Sida 1 av 1
Diesel/bensin-frågan
Postat: 08 jan 2008 22:58
av quattroM
Att det blir billigare att åka diesel än bensin vad gäller skatt+bränsle är ju inte så svårt att se.
Men en dieselbil har ofta gått närapå dubbelt så långt som en bensinare med samma pris. Kan det va så att hela dieselvinsten äts upp av reparationer? Jag tänker på t.ex. hjulupphängning?
Postat: 08 jan 2008 23:05
av Karl Birgander
1. De lååånga milen sliter inte alls lika mycket som de korta sträckor som många bilar går.
2. Landsvägar i normalt tempo är "snällare" mot chassi.
Är en bil servad och skött så skall den må bra.
/karl - som jagar BMW 530D -01 el. nyare....
Postat: 08 jan 2008 23:58
av Fredrik79
Man kan i regel säga att en disel bil är gjord för att rulla mycket och länge när de gäller motorn. Den blir billigare i längden helt enkelt.
När de gäller bensinare så är de ju bra ju mer dom går men sen beroende på vilket märke de är så slits motorerna och man måste renovera eller byta motorn i dom.
Chassit och bromsar har igentligen inget med hur långt en bil kan gå utan mer på hur ägaren sköter en bil!
MVH
F
Postat: 09 jan 2008 07:32
av ERnsT
Den enkla anledningen till varför dieselbilar oftast gått längre är den att diesel blir billigare i förhållande till bensin ju mer man kör. Alltså är det först när man avverkar en hel del mil som det lönar sig med diesel.
Postat: 09 jan 2008 10:45
av Martin
Hur långt brukar man uppskattningsvis behöva köra per år för att det ska gå ihop sig?
Postat: 09 jan 2008 10:48
av ERnsT
Martin skrev:Hur långt brukar man uppskattningsvis behöva köra per år för att det ska gå ihop sig?
Beror lite på vad det är för bilar man jämför, men räkna med minst ca 2000mil
Postat: 09 jan 2008 18:37
av Karl Birgander
Jag önskeräknar (

) och jämför skatt och förbrukning mellan min 944 S2 -90 (ca 1,05-1,1 L/mil i snitt över året) mot en BMW 530D -01 (ca 0,75 snitt över året, lite högt räknat) och går break even vid lite drygt 2200 mil. Tänker jag då på att Porschen går 3500+ mil/år så räknar jag med att spara lite...
Postat: 10 jan 2008 21:08
av Sturesson
Vi köpte en 320d och om man räknar till +/- 0 så räcker det att jag kör 1500-2000 mil/år. Allt där efter sparar man en liten slant. Men det beror ju på hur man räknar antar jag. Eftersom andra måste köra så långt...

Postat: 10 jan 2008 21:46
av Karl Birgander
Sturesson skrev:Vi köpte en 320d och om man räknar till +/- 0 så räcker det att jag kör 1500-2000 mil/år. Allt där efter sparar man en liten slant. Men det beror ju på hur man räknar antar jag. Eftersom andra måste köra så långt...

Skatten på din är väl inte riktigt 8200 kr som på en 530DAT?
Postat: 12 jan 2008 19:14
av Sturesson
Karl Birgander skrev:Sturesson skrev:Vi köpte en 320d och om man räknar till +/- 0 så räcker det att jag kör 1500-2000 mil/år. Allt där efter sparar man en liten slant. Men det beror ju på hur man räknar antar jag. Eftersom andra måste köra så långt...

Skatten på din är väl inte riktigt 8200 kr som på en 530DAT?
Det har väl inte heller varit frågan?
Jag svarde på: "-Hur långt brukar man uppskattningsvis behöva köra per år för att det ska gå ihop sig?"
Jag syftade inte på dig angående hur mycket man behöver köra för att det ska gå ihop sig. Den här diskutionen har jag varit med om mer än en gång. Ibland upplever man att folk inte ens orkar räkna på det utan bara säger att man måste köra minst 2-3000mil. Där av min kommentar..
Postat: 12 jan 2008 20:04
av Karl Birgander
Sturesson skrev:Karl Birgander skrev:Sturesson skrev:Vi köpte en 320d och om man räknar till +/- 0 så räcker det att jag kör 1500-2000 mil/år. Allt där efter sparar man en liten slant. Men det beror ju på hur man räknar antar jag. Eftersom andra måste köra så långt...

Skatten på din är väl inte riktigt 8200 kr som på en 530DAT?
Det har väl inte heller varit frågan?
Jag svarde på: "-Hur långt brukar man uppskattningsvis behöva köra per år för att det ska gå ihop sig?"
Jag syftade inte på dig angående hur mycket man behöver köra för att det ska gå ihop sig. Den här diskutionen har jag varit med om mer än en gång. Ibland upplever man att folk inte ens orkar räkna på det utan bara säger att man måste köra minst 2-3000mil. Där av min kommentar..
Ahh... myntet fastnar hos mig ibland...
Min kalkyl går ihop vid 2250 mil, men lite upp eller ner beroende på verklig förbrukning och bensin/dieselpriser. EDIT: Även den ökade försäkringskostnaden är invägd.
Idag har vi slagit till på en BMW 530DAT -01 iaf. Attans trevlig bil, hämtas i tranås i veckan.
Postat: 05 feb 2008 01:15
av Gutta
Ja det går ju räkna på många vis. Dieseln är ju lite billigare i service mm.
-Men vad skönt det är o slippa det där tickandet!!
Nä bensinen har inte uppnått det rätta världet än!!!