Sida 1 av 1

Optimal BMW som familje/bruksbil

Postat: 25 jan 2008 00:12
av Gunnar
Hej!

Min första bil var en Alfa Romea Alfasud-75. Köpte 2 veckor innan
fyllde 18. I början av 2-3 decenier sedan:)
Höll i 1år, sedan fanns inget kvar att svetsa i.

Därefter enbart haft bakhjulsdrivna Volvo som bruksbilar. + amerikanskt.
innan 1970.
Mitt kunnande om andra motorer är rätt så begränsat!

Kanske dags att fundera på något roligare, därav ser BMW har blivit
en populär bil.

Vad tycker panelen att det ska vara för BMW till vettiga pengar om man
ska fundera på ett inköp.
Grundkrav; Bakhjulsdrift,manuell låda och trimning, helst med lite ekonomi. Samt fungera som familje och gasar bil.

:drive:

Postat: 25 jan 2008 00:54
av Nicke Nyman
BMW 5-serie är väl ett hett tips. Budget??

Ja har provkört BMW 330D, E91 kaross och ja blev så glad när ja körde den så ja vill ha en varje dag... Bra snyyt i den!

Men E39orna är relativt billiga o stora bilar, går faktiskt rätt ok ändå! Sämre bilar finns... ;)

Postat: 26 jan 2008 13:25
av Karl Birgander
Nicke Nyman skrev:BMW 5-serie är väl ett hett tips. Budget??

Ja har provkört BMW 330D, E91 kaross och ja blev så glad när ja körde den så ja vill ha en varje dag... Bra snyyt i den!

Men E39orna är relativt billiga o stora bilar, går faktiskt rätt ok ändå! Sämre bilar finns... ;)
BMW 530D -01 har jag just köpt och är väldigt nöjd än så länge!
Långfärd under 0,6L/mil är rätt ok på 1950 kg.
Jag snittar ca 0,7l/mil till vardags med mycket "stadskörning".

Mycket bil för pengen!

Postat: 26 jan 2008 16:18
av Gunnar
Tack för tipsen

En 5- serie är kanske ett bra budget-alternativ...

En 330D el. 530D är ett bra förslag.

530D med 1950 kg, börjar bli vikter som liknar amerikanska full-size
bilar... men diseln ger fina vridmoment.
Kan vara rätt storlek för att ha i familjen

Är det samma motor/effekt mellan 330D/530D?

Om ska sikta på 5- är det 520 el 525, 528... som är det bättre alternativet?

Postat: 26 jan 2008 16:51
av Neider
Jah har en 535-90 och dom är bra törstiga landsväg lungt 1l/mil, en på jobbet har en modell nyare 528 kombi och dom är fortfarande törstiga men körs på under litern.

Postat: 26 jan 2008 17:22
av Karl Birgander
Gunnar skrev:Tack för tipsen

En 5- serie är kanske ett bra budget-alternativ...

En 330D el. 530D är ett bra förslag.

530D med 1950 kg, börjar bli vikter som liknar amerikanska full-size
bilar... men diseln ger fina vridmoment.
Kan vara rätt storlek för att ha i familjen

Är det samma motor/effekt mellan 330D/530D?

Om ska sikta på 5- är det 520 el 525, 528... som är det bättre alternativet?
Osäker på om det är samma puffra i 330D/530D, -01 fick iaf 530 193 hk (vs 184). Mycket trevlig motor. Kostar för mycket om man kör lite dock... 8200 kr i skatt har jag...

Väljer man bensin är det 523 som är mitt val.

Re: Optimal BMW som familje/bruksbil

Postat: 27 jan 2008 01:35
av Tobinpower
Gunnar skrev:
Grundkrav; Bakhjulsdrift,manuell låda och trimning, helst med lite ekonomi. Samt fungera som familje och gasar bil.

:drive:
Min far har letat 528 e39 ganska länge nu, vi har varit och testat 2. Denna skulle då vara våran familje bil. Men nu lutar det mer åt 740 e38. Den e så mycket billigare att köpa i inköpspris. Och visst milen är dyrare, men du kan ju inte åka bekvämare mil än i en sådan, du sitter sjukt bra i de stolarna, å motorn jobbar underbart(4 eller 4.4 liter) Kör du mycket landsväg är den grym! och då är den inte "jätte" dyr. Och min farbror är helnöjd med sin, hans närmar sig 29 000 mil, å den har aldrig krånglat.

Fast det är klart, någon gasar bil e det kanske inte, men en fin sleeper som drar de mesta orginalarna..

Man bör ej köpa ett risigt objekt dock, stötdämpare är inte gratis...

Postat: 27 jan 2008 01:40
av Tobinpower
Karl Birgander skrev:
Gunnar skrev:
Väljer man bensin är det 523 som är mitt val.
Tycker inte man bör låsa upp sig vid 523, om man funderar på 523/528 ska man kolla på skick, motorerna är ganska lika.

523 har cirka 180hk, ej 170 som står i papprerna, å 528 cirka 200 (står 192)
((detta enligt bmw folk))

Har hört att de skrev ner värdena för att de va billigare skatt om bilen hade 170hk eller mindre i tyskland..

Postat: 27 jan 2008 09:38
av Karl Birgander
Tobinpower skrev:
Karl Birgander skrev:
Gunnar skrev:
Väljer man bensin är det 523 som är mitt val.
Tycker inte man bör låsa upp sig vid 523, om man funderar på 523/528 ska man kolla på skick, motorerna är ganska lika.

523 har cirka 180hk, ej 170 som står i papprerna, å 528 cirka 200 (står 192)
((detta enligt bmw folk))

Har hört att de skrev ner värdena för att de va billigare skatt om bilen hade 170hk eller mindre i tyskland..
Nej, absolut inget att låsa sig på, men 520 är för klen och 528 är för dyr att försäkra (iaf i mitt namn) och 523 kryllar det av = lättare att hitta bra objekt.

Postat: 27 jan 2008 12:40
av Daniel Båge
Jag har en 523 Touring -98 om du vill provköra.

Är nöjd med den, men det är verkligen ingen sportbil.

Drar 0.88 med vinterdäck och ca en deciliter mindre med sommardäck med mig som förare. Drar ännu mindre när min fru kör. :roll:

Postat: 27 jan 2008 20:15
av Mae
Daniel Båge skrev:Drar ännu mindre när min fru kör. :roll:
Så är det väl för alla eller? :mhihi:

Postat: 27 jan 2008 21:44
av David Alesand
Mae skrev:
Daniel Båge skrev:Drar ännu mindre när min fru kör. :roll:
Så är det väl för alla eller? :mhihi:
Om man ser låg förbrukning som en sport så tror jag att jag vinner över frugan. Men generellt sett så håller jag med dig Mae.

Postat: 28 jan 2008 10:24
av Gunnar
Tack för alla tips och förslag!

Postat: 28 jan 2008 18:54
av Tobinpower
Va blir det då??