Någon i klubben som kör miljöbil?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Kör du miljöbil?

Ja, jag kör miljöbil
3
8%
Nej men jag funderar på att köpa miljöbil
10
26%
Nej, Jag har ingen miljöbil
14
37%
Bensinbil rockar!
7
18%
Miljöbil vad är det???
3
8%
Jag har ingen bil
1
3%

Antal röster: 38

Mae
Legend!

Någon i klubben som kör miljöbil?

Inlägg av Mae »

Det pratas ju mycket miljö nu för tiden och när man pratar om miljö så kommer man ju väldigt snabbt att tänka på miljöbilar.
Någon här i klubben som skaffat miljöbil?
För mig är en miljöbil en bil som är slö, tråkig och ful.
Dock verkar det som om det kommer fler och fler alternativ.
För min egen del skulle jag vilja ha en bil som är snäll mot miljön men samtidigt har lite fartresurser och ser bra ut.
För tillfället verkar detta inte gå ihop.

Dagen kommer då det kostar alldeles för mycket att köra en bensindriven bil.

Vad har ni andra för funderingar om ämnet?
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
chrisse
Postar så det viner...

Inlägg av chrisse »

har ingen miljöbil men funderade lite på etanol sist jag bytte bil. som tur va köpte jag ingen sån. har fått för mej att etanol blir dyrare än bensin i längden.
fast när forden ska få en ersättare är de inte omöjligt att de blir en diesel med partikelfilter.
BMW 520 diesel finbilen
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Jag har varit runt lite och kollat lite för skoj skull...

Toyota Prius med bensinmotor och elmotor.... låter väldigt miljövänligt. Drar trots detta 0,46...blandat...nåja...och kostar 250000:-

Sen kollade jag på en Toyota Aygo, eller systermodellerna Peugeot 107 och det finns en till... Bensinare 1,0liter 3 cylindrig, drar också 0,46, men kostar 115000 ungefär, skatt 500:-/år (iaf 2007), och gratis miljöbilsparkering i stora städer...och man får tillbaka 10000:- av staten för att man köper miljöbil... ett hjul i varje hörn, 68hk, 93nm, 0-100 på 14,2 sekunder....

....men för 100 får man samtidigt en m3....så...man vet aldrig :wink:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Martin Fåglefelt skrev:
....men för 100 får man samtidigt en m3....så...man vet aldrig :wink:
Du får kanske köpa en M3:a och etanolkonvertera den. :wink:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Mina bilar klassas inte som miljöbilar. Men jag har en diesel med partikelfilter och en Etanol-bil. :)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Samuel Lindkvist skrev:Mina bilar klassas inte som miljöbilar. Men jag har en diesel med partikelfilter och en Etanol-bil. :)
Samma här, numera kör jag iofs bensinare, då etanolbilen inte ville vara med längre.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Ford Focus Flexifuel -04.
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Känns ju relevant ändå att ta hand om vår jord. Men jag tänker ändå med plånboken och kör törstig bensin. Om jag vore välbetald skulle jag gärna köra en Prius till vardags. Mycket teknikblipblop och hyfsat låg förbrukning för så pass stor bil. Sen skulle det ju kännas fräscht att smyga runt på el i stan (där luften inte alltid är den bästa). Sen skulle man ju ha en Tesla på helgen.

Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex). Dessutom går ju åt energi att framställa E85. Ur miljösynpunkt undrar jag hur mijövänligt det är egentligen.

Vad det gäller biodiesel som bränsle så finns det ju nya rön som gör gällande att utsläppen från rapsoljan skulle ge mycket mer påverkan på miljön än vanlig diesel.

Så kanske får vi se mer småbilar i framtiden? Hur går det med BMWs vätgas?
David Alesand
Dunderpostare!

Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

David Alesand skrev:Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex).
Jag tycker det är roligt att argumenten från de stora oljebolgens lobbyister även hittar hit.

Vi skulle inte ha några matproblem på jorden, om vi människor skulle vilja leva i fred och harmoni med varandra.

Dessutom görs inte etanol av mat som tas från någon som hungrar.
David Alesand
Dunderpostare!

