Någon i klubben som kör miljöbil?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Någon i klubben som kör miljöbil?
Det pratas ju mycket miljö nu för tiden och när man pratar om miljö så kommer man ju väldigt snabbt att tänka på miljöbilar.
Någon här i klubben som skaffat miljöbil?
För mig är en miljöbil en bil som är slö, tråkig och ful.
Dock verkar det som om det kommer fler och fler alternativ.
För min egen del skulle jag vilja ha en bil som är snäll mot miljön men samtidigt har lite fartresurser och ser bra ut.
För tillfället verkar detta inte gå ihop.
Dagen kommer då det kostar alldeles för mycket att köra en bensindriven bil.
Vad har ni andra för funderingar om ämnet?
Någon här i klubben som skaffat miljöbil?
För mig är en miljöbil en bil som är slö, tråkig och ful.
Dock verkar det som om det kommer fler och fler alternativ.
För min egen del skulle jag vilja ha en bil som är snäll mot miljön men samtidigt har lite fartresurser och ser bra ut.
För tillfället verkar detta inte gå ihop.
Dagen kommer då det kostar alldeles för mycket att köra en bensindriven bil.
Vad har ni andra för funderingar om ämnet?
har ingen miljöbil men funderade lite på etanol sist jag bytte bil. som tur va köpte jag ingen sån. har fått för mej att etanol blir dyrare än bensin i längden.
fast när forden ska få en ersättare är de inte omöjligt att de blir en diesel med partikelfilter.
fast när forden ska få en ersättare är de inte omöjligt att de blir en diesel med partikelfilter.
BMW 520 diesel finbilen
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
Ford Express ladugårdsbilen
Ford Anglia 101E deluxe -59 projekt
-
- Gör inte annat än skriver...
Jag har varit runt lite och kollat lite för skoj skull...
Toyota Prius med bensinmotor och elmotor.... låter väldigt miljövänligt. Drar trots detta 0,46...blandat...nåja...och kostar 250000:-
Sen kollade jag på en Toyota Aygo, eller systermodellerna Peugeot 107 och det finns en till... Bensinare 1,0liter 3 cylindrig, drar också 0,46, men kostar 115000 ungefär, skatt 500:-/år (iaf 2007), och gratis miljöbilsparkering i stora städer...och man får tillbaka 10000:- av staten för att man köper miljöbil... ett hjul i varje hörn, 68hk, 93nm, 0-100 på 14,2 sekunder....
....men för 100 får man samtidigt en m3....så...man vet aldrig
Toyota Prius med bensinmotor och elmotor.... låter väldigt miljövänligt. Drar trots detta 0,46...blandat...nåja...och kostar 250000:-
Sen kollade jag på en Toyota Aygo, eller systermodellerna Peugeot 107 och det finns en till... Bensinare 1,0liter 3 cylindrig, drar också 0,46, men kostar 115000 ungefär, skatt 500:-/år (iaf 2007), och gratis miljöbilsparkering i stora städer...och man får tillbaka 10000:- av staten för att man köper miljöbil... ett hjul i varje hörn, 68hk, 93nm, 0-100 på 14,2 sekunder....
....men för 100 får man samtidigt en m3....så...man vet aldrig

Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
-
- Dunderpostare!
Känns ju relevant ändå att ta hand om vår jord. Men jag tänker ändå med plånboken och kör törstig bensin. Om jag vore välbetald skulle jag gärna köra en Prius till vardags. Mycket teknikblipblop och hyfsat låg förbrukning för så pass stor bil. Sen skulle det ju kännas fräscht att smyga runt på el i stan (där luften inte alltid är den bästa). Sen skulle man ju ha en Tesla på helgen.
Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex). Dessutom går ju åt energi att framställa E85. Ur miljösynpunkt undrar jag hur mijövänligt det är egentligen.
Vad det gäller biodiesel som bränsle så finns det ju nya rön som gör gällande att utsläppen från rapsoljan skulle ge mycket mer påverkan på miljön än vanlig diesel.
Så kanske får vi se mer småbilar i framtiden? Hur går det med BMWs vätgas?
Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex). Dessutom går ju åt energi att framställa E85. Ur miljösynpunkt undrar jag hur mijövänligt det är egentligen.
Vad det gäller biodiesel som bränsle så finns det ju nya rön som gör gällande att utsläppen från rapsoljan skulle ge mycket mer påverkan på miljön än vanlig diesel.
Så kanske får vi se mer småbilar i framtiden? Hur går det med BMWs vätgas?
-
- Dunderpostare!
Tesla 0-100 på 4 sek. http://www.youtube.com/watch?v=hOl_1S10jTk
-
- Legend!
Jag tycker det är roligt att argumenten från de stora oljebolgens lobbyister även hittar hit.David Alesand skrev:Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex).
Vi skulle inte ha några matproblem på jorden, om vi människor skulle vilja leva i fred och harmoni med varandra.
Dessutom görs inte etanol av mat som tas från någon som hungrar.
-
- Dunderpostare!
Jag funderar på att konvertera min hos Maptun till E85 istället men tyvärr måste jag byta down pip och katt + kopplingen innan så de är ju en affär på 28 000:- minst men då kan man ju lika gärna slå till på en ic med men då blir de ju lite mer effekt så att säga.
Men har man saab kan man konvertera ganska lätt.
MVH
F
MVH
F
Finns ju andra firmor än maptun som sysslar med saabFredrik79 skrev:Jag funderar på att konvertera min hos Maptun till E85 istället men tyvärr måste jag byta down pip och katt + kopplingen innan så de är ju en affär på 28 000:- minst men då kan man ju lika gärna slå till på en ic med men då blir de ju lite mer effekt så att säga.
MVH
F

