Sportluftfilter

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gäst

Sportluftfilter

Inlägg av Gäst »

Har ett JR sportluftfilter som jag har tänkt att rengöra å ja undrar bara om man måste använda JRs egna rengöringsmedel + olja, å var man i så fall köper det. Eller går det att rengöra med något annat rengöringsmedel?
gti samuel
Postare
Kontakt:

Inlägg av gti samuel »

Oooops!!
Glömde å logga in... :)
Jonte
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonte »

Mekonomen och andra biltilbehörskedjor säljer dessa rengörningsatser till pappfilter. Jag använde det till mitt jr-filter och det var kanonbra. Vet inte om det är lämpligt att använda ngt annat rengörningsmedel, oljan liknar ju symaskinsolja eller dyl. Satsen räcker gott och väl till två omgångars rengörning.
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
-----------------------------------------------------
marcus +

Inlägg av marcus + »

Är inte det här med rengöringsbara sportluftfilter en enda stor bluff? Inte är det väl luftförsörjningen som håller nere motorstyrkan! Man kan ju också fråga sig om de renar lika bra - jag skulle inte tro det.
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Ett sportluftfilter som bara suger varmluft kan man ju vara utan... Då blir effekten lägre.

Största skillnaden är responsen, man känner ju inte om man har 5-7 hk mer. Sen var ju det här med ljudet. ttfffuuuwwwrrrroooommmmm!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Varför låter inte din bil så för då? :lol:
Jonte
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonte »

När jag rengjorde mitt filter bytte det kulör, rengörningsmedlet löste upp olja och smutspartiklar så det blev "vit" istället för innan kolsvart. Sen blev det ju mörkare när man oljade in det. Men ett ihopgeggat luftfilter som dessutom suger in oavskärmad varmluft ger garanterat ingen mereffekt mot orginal. Många som trimmar skippar trattfilter och kör med orginalluftboxar med iläggsfilter - det kan ibland vara betydligt effektivare men det låter ju som sagt inte lika gött. :wink:
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
-----------------------------------------------------
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jag har sådant sportfilter som man monterar i luftfilterboxen.
Någon som vet hur ofta man skall rengöra eländet? :roll:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

marcus + skrev:Är inte det här med rengöringsbara sportluftfilter en enda stor bluff? Inte är det väl luftförsörjningen som håller nere motorstyrkan! Man kan ju också fråga sig om de renar lika bra - jag skulle inte tro det.

JR-filter är en bluff. vissa andra märken som gör luftfilter som inte är av papper är ganska bra. Men man ska inte tro att man får mer effekt. Som sagt, snabbare gasrespons är väl isåfall den enda skillnaden.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

jag kör med ett dubbekonat bmc filter. Det har jag skärmat av med en aluminium plåt samt luftsatt med en förvärmar slang frå fronten. Ser lite b ut men ger lite kallare luft. Under körning fungerar det bra och filtret blir "kallt".

Någon som märks tydligt är om man kör motorn varm och sedan låter den står. Sedan drar man iväg när motorn värmt luften kring filtret. Då går bilen inte riktigt på en stund. Laddtrycket brukar vara max 1,2 då ungefär. Medan dettta stiger till 1,4 när luften blir kall igen.

Någon extra effekt tror inte jag på, en del i bilsport verkar tro att det ger 20hk :-). Undantaget skulle vara Evo 6 som tydligen var strypt i burken med ett annat filter gick kompisens evo betydligt bättre.
Simon
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Karlsson (AudiSport) skrev:
Någon extra effekt tror inte jag på, en del i bilsport verkar tro att det ger 20hk :-). Undantaget skulle vara Evo 6 som tydligen var strypt i burken med ett annat filter gick kompisens evo betydligt bättre.
På min Corrado gör det närmare 10 hk och det både hörs och känns skillnad... har inte gjort det på min än men har kompisar som har det.
ska ordna till min nu ca..
Corrado kan tydligen leva without it!
Youngström
Postar så det viner...

300hk

Inlägg av Youngström »

Jag slängde i ett Pipercross öppet filter i min Nissan Primera......
BOOM....300hk så där bara. :D
Nä men allvarligt så känns det som om den går lite bättre,
har dock inte mer än 130hk i den men den låter ju ialla fall
som om den går fortare.
Bild
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Simon skrev:
Karlsson (AudiSport) skrev:
På min Corrado gör det närmare 10 hk och det både hörs och känns skillnad... har inte gjort det på min än men har kompisar som har det.
ska ordna till min nu ca..
mm, vr6:orna brukar vara ett exempel i tester hos tillverkarna så den kan nog oxå tänkas vara en som är lite väl strypt i luftburken.

Om man tar t.ex. min brors m3 gt så gjorde det ingen skillnad alls skulle jag vilja säga. Det beror ju på hur det är orginal.
Gäst

JR filter

Inlägg av Gäst »

Lyfter tråden lite...

Jag tjackade ett JR panelfilter. Eftersom jag har turbo och har höjt laddtrycket lite så gör filtret en rejäl skillnad efter 4000varv. Jag vet inte vilken effektskillnad det rör sig om, men bilen går friskare och mindre andfådd. Att sätta ett "sportfilter" på en originalare utan turbo är jag tveksam till. Biltillverkarna lägger trots allt ner en del tid på de egna lösningarna. Men känns det bra så vem ska säga emot?
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Har "bölfilter" på Omegan, oavskärmat. Kanske ger nån extra hk, men begränsningen sitter nog snarare i luftmängdsmätaren.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar