Kritik, bankörningen.

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

petnoga
Megapostare!

Kritik, bankörningen.

Inlägg av petnoga »

Hej allihopa!

Det var verkligen synd om mig att jag inte kunde vara med på banträffen i dag, eftersom jag jobbade. Har ännu inte hört några kommentarer eller referat från träffen, dock kom ett brev till BMWpowers mailinglista för några minuter sedan.

Det löd:
Hejs.

Svängde in på Scandinavian Raceway ikväll (torsdag), av ren nyfikenhet. Då var det en träff med
Attitudemotor, nån halvlokal klubb. Det var skrämmande att se dessa nötter åka runt på banan. Av
25-30 bilar var det bara 2 ( TVÅ ) förare som hade hjälm. För de andra räckte det med kepsen ! Sen
körde väl cirka 70% av förarna lite lätt innåtlutande med vänsterhanden klockan tolv på ratten,
precis som när man åker ner på korvmojen.

Som om det inte var nog så hade de flesta den obligatoriska passageraren också, oftast i form av
17-årig blonderad flickvän, givetvis också utan hjälm. Man hade faktiskt flaggvakter synd bara att
de flesta inte forstod vad gul flagg betyder, man rejsade och körde om ändå, några fattade inte
heller den svart-vit rutiga flaggan, Öhhh ?

Sen var det nåt nöt i en Pappdeka A4 1,9 TDi som fick värre och värre ställ i kurvan före
startrakan. Men tror ni han lärde sig nåt då ?

NÄ !

Precis när jag var på väg därifrån så såg jag att han var på väg ut igen så då stannade jag för jag
tänkte att nu får vi se på kurvtagningsteknik igen :) Jodå, på första varvet så laddade han för
fullt å satte bilen med sidan före i däcktraven. Vad gör idioten då ? Jo, då kör han MOT
färdriktningen för det var ju kortaste vägen till depån !!!

Jag trodde [CENSUR] inte det var sant.

Han bucklade hela sidan. Jag kommer i alla fall ringa mitt försäkringsbolag bolag i morgon och
kolla om vi har samma bolag, för jag tänker [CENSUR] inte vara med å betala "parkeringsskada" åt en sån
jä...a idiot.

Det var faktiskt en skrämmande upplevelse, jag hade inte åkt ut med nån bil i det sällskapet.

Mvh xxxxxx
Kanske dags för lite skärpning?? Om vi vill framstå som seriösa måste man ju faktiskt HA och FÖLJA en del självklara regler. Givetvis var detta brev subjektivt och skrivet i "stridens hetta", men det kan också ses som en kraftig "tillrättaviselse" för framtida banträffar...

Hoppas att jag inte blir stämplad som en moraltant bara för det här... :)

Vänliga hälsningar,
Petrus Edvardsson

(kommer på banträffen i sommar)
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Hårda ord. Delvis rätt. Jag tycker att man ska ha hjälm på en bana. Men det är ju en hobbyklubb och inte stcc. Man får ju räkna med att körningen är lite rörig och förvirad. Det tar ju tid att lära sig och det var ju första gången för många. Det som jag saknade lite var att man kunde släppt förbi lite snyggare på rakan men det är lätt att missa om någon ligger bakom. Jag tycker att det fungerade bra i stort.

Röda Audins körning gillade jag väl kanske inte riktigt..jag hade nog svartflaggat honom innan dess.

Men i stort en rolig träff på banan.
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Angående det röda bilens framfart så skulle ha svartflaggas när han körde förbi, men han kom aldrig så långt.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Jag vill inte på något sätt peka ut någon bland er som var där.

Det är lätt att någon känner sig överkörd eller sårad, men kritiken är riktad till klubben och om det är några som ska skärpa sig så är det ALLA som är med vid en banträff.
TILLSAMMANS skapar man den "nivå" och stämning som krävs för att få en lyckad banträff utan incidenter.

Petrus
Senast redigerad av 1 petnoga, redigerad totalt 23 gånger.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Man behöver ju inte dra alla över en kam, dessutom va väl inte allt sant han skrev. Inget å bry sig om, och som man brukar säga, "syns man så finns man" :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Hur var dagen i stort då??? Några bra tider?? fina bilar??
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Sabbade bilen efter två (!) varv.

Jodå det var skoj. I två minuter typ alltså... :evil:

Men men, jag kommer igen i Uråsa... Då är bilen ännu lättare och snabbare!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

jag tycker det fungerade mycket bra, förutom ovannämnda incidenter. Mycket körning, ibland var man nästan själv ute på banan :-). Så jag klippte nog nästan 20 varv. Kunde väl ha varit lite fler bilar. 2 M3 E30 på banan, andra e30 bl.a. samuels banracer, ett par a4:or någon audi 80, min s2a :-), ett par opel:ar calibra osv, några volvosar. 200sx banracer bil och lite andra.
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Porsche Daniel skrev:Sabbade bilen efter två (!) varv.

vilken bil var din?
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

petnoga skrev:Jag vill inte på något sätt peka ut någon bland er som var där.

Det är lätt att någon känner sig överkörd eller sårad, men kritiken är riktad till klubben och om det är några som ska skärpa sig så är det ALLA som är med vid en banträff.
TILLSAMMANS skapar man den "nivå" och stämning som krävs för att få en lyckad banträff utan incidenter.

Vi kan nog bara konstatera att vi inte kan uppträda så amatörmässigt som vi gjorde idag.