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Klubbordförande
Ungefär som att gå å köpa en ring för fem millioner bara för att man har föt mycket pengar! Det drabbar ju ingen fattig...Anders Toll skrev:

Då är det väl bättre att skänka dom pengarna? Samma sak borde gälla "maten"
Jag har tänkt att köra på etanol men tycker inte egentligen att det är rätt om den görs på livsmedelsråvaror.
Nä. Etanolen är ett bra övergångsbränsle mellan bensin och det som kommer i framtiden men det är ingen långsiktig lösning det heller.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

-
- Gör inte annat än skriver...
Mmmm, fast ett faktum är ju energiåtgången för framställning av etanol. Den är långt i från försvarbart hög.Anders Toll skrev:Jag tycker det är roligt att argumenten från de stora oljebolgens lobbyister även hittar hit.David Alesand skrev:Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex).
Vi skulle inte ha några matproblem på jorden, om vi människor skulle vilja leva i fred och harmoni med varandra.
Miljöbilar är bra, om inte ett måste, MEN det som ses som miljöbilar idag är inte så fantastiska som man vill ge sken av. Alla som kör turbodiesel vet. Tar bilen 0,48 på långkörning, 0,65 i stan på vintern och bilen är en Volvo S80 vete katten som inte det är en sorts miljöbil. DOCK återstår ju kväveoxiderna, ja. Men det kommer mer och mer effektiva filter, kombinerar man detta med en elmotor för stadskörning så kommer bensinarna än en gång att så stå i skamvrån, rejält!
Sen väntar jag med spänning på SAAB:s motor med variabel kompression. Någonting säger mig dock att GM har andra planer....
Men bor man i en stad där Maptun har sitt huvudkontor och känner ägaren lite så gör inte jag de nån annan stans.ERnsT skrev:Finns ju andra firmor än maptun som sysslar med saabFredrik79 skrev:Jag funderar på att konvertera min hos Maptun till E85 istället men tyvärr måste jag byta down pip och katt + kopplingen innan så de är ju en affär på 28 000:- minst men då kan man ju lika gärna slå till på en ic med men då blir de ju lite mer effekt så att säga.
MVH
F![]()
MVH
F
Framtidens bränsle har vi inte än.
Problemet är att man inte vill ha de i jobbiga tryck tankar för de är farligt vid krock och sen så är de ju detta med hybrid bilar som kommer bli mer och mer större.
Saken är väl den att vi behöver ett bränsle som inte är olje baserat så vi slipper få ta fram helt nya motorer utan kan köra med våra kolvmotorer ett tag till.
Men grejen är väl den att syntet bränslet är mer på g och är mycket miljö vänligt och finns även som bensin nu. innan va de bara disel men i tyskland har dom börjat utveckla bensin med och inom inte en så lång framtid finns de nog även syntet bränsle på våra mackar.
De är billigare att ta fram än etanolen med så de är mer försvarbart och går att köra på en motor utan att man konverterar den.
När den kommer vet jag inte men en fabrik har byggts i tyskland.
MVH
F
Problemet är att man inte vill ha de i jobbiga tryck tankar för de är farligt vid krock och sen så är de ju detta med hybrid bilar som kommer bli mer och mer större.
Saken är väl den att vi behöver ett bränsle som inte är olje baserat så vi slipper få ta fram helt nya motorer utan kan köra med våra kolvmotorer ett tag till.
Men grejen är väl den att syntet bränslet är mer på g och är mycket miljö vänligt och finns även som bensin nu. innan va de bara disel men i tyskland har dom börjat utveckla bensin med och inom inte en så lång framtid finns de nog även syntet bränsle på våra mackar.
De är billigare att ta fram än etanolen med så de är mer försvarbart och går att köra på en motor utan att man konverterar den.
När den kommer vet jag inte men en fabrik har byggts i tyskland.
MVH
F