Det talas om skylthållare med attitudelogga. Då kom jag att tänka på en frågeställning som är gnuggad i mitt huvud som jag, trots långa sömnlösa nätter inte får någon rätsida på. Måste man ha en plåt fram? Jag har hört svaret: om det finns plats, men det verkar inte som någon vet. Vet någon av er? Måste jag ha den där fula svartvita saken som är hopplös att hålla ren, i fronten?
Det kostar 400sek om man har en egenhändig plåt. Men kör man så fort sp konstapeln tar lappen och ger dig dryga bötter så kan du slippa böta.
Det gjorde jag...
Sitter ju här med Matlab igång så om nån har en lämplig ekvation kan vi ju försöka lösa den, jag tror att svaret blir 0 i tidsvinst och några hekto i viktminskning. Men man vet aldrig det kanske gör stor nytta att skruva bort den...
Detta kanske kan ge lite "hjälp på traven" som det heter: Så här räknar man ut sin tyngd på olika planeter denna fakta som behövs. Utgångspunkten är Newtons gravitationslag. Kraften (F) mellan två massor (m och M) på avståndet r är:
F = GmM/r2
G är gravitationskonstanten (6.66 * 10-11 kg-1m3s-2). Man kan i stället för massan använda medeldensiteten (r). Kraften blir då
F = 4/3prGmr
Detta kan man använda för att räkna ut din tyngd (T) på en annan planet (p) i förhållandet till din tyngd på jorden (j):
Tp/Tj = (rp/rj) * (rp/rj)
(KS)
Tack för formlerna men, hur lång tid tar det att bli stoppad av polisen för att man inte har en enligt "lagen" en "laglig" bil? Fast när man ändå är inne på vikter och luftmotstånd... Borde inte argumentet om att mam sparar bensin på att inte ha en fram plåt och därmed gör en miljögärning, funka på bröderna Grip? Någon som har provat?
Man skulle ju kunna utveckla en aerodynamiskt mer lämpad skylt där luftmotståndet är lite lägre. Om man vinklar skylten så kan man ju använda den som stabilisator i x,y och z-led. Nån som har en vindtunnel ståendes?
Onödigt då det kommer nya skyltar nästa år i aluminium som dessutom inte har samma mått. Aluminium är ju coolt bara dom inte ska ha den 5mm tjock så den väger flera kilo.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Senaste modellen av plastskyltar är ju iallafall verkligen dåliga. Tål inte hårda snövallar eller småkrockar. Aluminium blir bättre, och kanske till och med bättre mot miljön eftersom det inte blir en massa plastsplitter överallt.