Köpa BMW diesel, vågar man?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Köpa BMW diesel, vågar man?
Är ruskigt sugen på en BMW diesel touring
Har funderat på en sen E36 325tds, eller om man skall satsa på en E46 330d?
Antagligen blir det att importera då det blir lättare att hitta en touring med skinn.
Satt och sökte på Autopower, verkar inte vara helt ovanligt med dyra problem med 330d, matarpumpar och dieselpumpar dom rasar
Har funderat på en sen E36 325tds, eller om man skall satsa på en E46 330d?
Antagligen blir det att importera då det blir lättare att hitta en touring med skinn.
Satt och sökte på Autopower, verkar inte vara helt ovanligt med dyra problem med 330d, matarpumpar och dieselpumpar dom rasar
jag har haft bägge. (har 330n nu) och jag tror inte det är någon fara.
325 tdsn håller nog bättre men är relativt rå i gången i jämförelse och dessutom ganska slö på låga varv.
3 liters sexa är grymt bra. Strul med pumparna förekommer, men mest i sverige och pga den magra dieseln vi har här. Jag slår i dieseltillsats som smörjer pumpen enligt rekomendation. En pump kostar någonstans kring 9000kr + arbete (som måste göras på bmw) så den kostar en slant.
Generellt så verkar sv sålda hålla bättre eftersom det gått på en typ av bränsle hela tiden, varför nu det skulle vara bättre vet jag inte. Dessutom så tankas ofta dieselbilar vid farmartank = fuktig miljö vilket inte är bra.
325 tdsn håller nog bättre men är relativt rå i gången i jämförelse och dessutom ganska slö på låga varv.
3 liters sexa är grymt bra. Strul med pumparna förekommer, men mest i sverige och pga den magra dieseln vi har här. Jag slår i dieseltillsats som smörjer pumpen enligt rekomendation. En pump kostar någonstans kring 9000kr + arbete (som måste göras på bmw) så den kostar en slant.
Generellt så verkar sv sålda hålla bättre eftersom det gått på en typ av bränsle hela tiden, varför nu det skulle vara bättre vet jag inte. Dessutom så tankas ofta dieselbilar vid farmartank = fuktig miljö vilket inte är bra.
/Andreas
Klart du ska ha en BMW diesel.
Har själv haft två 525tds, en 318tds och nu en 330d.
Kan inte 320d E46 va ett alternativ till 325tds?
Prestandamässigt är de ju lika.
Men 320dn går ju mycket billigare.
Eft när den högtryckspumpen rasar kan ge nåt övertryck i spridarna som gör att de fastnar i toppen. Så toppen måste bort och spridarna borras ut, gängas om osv... Skulle visst bara gälla 330d.
Men jag har bara hört det från honom, han hade haft inne några sådana reparationer.
Pumprenoveringar är ju betydligt billigare på E36orna är E46or.
Jag kör också med tillsats, för säkerhets skull.
Har själv haft två 525tds, en 318tds och nu en 330d.
Kan inte 320d E46 va ett alternativ till 325tds?
Prestandamässigt är de ju lika.
Men 320dn går ju mycket billigare.
Enligt Rinaldo så var det inte ovanligt med VÄLDIGT dyra reparationer på 330d. Uppåt 50 tusen var inte ovanligt.Andreas K skrev:. Jag slår i dieseltillsats som smörjer pumpen enligt rekomendation. En pump kostar någonstans kring 9000kr + arbete (som måste göras på bmw) så den kostar en slant.
Eft när den högtryckspumpen rasar kan ge nåt övertryck i spridarna som gör att de fastnar i toppen. Så toppen måste bort och spridarna borras ut, gängas om osv... Skulle visst bara gälla 330d.
Men jag har bara hört det från honom, han hade haft inne några sådana reparationer.
Pumprenoveringar är ju betydligt billigare på E36orna är E46or.
Jag kör också med tillsats, för säkerhets skull.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Tror inte Rinaldo gör just det jobbet själv. Är väl knappt att Jacobssons gör det själv, utan mer lämnar till Branzells.Andreas K skrev:Okej, pumpen i sig kostar 3-4kkr mindre än 320d pumpen vet jag (tror det var 9000 mot 13000). Trodde inte Rinaldo kunde fixa pumpar eftersom man måste justera dem med BMW dator, Branzells kan dock och de kör väl med BOSCH-datorn. Rinaldo har väl bara någon liten datorn tror jag.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
Vad är det för tillsats ni kör och hur ofta slår ni det i tanken?
