verklig effekt i bmw e36 323i?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
verklig effekt i bmw e36 323i?
tja,
tänkte höra om det är någon här som har ett säkert svar
o inte massa gissningar på varför 323i e36 effekt är satt till 170hk i papprerna när den bevislingen har mer?
sökte lite på andra forum o fick svar som
"anledningen till detta skulle vara en anpassning till de försäkringsregler som gällde i tysklad på den tiden."
"ett sätt för BMW att göra större skilnad mellan 323 och 328, så att fler blev motiverade att köpa den dyrare 328an."
min fråga är alltså, är det någon som vet?
tack o bock!
tänkte höra om det är någon här som har ett säkert svar
o inte massa gissningar på varför 323i e36 effekt är satt till 170hk i papprerna när den bevislingen har mer?
sökte lite på andra forum o fick svar som
"anledningen till detta skulle vara en anpassning till de försäkringsregler som gällde i tysklad på den tiden."
"ett sätt för BMW att göra större skilnad mellan 323 och 328, så att fler blev motiverade att köpa den dyrare 328an."
min fråga är alltså, är det någon som vet?
tack o bock!
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Re: verklig effekt i bmw e36 323i?
Utveckla gärna det påståendet.Anton_the_Man skrev:när den bevislingen har mer?

Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Källa: http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E36/
0-100
1994 325 192hk 8,0s
1996 323 170hk 8,0s
0-100
1994 325 192hk 8,0s
1996 323 170hk 8,0s
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Bara för att dom går lika fort till 100 betyder det ju inte att dom har lika hk, eller hur menar du?740fredrik skrev:Källa: http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E36/
0-100
1994 325 192hk 8,0s
1996 323 170hk 8,0s

Jag är ingen expert men är inte 325ans motor mer effekt stark i toppen och 323an är mer jämn stark, det borde nog göra att dom går lika snabbt till 100. Man har ju hört rykten om att man kan ta en 325as insug och sätta på en 328a och få mer topp effekt, sen är ju frågan om den är snabbare för det? Nu gissar jag fritt men kan 323an gå bättre för att den är mer lätt körd med mer effekt helatiden och därför känns som den går lika eller kanske bättre en gamla 325an? 323an har ju en bättre nyare motor iallfall.
lite rörigt men kasnke har något rätt någonstans

CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
Re: verklig effekt i bmw e36 323i?
jag har inte gjort några egna bänkningar men detta är vad jag har läst mig till:Widell skrev:Utveckla gärna det påståendet.Anton_the_Man skrev:när den bevislingen har mer?
"testades till 166hk på hjulen av Teknikens Värld."
"Och om man räknar med 10% transmisionsförlust, har man ca 187 hk i motorn."
sen läste jag detta nu me, vet inte riktigt hur de funkar men ändå..
"Annan utväxling i bakaxelen 2.93 mot 3.15 på 325"
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Re: verklig effekt i bmw e36 323i?
Är det alltså 323 som har 2,93:1 i slutväxel? Då borde den ha sämre acc, högre siffra i slutväxeln ger bättre acc.Anton_the_Man skrev:jag har inte gjort några egna bänkningar men detta är vad jag har läst mig till:Widell skrev:Utveckla gärna det påståendet.Anton_the_Man skrev:när den bevislingen har mer?
"testades till 166hk på hjulen av Teknikens Värld."
"Och om man räknar med 10% transmisionsförlust, har man ca 187 hk i motorn."
sen läste jag detta nu me, vet inte riktigt hur de funkar men ändå..
"Annan utväxling i bakaxelen 2.93 mot 3.15 på 325"
Skillnaden är inte så jättestor iofs, men båda slutväxlarna är väldigt Autobahnanpassade.
Som jämförelse kan jag nämna min gamla Omega med 204 hk, den hade 3,70:1 i slutväxel. 0-100 på 7,5 sek, toppfart 250 km/h med 17" hjul.
Fråga valfri rallyåkare vad de kör för slutväxel, det är inte ovanligt med siffror på 5,xx:1. Toppfart på 150 typ...
Jag tror på teorin med modernare och mer lättkörd motor, annan stegning i lådan samt kanske något lättare bil.
Det kan säkert gömma sig några fler hk i motorn än vad som anges, en anledning är väl de tyska skattereglerna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Sen har jag verkligen svårt för sånt där det står... "...på svänghjul"....det är ju på drivhjulen de gör nytta...Folk säger att 318is är starkare än 136hk också....men jag håller mig till siffrorna...jag menar, med en annan diff typ 4,40:1 så borde jag ta Widells 325 till hundra...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
OT: Säg inte det. Med annan utväxling måste du växla en gång till före hundra. Tvåan brukar vara ganska precis att den räcker till hundra på moderna bilar. Antar att det beror på 0-100-hysteri.Martin Fåglefelt skrev:Sen har jag verkligen svårt för sånt där det står... "...på svänghjul"....det är ju på drivhjulen de gör nytta...Folk säger att 318is är starkare än 136hk också....men jag håller mig till siffrorna...jag menar, med en annan diff typ 4,40:1 så borde jag ta Widells 325 till hundra...

Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
....ännu mer OT... Det måste jag ändå...Widell skrev:OT: Säg inte det. Med annan utväxling måste du växla en gång till före hundra. Tvåan brukar vara ganska precis att den räcker till hundra på moderna bilar. Antar att det beror på 0-100-hysteri.Martin Fåglefelt skrev:Sen har jag verkligen svårt för sånt där det står... "...på svänghjul"....det är ju på drivhjulen de gör nytta...Folk säger att 318is är starkare än 136hk också....men jag håller mig till siffrorna...jag menar, med en annan diff typ 4,40:1 så borde jag ta Widells 325 till hundra...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
tacksam för svar ang utväxlingar mm, men de ja riktade min fråga mot va om någon vet varför effekten är satt just på 170 om nu inte motrons verkliga effekt är 170.
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Du har ju fått lite svar att det kan va för skatt och försäkringen ska bli billigare. Finns ju en massa italienska bilar med 2 liter för att det är dyrare att äga bilar över 2 liter i italien.Anton_the_Man skrev:tacksam för svar ang utväxlingar mm, men de ja riktade min fråga mot va om någon vet varför effekten är satt just på 170 om nu inte motrons verkliga effekt är 170.
Och sen kan det ju va för att det är en ny bättre motor en den gamla M50 och man ville ha kvar samma effekt topp men sen går motorn bättre endå, allt är ju inte topp effekt. vem vet?

CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
ok, då vet ja hur du tycker.BOB skrev:Fattar du inte att din bil bara har 170hk. står det 170 så är det 170hk.
alla kan ju inte ha råd med m3, lexus, subaru impreza andra effekt monster:
http://forum.attitudemotorclub.com/view ... 5&start=80
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Hade du testat att jobba så hade nu kanske också kunnat ha lite mer än dina "mer än 170hk".Anton_the_Man skrev:ok, då vet ja hur du tycker.BOB skrev:Fattar du inte att din bil bara har 170hk. står det 170 så är det 170hk.
alla kan ju inte ha råd med m3, lexus, subaru impreza andra effekt monster:
http://forum.attitudemotorclub.com/view ... 5&start=80
Robert Gustafsson
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
ingen idé att vara upprörd..som det låter som...
Alla tuffa japanska sportbilar, åtminstone förr hade ju 276hk prompt. Antagligen av skatteskäl eller nåt...
Tror säkert din/allas 323a kan ha mer, men det är väl bättre att de skriver för lågt... samtidigt...hade en 323 dragit en 325 utan problem, hade man ju inte sålt 325or...
eller liknelse till...
varför laddar bara en volvo940 med lätt-trycksturbo (stavning) bara max 0,31bar, och utvecklar 135hk, när det inte är så värst mycket skillnad mot en Full-turbo med 165... jo, för att de ska sälja till olika målgrupper. Om man vill ha en bruksbil praktisk, och inte krånglig, väljer man ju en bil som inte har så värst hög effekt, som påverkar motorns pålitlighet..
alltså, min slutsats. 323 kan säkert ha mer än 170hk, men för den som tycker att 150hk var lite för lite, och 192hk för dyrt steg upp, så är ju 323 en tillräckligt stark, för ändåmålet, samtidigt som det är en snygg och trevlig bil.... tänkte inte du så när du köpte din? Annars...sälj den till mig.
...därav strategisk siffra av BMW att skriva 170....(fast den kanske hade 178,3 när den var ny, och nu 160)
Alla tuffa japanska sportbilar, åtminstone förr hade ju 276hk prompt. Antagligen av skatteskäl eller nåt...
Tror säkert din/allas 323a kan ha mer, men det är väl bättre att de skriver för lågt... samtidigt...hade en 323 dragit en 325 utan problem, hade man ju inte sålt 325or...
eller liknelse till...
varför laddar bara en volvo940 med lätt-trycksturbo (stavning) bara max 0,31bar, och utvecklar 135hk, när det inte är så värst mycket skillnad mot en Full-turbo med 165... jo, för att de ska sälja till olika målgrupper. Om man vill ha en bruksbil praktisk, och inte krånglig, väljer man ju en bil som inte har så värst hög effekt, som påverkar motorns pålitlighet..
alltså, min slutsats. 323 kan säkert ha mer än 170hk, men för den som tycker att 150hk var lite för lite, och 192hk för dyrt steg upp, så är ju 323 en tillräckligt stark, för ändåmålet, samtidigt som det är en snygg och trevlig bil.... tänkte inte du så när du köpte din? Annars...sälj den till mig.

Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
BOB skrev:Hade du testat att jobba så hade nu kanske också kunnat ha lite mer än dina "mer än 170hk".Anton_the_Man skrev:ok, då vet ja hur du tycker.BOB skrev:Fattar du inte att din bil bara har 170hk. står det 170 så är det 170hk.
alla kan ju inte ha råd med m3, lexus, subaru impreza andra effekt monster:
http://forum.attitudemotorclub.com/view ... 5&start=80
Hey hey hey!
Vad är det här för tråkig ton?

Nog för att ni känner varandra men lite hyfs får det vara.
De såldes inte samtidigt.Martin Fåglefelt skrev:.hade en 323 dragit en 325 utan problem, hade man ju inte sålt 325or...
325an ersattes av 328.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
ja de här verkar ju inte komma nån vart,
Edit: Jag tog bort lite kommentarer som var helt klart över gränsen och korkade. Vad håller du på med Anton? /Daniel
Edit: Jag tog bort lite kommentarer som var helt klart över gränsen och korkade. Vad håller du på med Anton? /Daniel

allt e till salu för rätt pris martin.....sälj den till mig...
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13