Mina föräldrar bytte sin svarta Space Wagon i vintras mot en svart Grandis (Mitsubishi båda två, för er som undrar).
Den ser ut typ så här:
Original är det 215/55 17, så på dom fälgarna sitter det vinterdäck nu. (Nokian NRW)
Frågan är vad dom ska ha för fälgar på sommaren? Just nu finns det två alternativ som är intressanta, tänkte undra vilka ni tycker...
Alternativ 1:
18-tum med 235/50 18 (+3,6% i omkrets mot original)
eller
Alternativ 2:
19-tum med 235/35 19 (-3,2% i omkrets mot original)
Visst, -ju större dessto bättre. Men va tycker ni om modellerna?
/Petrus
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Nu har jag varit och handlat. Det blev 18". Eftersom det var så mörkt nu när jag kom hem och jag inte orkade bära in fälgarna från bilen så kommer det bilder först i morgon.
Skulle jag haft bilen själv skulle jag nog ha tagit 19-tummarna, men 18-tummarna är ju helt klart lite "grövre" och passar lite bättre på en bruksbil. Mycket släpvagn, trottoarkanter, husvagn, etc. Antagligen ett chiptrim snart också, så däckförbrukningen lär nog gå upp lite... och då är det ju skönt att inte ha 235/35 19 på drivhjulen med husvagnen bakom...
Senast redigerad av 1 petnoga, redigerad totalt 12 gånger.
Petrus
Inköpet leder snabbt till nästa vägskäl, den eviga diskussionen om däck. Dimensionen är som sagt 235/50 18 och alternativen jag har fastnat för är:
Hankook Ventus Sport K104
Kuhmo Ecsta SPT KU31
Priset är samma. Pappa hade Hankooken på sin merca förut och tyckte dom var ganska spåriga (225/45 17), men det kanske hade mer med bilen att göra än däcken? Det var dock originaldimension eftersom den var beställd med sportchassi och amg-fälgar.
Är det någon som har testat Kuhmo eller har något att säga om dom?
Egenskaper som uppskattas framför andra är ljudnivå (låg) och komforten (hög).
(ok, någon kanske invänder att det kanske är dumt att köpa 18-tum alls om man vill ha det tyst och komfortabelt... menmen... )
Petrus
Däcken tog ett tag att få hem. Men framförallt tog det tid att få tag på centrumringar! Gaah!
Menmen, nu är dom monterade. Här kommer en första kass bild från kameramobilen. Det kommer bättre bilder nästa helg när jag ska upp till föräldrarna och göra den årliga vår-poleringen.
/Petrus
Petrus
Nu kommer det lite bilder. Har dock inte polerat något ännu, hoppas på att det blir av på onsdag förmiddag...
Vi bytte regplåten i bak till en utan EU-flagga och tog bort skylthållaren. Desutom tog vi bort Grandis-märket, Di-D märket tog vi bort för nån vecka sen. Det blir helt klart en mer clean look!
Vad tycker ni; ska man köpa en mindre skylt till i fram?
Här klippte vi bort EU-flaggan för att se hur det kan se ut: (ska beställa ny skylt om det inte blir nån ännu mindre)
Det är dock nått jox bakom skylten, så det kanske kan vara svårt att få en klisterskylt att sitta bra...
Petrus