Mycket möjligt, jag lyssnar kanske för mycket på P1. Men dyrare mat pga jaja...
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

Jag funderar på att konvertera min hos Maptun till E85 istället men tyvärr måste jag byta down pip och katt + kopplingen innan så de är ju en affär på 28 000:- minst men då kan man ju lika gärna slå till på en ic med men då blir de ju lite mer effekt så att säga.

Men har man saab kan man konvertera ganska lätt.

MVH

F
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Fredrik79 skrev:Jag funderar på att konvertera min hos Maptun till E85 istället men tyvärr måste jag byta down pip och katt + kopplingen innan så de är ju en affär på 28 000:- minst men då kan man ju lika gärna slå till på en ic med men då blir de ju lite mer effekt så att säga.

MVH

F
Finns ju andra firmor än maptun som sysslar med saab :roll: 8)
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Anders Toll skrev:
Ungefär som att gå å köpa en ring för fem millioner bara för att man har föt mycket pengar! Det drabbar ju ingen fattig... :roll:
Då är det väl bättre att skänka dom pengarna? Samma sak borde gälla "maten"

Jag har tänkt att köra på etanol men tycker inte egentligen att det är rätt om den görs på livsmedelsråvaror.

Nä. Etanolen är ett bra övergångsbränsle mellan bensin och det som kommer i framtiden men det är ingen långsiktig lösning det heller.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

men gaskonvertera bilen borde väl vara hållbart?...vad är det negativa i det...är inte så påläst. :cry:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Gengas är framtiden. Tänk vad maffigt när vi diskuterar vilket träslag som funkar bäst att elda med, och olika sätt att lätta och trimma sitt gengasaggregat. Rock´n roll...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
gzon
Dunderpostare!

Inlägg av gzon »

HC halt vid tomgång på 7800, är det en miljöbil då? :blush:
/Martin Gustavsson
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Anders Toll skrev:
David Alesand skrev:Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex).
Jag tycker det är roligt att argumenten från de stora oljebolgens lobbyister även hittar hit.

Vi skulle inte ha några matproblem på jorden, om vi människor skulle vilja leva i fred och harmoni med varandra.

Mmmm, fast ett faktum är ju energiåtgången för framställning av etanol. Den är långt i från försvarbart hög.

Miljöbilar är bra, om inte ett måste, MEN det som ses som miljöbilar idag är inte så fantastiska som man vill ge sken av. Alla som kör turbodiesel vet. Tar bilen 0,48 på långkörning, 0,65 i stan på vintern och bilen är en Volvo S80 vete katten som inte det är en sorts miljöbil. DOCK återstår ju kväveoxiderna, ja. Men det kommer mer och mer effektiva filter, kombinerar man detta med en elmotor för stadskörning så kommer bensinarna än en gång att så stå i skamvrån, rejält!

Sen väntar jag med spänning på SAAB:s motor med variabel kompression. Någonting säger mig dock att GM har andra planer....
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

ERnsT skrev:
Fredrik79 skrev:Jag funderar på att konvertera min hos Maptun till E85 istället men tyvärr måste jag byta down pip och katt + kopplingen innan så de är ju en affär på 28 000:- minst men då kan man ju lika gärna slå till på en ic med men då blir de ju lite mer effekt så att säga.

MVH

F
Finns ju andra firmor än maptun som sysslar med saab :roll: 8)
Men bor man i en stad där Maptun har sitt huvudkontor och känner ägaren lite så gör inte jag de nån annan stans.

MVH

F
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

Framtidens bränsle har vi inte än.
Problemet är att man inte vill ha de i jobbiga tryck tankar för de är farligt vid krock och sen så är de ju detta med hybrid bilar som kommer bli mer och mer större.
Saken är väl den att vi behöver ett bränsle som inte är olje baserat så vi slipper få ta fram helt nya motorer utan kan köra med våra kolvmotorer ett tag till.
Men grejen är väl den att syntet bränslet är mer på g och är mycket miljö vänligt och finns även som bensin nu. innan va de bara disel men i tyskland har dom börjat utveckla bensin med och inom inte en så lång framtid finns de nog även syntet bränsle på våra mackar.
De är billigare att ta fram än etanolen med så de är mer försvarbart och går att köra på en motor utan att man konverterar den.

När den kommer vet jag inte men en fabrik har byggts i tyskland.

MVH

F
Skriv svar