Sida 1 av 2
verklig effekt i bmw e36 323i?
Postat: 11 nov 2008 13:28
av Anton_the_man
tja,
tänkte höra om det är någon här som har ett säkert svar
o inte massa gissningar på varför 323i e36 effekt är satt till 170hk i papprerna när den bevislingen har mer?
sökte lite på andra forum o fick svar som
"anledningen till detta skulle vara en anpassning till de försäkringsregler som gällde i tysklad på den tiden."
"ett sätt för BMW att göra större skilnad mellan 323 och 328, så att fler blev motiverade att köpa den dyrare 328an."
min fråga är alltså, är det någon som vet?
tack o bock!
Re: verklig effekt i bmw e36 323i?
Postat: 11 nov 2008 14:14
av Widell
Anton_the_Man skrev:när den bevislingen har mer?
Utveckla gärna det påståendet.

Postat: 11 nov 2008 17:53
av 740fredrik
Källa:
http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E36/
0-100
1994 325 192hk 8,0s
1996 323 170hk 8,0s
Postat: 11 nov 2008 18:45
av Calle Wennborg
Bara för att dom går lika fort till 100 betyder det ju inte att dom har lika hk, eller hur menar du?
Jag är ingen expert men är inte 325ans motor mer effekt stark i toppen och 323an är mer jämn stark, det borde nog göra att dom går lika snabbt till 100. Man har ju hört rykten om att man kan ta en 325as insug och sätta på en 328a och få mer topp effekt, sen är ju frågan om den är snabbare för det? Nu gissar jag fritt men kan 323an gå bättre för att den är mer lätt körd med mer effekt helatiden och därför känns som den går lika eller kanske bättre en gamla 325an? 323an har ju en bättre nyare motor iallfall.
lite rörigt men kasnke har något rätt någonstans

Re: verklig effekt i bmw e36 323i?
Postat: 11 nov 2008 20:24
av Anton_the_man
Widell skrev:Anton_the_Man skrev:när den bevislingen har mer?
Utveckla gärna det påståendet.

jag har inte gjort några egna bänkningar men detta är vad jag har läst mig till:
"testades till 166hk på hjulen av Teknikens Värld."
"Och om man räknar med 10% transmisionsförlust, har man ca 187 hk i motorn."
sen läste jag detta nu me, vet inte riktigt hur de funkar men ändå..
"Annan utväxling i bakaxelen 2.93 mot 3.15 på 325"
Postat: 11 nov 2008 20:44
av Reco
Precis. Med annan utväxling är det ju inte så konstigt att de accelererar lika med olika effektsiffror.
Re: verklig effekt i bmw e36 323i?
Postat: 11 nov 2008 21:18
av Karlsson
Anton_the_Man skrev:Widell skrev:Anton_the_Man skrev:när den bevislingen har mer?
Utveckla gärna det påståendet.

jag har inte gjort några egna bänkningar men detta är vad jag har läst mig till:
"testades till 166hk på hjulen av Teknikens Värld."
"Och om man räknar med 10% transmisionsförlust, har man ca 187 hk i motorn."
sen läste jag detta nu me, vet inte riktigt hur de funkar men ändå..
"Annan utväxling i bakaxelen 2.93 mot 3.15 på 325"
Är det alltså 323 som har 2,93:1 i slutväxel? Då borde den ha sämre acc, högre siffra i slutväxeln ger bättre acc.
Skillnaden är inte så jättestor iofs, men båda slutväxlarna är väldigt Autobahnanpassade.
Som jämförelse kan jag nämna min gamla Omega med 204 hk, den hade 3,70:1 i slutväxel. 0-100 på 7,5 sek, toppfart 250 km/h med 17" hjul.
Fråga valfri rallyåkare vad de kör för slutväxel, det är inte ovanligt med siffror på 5,xx:1. Toppfart på 150 typ...
Jag tror på teorin med modernare och mer lättkörd motor, annan stegning i lådan samt kanske något lättare bil.
Det kan säkert gömma sig några fler hk i motorn än vad som anges, en anledning är väl de tyska skattereglerna.
Postat: 11 nov 2008 21:21
av Martin Fåglefelt
Sen har jag verkligen svårt för sånt där det står... "...på svänghjul"....det är ju på drivhjulen de gör nytta...Folk säger att 318is är starkare än 136hk också....men jag håller mig till siffrorna...jag menar, med en annan diff typ 4,40:1 så borde jag ta Widells 325 till hundra...
Postat: 12 nov 2008 01:32
av Widell
Martin Fåglefelt skrev:Sen har jag verkligen svårt för sånt där det står... "...på svänghjul"....det är ju på drivhjulen de gör nytta...Folk säger att 318is är starkare än 136hk också....men jag håller mig till siffrorna...jag menar, med en annan diff typ 4,40:1 så borde jag ta Widells 325 till hundra...
OT: Säg inte det. Med annan utväxling måste du växla en gång till före hundra. Tvåan brukar vara ganska precis att den räcker till hundra på moderna bilar. Antar att det beror på 0-100-hysteri.

