Elias skrev:Ang. körriktningsvisare (blinkers)

Jag blinkar alltid vänster, om jag ska ut kl 9, när jag kör in i cirkulationsplatsen (rondellen) när jag sedan passerat utfarten kl 12 (rakt fram) så börjar jag blinka höger och sen kör jag ut.
Ska jag ut kl 12 så blinkar jag höger sedan jag passerat utfarten vid kl 3.

Man behöver inte men det har aldrig skadat att vara övertydlig.
De är ju så man ska göra, tycker jag iaf!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Elias skrev:Ang. körriktningsvisare (blinkers)

Jag blinkar alltid vänster, om jag ska ut kl 9, när jag kör in i cirkulationsplatsen (rondellen) när jag sedan passerat utfarten kl 12 (rakt fram) så börjar jag blinka höger och sen kör jag ut.
Ska jag ut kl 12 så blinkar jag höger sedan jag passerat utfarten vid kl 3.

Man behöver inte men det har aldrig skadat att vara övertydlig.
Vad stor rondell du måste köra i... :mhihi: :mhihi: :mhihi: förlåt...

Nämen, så gör jag med. Fast ärlig talat så glömmer jag ofta att blinka över huvudtaget. Förlåt.. :oops:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Martin Fåglefelt skrev:
Nämen, så gör jag med. Fast ärlig talat så glömmer jag ofta att blinka över huvudtaget. Förlåt.. :oops:
Dessa BMW-förare! :roll:
Bäst att tydligt skriva att jag själv kör två stycken.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

Jag är ju yrkesförare i Sveriges i särklass otrevligaste trafikstad, (vilket är konstigt med tanke på den i andra sammanhang så käcka göteborgaren). Dagligen räddar jag obetänksamma förare och det handlar som jag ser det om bristande respekt för andra i en slags "Jag ska fram före dig" -tänkande. Skit samma att det nästan smäller eller att vederbörande blockerar en korsning. Det är nog bara är spårvagnar som får nån slags respekt, kanske för att om du smäller med en spårvagn så är det alltid ditt fel! (om inte spårvagnen kört mot "S" vill säga...
-692-
Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

David Alesand skrev:Jag är ju yrkesförare i Sveriges i särklass otrevligaste trafikstad, (vilket är konstigt med tanke på den i andra sammanhang så käcka göteborgaren). Dagligen räddar jag obetänksamma förare och det handlar som jag ser det om bristande respekt för andra i en slags "Jag ska fram före dig" -tänkande. Skit samma att det nästan smäller eller att vederbörande blockerar en korsning. Det är nog bara är spårvagnar som får nån slags respekt, kanske för att om du smäller med en spårvagn så är det alltid ditt fel! (om inte spårvagnen kört mot "S" vill säga...
På motorvägen runt Götet tycker jag inte det är några problem.. Det är bara att blinka och börja svänga lite så flyttar folk på sig :)
Fredrik79
Normal postare
Inlägg: 41
Blev medlem: 08 jan 2008 00:14
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik79 »

Granis skrev:
David Alesand skrev:Jag är ju yrkesförare i Sveriges i särklass otrevligaste trafikstad, (vilket är konstigt med tanke på den i andra sammanhang så käcka göteborgaren). Dagligen räddar jag obetänksamma förare och det handlar som jag ser det om bristande respekt för andra i en slags "Jag ska fram före dig" -tänkande. Skit samma att det nästan smäller eller att vederbörande blockerar en korsning. Det är nog bara är spårvagnar som får nån slags respekt, kanske för att om du smäller med en spårvagn så är det alltid ditt fel! (om inte spårvagnen kört mot "S" vill säga...
På motorvägen runt Götet tycker jag inte det är några problem.. Det är bara att blinka och börja svänga lite så flyttar folk på sig :)
Kär man långtradare går de väldigt fort för dom i andra filen att flytta på sig.
Men så farligt är de inte att köra i göteborg eller stockholm.
De är faktiskt värre på vissa andra orter.
Men de är tillåtet att köra om i fel fil om de är 70km/h eller lägre. Kallas fil körning om man ska följa en viss fill som svänger längre fram.
Att korsa 2 filer är betydligt faligare tycker jag då som är extremt vanlig i örebro.
eller att byta fil utan att blinka. Eller att byta fil utan att titta vilket många förare har väldigt svårt med.

Men sen har vi ett släkte som är extremt stressade i trafiken, har för svag motor i bilen och kör efter jag måste fram till varje pris.
Dom kör om där de är minst lämpligt även vid heldragen linje.
Kör om när de är skyddad vänster sväng, innan kurva m.m.
Tänker inte på andra utan har så bråtton att dom måste bara fram.
Kör oftast nyare bil av märket Volvo, BMW Audi.
De är dom som inte har "råd" att lägga till lite för en starkare motor så dom hinner om på mer lämpliga ställen med sin tjänstebil!

Ett annat släkte är dom så kallade 240 raggarna!
Dom kör runt i en 240/740 av äldre modell med kapade fjädrar och egenhändigt tonade rutor.
Dom står gärna på en lämplig plats och gasar och verkar coola innan dom ska göra runt några varv på stans "raggar" runda och försöker "impa" på de motsatta känet.
Lyckas ibland men väldigt sällan!

MVH

F
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
Ort: Grästorp, Västra Götaland
Kontakt:

Re: Artbestämning - Lär dig att identifiera dina medtrafikan

Inlägg av Jonas Öhman »

Zeb skrev:Tänkte starta en tråd där vi beskriver och lär oss att identifiera den rika flora av personligheter som kör runt ute
på vägarna och delar med oss av våra erfarenheter hur vi hanterar dom.

Jag börjar:
Stötfångarsniffaren
....
Ett lätt tryck på bromspedalen, precis så att bromlamporna tänds är väldigt effektivt :D
Skriv svar