Sida 1 av 1
Sportluftfilter
Postat: 21 maj 2002 15:50
av Gäst
Har ett JR sportluftfilter som jag har tänkt att rengöra å ja undrar bara om man måste använda JRs egna rengöringsmedel + olja, å var man i så fall köper det. Eller går det att rengöra med något annat rengöringsmedel?
Postat: 21 maj 2002 15:58
av gti samuel
Oooops!!
Glömde å logga in... :)
Postat: 21 maj 2002 21:42
av Jonte
Mekonomen och andra biltilbehörskedjor säljer dessa rengörningsatser till pappfilter. Jag använde det till mitt jr-filter och det var kanonbra. Vet inte om det är lämpligt att använda ngt annat rengörningsmedel, oljan liknar ju symaskinsolja eller dyl. Satsen räcker gott och väl till två omgångars rengörning.
Postat: 22 maj 2002 07:59
av marcus +
Är inte det här med rengöringsbara sportluftfilter en enda stor bluff? Inte är det väl luftförsörjningen som håller nere motorstyrkan! Man kan ju också fråga sig om de renar lika bra - jag skulle inte tro det.
Postat: 22 maj 2002 08:11
av Daniel Båge
Ett sportluftfilter som bara suger varmluft kan man ju vara utan... Då blir effekten lägre.
Största skillnaden är responsen, man känner ju inte om man har 5-7 hk mer. Sen var ju det här med ljudet. ttfffuuuwwwrrrroooommmmm!
Postat: 22 maj 2002 11:30
av Ando
Varför låter inte din bil så för då?

Postat: 22 maj 2002 11:38
av Jonte
När jag rengjorde mitt filter bytte det kulör, rengörningsmedlet löste upp olja och smutspartiklar så det blev "vit" istället för innan kolsvart. Sen blev det ju mörkare när man oljade in det. Men ett ihopgeggat luftfilter som dessutom suger in oavskärmad varmluft ger garanterat ingen mereffekt mot orginal. Många som trimmar skippar trattfilter och kör med orginalluftboxar med iläggsfilter - det kan ibland vara betydligt effektivare men det låter ju som sagt inte lika gött.

Postat: 22 maj 2002 13:06
av Mae
Jag har sådant sportfilter som man monterar i luftfilterboxen.
Någon som vet hur ofta man skall rengöra eländet?

Postat: 22 maj 2002 13:53
av Samuel Lindkvist
marcus + skrev:Är inte det här med rengöringsbara sportluftfilter en enda stor bluff? Inte är det väl luftförsörjningen som håller nere motorstyrkan! Man kan ju också fråga sig om de renar lika bra - jag skulle inte tro det.
JR-filter är en bluff. vissa andra märken som gör luftfilter som inte är av papper är ganska bra. Men man ska inte tro att man får mer effekt. Som sagt, snabbare gasrespons är väl isåfall den enda skillnaden.
Postat: 22 maj 2002 15:09
av Andreas K
jag kör med ett dubbekonat bmc filter. Det har jag skärmat av med en aluminium plåt samt luftsatt med en förvärmar slang frå fronten. Ser lite b ut men ger lite kallare luft. Under körning fungerar det bra och filtret blir "kallt".
Någon som märks tydligt är om man kör motorn varm och sedan låter den står. Sedan drar man iväg när motorn värmt luften kring filtret. Då går bilen inte riktigt på en stund. Laddtrycket brukar vara max 1,2 då ungefär. Medan dettta stiger till 1,4 när luften blir kall igen.
Någon extra effekt tror inte jag på, en del i bilsport verkar tro att det ger 20hk :-). Undantaget skulle vara Evo 6 som tydligen var strypt i burken med ett annat filter gick kompisens evo betydligt bättre.
Postat: 23 maj 2002 23:29
av Simon
Karlsson (AudiSport) skrev:
Någon extra effekt tror inte jag på, en del i bilsport verkar tro att det ger 20hk

. Undantaget skulle vara Evo 6 som tydligen var strypt i burken med ett annat filter gick kompisens evo betydligt bättre.
På min Corrado gör det närmare 10 hk och det både hörs och känns skillnad... har inte gjort det på min än men har kompisar som har det.
ska ordna till min nu ca..
300hk
Postat: 24 maj 2002 01:39
av Youngström
Jag slängde i ett Pipercross öppet filter i min Nissan Primera......
BOOM....300hk så där bara.
Nä men allvarligt så känns det som om den går lite bättre,
har dock inte mer än 130hk i den men den låter ju ialla fall
som om den går fortare.
Postat: 24 maj 2002 11:50
av Andreas K
Simon skrev:Karlsson (AudiSport) skrev:
Någon extra effekt tror inte jag på, en del i bilsport verkar tro att det ger 20hk :-). Undantaget skulle vara Evo 6 som tydligen var strypt i burken med ett annat filter gick kompisens evo betydligt bättre.
På min Corrado gör det närmare 10 hk och det både hörs och känns skillnad... har inte gjort det på min än men har kompisar som har det.
ska ordna till min nu ca..
mm, vr6:orna brukar vara ett exempel i tester hos tillverkarna så den kan nog oxå tänkas vara en som är lite väl strypt i luftburken.
Om man tar t.ex. min brors m3 gt så gjorde det ingen skillnad alls skulle jag vilja säga. Det beror ju på hur det är orginal.
JR filter
Postat: 11 nov 2002 13:07
av Gäst
Lyfter tråden lite...
Jag tjackade ett JR panelfilter. Eftersom jag har turbo och har höjt laddtrycket lite så gör filtret en rejäl skillnad efter 4000varv. Jag vet inte vilken effektskillnad det rör sig om, men bilen går friskare och mindre andfådd. Att sätta ett "sportfilter" på en originalare utan turbo är jag tveksam till. Biltillverkarna lägger trots allt ner en del tid på de egna lösningarna. Men känns det bra så vem ska säga emot?
Postat: 11 nov 2002 17:25
av Karlsson
Har "bölfilter" på Omegan, oavskärmat. Kanske ger nån extra hk, men begränsningen sitter nog snarare i luftmängdsmätaren.