Petrus
Jag tar inte åt mig av denna kritiken, men du som inte ens va med tycker att vi uppträdde amatörmässigt? Du ska inte tro allt du läser...
Hade det varit så enkelt å styra allas uppträdande skulle vi inte ha några problem här i världen. Dessutom va det som sagt inte STCC
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Svart E30 323 utan inredning och huven öppen hela tiden... Pajade ju toppen då...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Porsche Daniel skrev:Svart E30 323 utan inredning och huven öppen hela tiden... Pajade ju toppen då...
jaha, okej tråkigt. Lite kul i depån hade du väl iallafall. Trevlig och gemytlig stämning. Det tycker jag sakna på t.ex. Bmwklubbens träffar :-)
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Porsche Daniel:

Så att du ska sälja är bara snack???
Något du skrev för att du var besviken???
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Får väl passa på å tacka Karlsson också för dom tuffa fighterna :wink:

Tycker det va en lyckad kväll. Kul å prata med likasinnade också.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Porsche Daniel skrev:Sabbade bilen efter två (!) varv.

Tråkigt att bilen pajade, hade sett fram emot lite fight annars.

På uråsa är det dags att visa hur snabba våra E30 light är. M3:orna har inte en suck :wink:
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Lotus Samuel skrev: Jag tar inte åt mig av denna kritiken, men du som inte ens va med tycker att vi uppträdde amatörmässigt? Du ska inte tro allt du läser...
Hade det varit så enkelt å styra allas uppträdande skulle vi inte ha några problem här i världen. Dessutom va det som sagt inte STCC
Förlåt, jag tar tillbaka det. Min kommentar var helt onödig och mest tagen ur luften. Har redigerat mitt tidigare inlägg också.

God bless!

Petrus
Simon
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Mmmmm

Det va en mycket 3vlig dag synd bara att jag inte kunde köra med min bil.
det irriterade mig ganska kraftigt. men det blev ju ganska skoj ändå.

Jag skulle gärna sett den där killen med all kritik köra själv jag misstänker
att han bara va en sån som gillar att klaga..
Corrado kan tydligen leva without it!
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

petnoga skrev:
Lotus Samuel skrev: Jag tar inte åt mig av denna kritiken, men du som inte ens va med tycker att vi uppträdde amatörmässigt? Du ska inte tro allt du läser...
Förlåt, jag tar tillbaka det. Min kommentar var helt onödig och mest tagen ur luften. Har redigerat mitt tidigare inlägg också.

God bless!

Petrus
Nej dina komentarer va inte onödiga. Det är bra om folk säger vad dom tycker. Men ibland stämmer ju tyvärr inte allt som skrivs. Förstår att du reagerade på hans inlägg. Jag va också lite otydlig i mitt inlägg. Va ju inte sur på dig vilket kanske kan tolkas så. So Peace brother and God bless!!
Oavsett hur det gick till idag så har vi ju iallafall lärt oss mycket tills nästa gång. God natt
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Jag har svarat på på denna kritiken på bmwpowers mailinglista nu.
Svarade såhär:

--------------------

Hej Pontus och alla andra.

Jag är en av nötterna som körde på banan igår.
Vi är även flera nötter som finns med på listan här, vi var även ett flertal “nötter” som var med och körde på bmw-klubbens banträff på Knutstorp senast. (Det var vi som körde på motsatt håll på banan.... --> super-ironi!)

Visst är det bra med kritik, men man bli allt lite små-sur när du ger en ganska felaktig bild av vår träff vi hade igår.

På träffen igår var det verkligen inga räserförare som var ute och körde, även om många där har stor erfarenhet av bankörnig. Erfarenheten och kvalitén på förare varierar kraftigt. Tanken är mer att man ska få testa sin bil och sina kunskaper under lagliga former på banan. Även om vi hade en noggrann genomgång av säkerhetsföreskrifter och hur man ska bete sig på banan så är många oerfarna och kanske inte riktigt bekväma i hur man ska göra och inte på en bana. Men nån gång ska ju va den första för alla, alla lär sej hela tiden.
Men man kanske bara ska tillåta experter på banan?

Vi hade inget krav på hjälm och vi tillät en passagerare i framsätet, inga konstigheter som jag ser det. Det finns säkerhetsdetaljer som är långt mycket viktigare att tänka på än det.

Lite snabba korrigeringar och rättelser:

Jag har inte hört nåt om att folk inte lydde flaggvakterna. Såg inga omkörningar under gulflagg eller liknande.
Att folk inte körde in efter målflaggan berodde säkert på att de vill kyla bromsarna nåt varv.

En av 30-35 förare hade keps.
Det fanns ingen blonderad flickvän där.

Ang. Den röda A4:an så hade sidolisterna fått en smäll av däckstraven, eftersom ägaren jobbar på vag-verkstad så är den skadan nog inget att bli upprörd över. Men nummer till försäkringsbolag finns på gulasidorna.se för intresserade.
Att han körde helt fel väg till depån är självklart oförlåtligt, men det lär han va bra medveten om till en eventuell nästa körning för hans del!

Jag och andra i vår klubb tar gärna synpunkter på hur träffar ska genomföras och hur en bil ska framföras på säkrast och snabbast sätt på en bana. Jag har heller inget emot att kallas “nötter” eller amatör.
Men kritik bör vara saklig och sanningsenlig!!!

Med vänlig hälsning
Samuel Gustafsson

Förare av den vita M3 E30’n på Anderstorp igår.
Stolt medlem i Attitude motorclub – en klubb med 400 medlemmar, vissa tävlingsförare, andra hobby-entusiaster, andra förstagångs-amatörer.

-------------
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Som nybörjare på det här med bankörning (första körningen igår) så tycker jag att från arrangörernas sida sköttes det bra. Det var tydligt vilka regler som gällde.

Men man kanske skulle vara ännu tydligare? Fast jag tycker att "Ta det lungt" trycktes in i oss förare ordentligt.

Hjälmkrav och heltäckande klädsel hjälper ju när det händer en olycka...
Skriv svar