Postat: 12 nov 2008 02:15
av Martin Fåglefelt
Widell skrev:Martin Fåglefelt skrev:Sen har jag verkligen svårt för sånt där det står... "...på svänghjul"....det är ju på drivhjulen de gör nytta...Folk säger att 318is är starkare än 136hk också....men jag håller mig till siffrorna...jag menar, med en annan diff typ 4,40:1 så borde jag ta Widells 325 till hundra...
OT: Säg inte det. Med annan utväxling måste du växla en gång till före hundra. Tvåan brukar vara ganska precis att den räcker till hundra på moderna bilar. Antar att det beror på 0-100-hysteri.

....ännu mer OT... Det måste jag ändå...
Postat: 12 nov 2008 08:59
av Andreas K
Låter som en typisk konspirationsteori.
Nu är väl förviso 323 en 2,5 liters motor väl? När dessa motorer kommer som hade större volym än beteckning angav sades de ju att de gick att "chippa" till den större beteckningens effekt. Typ 316 gick gör till 318 med chip.
Postat: 12 nov 2008 16:47
av Anton_the_man
tacksam för svar ang utväxlingar mm, men de ja riktade min fråga mot va om någon vet varför effekten är satt just på 170 om nu inte motrons verkliga effekt är 170.
Postat: 12 nov 2008 17:55
av Calle Wennborg
Anton_the_Man skrev:tacksam för svar ang utväxlingar mm, men de ja riktade min fråga mot va om någon vet varför effekten är satt just på 170 om nu inte motrons verkliga effekt är 170.
Du har ju fått lite svar att det kan va för skatt och försäkringen ska bli billigare. Finns ju en massa italienska bilar med 2 liter för att det är dyrare att äga bilar över 2 liter i italien.
Och sen kan det ju va för att det är en ny bättre motor en den gamla M50 och man ville ha kvar samma effekt topp men sen går motorn bättre endå, allt är ju inte topp effekt. vem vet?

Postat: 12 nov 2008 21:01
av BOB
Fattar du inte att din bil bara har 170hk. står det 170 så är det 170hk.
Postat: 12 nov 2008 21:28
av Calle Wennborg
BOB skrev:Fattar du inte att din bil bara har 170hk. står det 170 så är det 170hk.
Ja köp V8 där har du effekt, har jag hört.
Postat: 12 nov 2008 22:33
av Anton_the_man
BOB skrev:Fattar du inte att din bil bara har 170hk. står det 170 så är det 170hk.
ok, då vet ja hur du tycker.
alla kan ju inte ha råd med m3, lexus, subaru impreza andra effekt monster:
http://forum.attitudemotorclub.com/view ... 5&start=80
Postat: 12 nov 2008 22:40
av BOB
Hade du testat att jobba så hade nu kanske också kunnat ha lite mer än dina "mer än 170hk".
Postat: 13 nov 2008 04:34
av Martin Fåglefelt
ingen idé att vara upprörd..som det låter som...
Alla tuffa japanska sportbilar, åtminstone förr hade ju 276hk prompt. Antagligen av skatteskäl eller nåt...
Tror säkert din/allas 323a kan ha mer, men det är väl bättre att de skriver för lågt... samtidigt...hade en 323 dragit en 325 utan problem, hade man ju inte sålt 325or...
eller liknelse till...
varför laddar bara en volvo940 med lätt-trycksturbo (stavning) bara max 0,31bar, och utvecklar 135hk, när det inte är så värst mycket skillnad mot en Full-turbo med 165... jo, för att de ska sälja till olika målgrupper. Om man vill ha en bruksbil praktisk, och inte krånglig, väljer man ju en bil som inte har så värst hög effekt, som påverkar motorns pålitlighet..
alltså, min slutsats. 323 kan säkert ha mer än 170hk, men för den som tycker att 150hk var lite för lite, och 192hk för dyrt steg upp, så är ju 323 en tillräckligt stark, för ändåmålet, samtidigt som det är en snygg och trevlig bil.... tänkte inte du så när du köpte din? Annars...sälj den till mig.

...därav strategisk siffra av BMW att skriva 170....(fast den kanske hade 178,3 när den var ny, och nu 160)
Postat: 13 nov 2008 12:54
av Daniel Båge
BOB skrev:
Hade du testat att jobba så hade nu kanske också kunnat ha lite mer än dina "mer än 170hk".
Hey hey hey!
Vad är det här för tråkig ton?
Nog för att ni känner varandra men lite hyfs får det vara.
Martin Fåglefelt skrev:.hade en 323 dragit en 325 utan problem, hade man ju inte sålt 325or...
De såldes inte samtidigt.
325an ersattes av 328.
Postat: 13 nov 2008 14:12
av Anton_the_man
ja de här verkar ju inte komma nån vart,
Edit: Jag tog bort lite kommentarer som var helt klart över gränsen och korkade. Vad håller du på med Anton? /Daniel
...sälj den till mig...
allt e till salu för rätt pris martin..