Är det folk som tankar från farmartank som åker på sånt eller vad är det som orsakar pumpras?
Steget från en 320d till 330d verkar inte vara så stort pengamässigt, då känns 330d hundra gånger roligareBMW Samuel skrev:Kan inte 320d E46 va ett alternativ till 325tds?
Prestandamässigt är de ju lika.
Men 320dn går ju mycket billigare.
50 000 är ju inget man bara snyter fram sådär... Framför allt inget man vill lägga på att reparera en bil.BMW Samuel skrev:Enligt Rinaldo så var det inte ovanligt med VÄLDIGT dyra reparationer på 330d. Uppåt 50 tusen var inte ovanligt.
Eft när den högtryckspumpen rasar kan ge nåt övertryck i spridarna som gör att de fastnar i toppen. Så toppen måste bort och spridarna borras ut, gängas om osv... Skulle visst bara gälla 330d. Men jag har bara hört det från honom, han hade haft inne några sådana reparationer.
Är det folk som tankar från farmartank som åker på sånt eller vad är det som orsakar pumpras?
Hehe en 740d hade ju varit riktigt fräsigt. Kan man fortfarande lastbilsregga en sedan?
Min heter Dieselnektar och det blandar jag i varje gång jag tankar.740fredrik skrev:Vad är det för tillsats ni kör och hur ofta slår ni det i tanken?
Jo, det är sant. Men driftskostand skiljer också. Kanske 1-2 dl mer per mil och högre försäkringspremie. Men spelar inte det nån roll så är det klart du ska ha en 330.740fredrik skrev: Steget från en 320d till 330d verkar inte vara så stort pengamässigt, då känns 330d hundra gånger roligare :drive:
Det är den dåliga miljövänliga dieseln som finns i pumparna i Sverige.740fredrik skrev: Är det folk som tankar från farmartank som åker på sånt eller vad är det som orsakar pumpras?
Häll i tillsats som smörjer pumpen mer bara.
Ja, men det är inte lika stor skillnad längre.740fredrik skrev: Kan man fortfarande lastbilsregga en sedan?
Det är har blivit högre skatt på lätta lastbilar.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Tanka inte nån gammal bonna-diesel så klarar du dig. Det blir nog billigare i längden. (men det är väl ingen här som gör?)
Oavsett vilken motor du köper så satsa på en E46. Den är mycket bättre och modernare.
Jag har också en 330d fast en nyare. Har "ställt på" den litegrann så nu har jag 300hk och 640Nm.
Oavsett vilken motor du köper så satsa på en E46. Den är mycket bättre och modernare.
Jag har också en 330d fast en nyare. Har "ställt på" den litegrann så nu har jag 300hk och 640Nm.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Superpostare!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 06 mar 2005 21:17
- Ort: Holsbybrunn
Hmm. -03, då har den faceliften (blinkers pekar uppåt) och stora motorn va? 150 hk istället för 136?ljungström skrev:En kompis farsa ska sälja deras svensksålda 320 Diesel Touring -03 på knappt 10.000 mil. Kan det vara nåt?
/P
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
-
- Megapostare!
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
- Ort: Jönköping
-
- Superpostare!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: 06 mar 2005 21:17
- Ort: Holsbybrunn
-
- Normal postare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 06 mar 2006 22:52
- Kontakt:
Jag kör E36 318tds -96 (Hej Samuel! ) och är mycket nöjd. Eftersom bränsleförbrukningen är på 0.65-0.75 l/mil känns inte dieselskatten som ett straff, en bra bensinare som jag plågar lika hårt skulle kosta lika mycket att köra, minst. Orken finns inte att göra en lastbilsregistrering.
Det bör väl påpekas att om man bor så långt norrut i landet som jag har man ett problem, och det problemet heter kyla. Under -10 grader är en förkammar-diesel som min (M41 heter motorn) lite dryg att få i liv utan motorvärmare. Jag kan tänka mig att en direktinsprutad diesel är starkare, men ett bra batteri skadar inte heller för att få rätt fjong i startvarvet. Jag funderar på att montera en billig C-tek-laddare som går parallelt med motorvärmaren..
Det bör väl påpekas att om man bor så långt norrut i landet som jag har man ett problem, och det problemet heter kyla. Under -10 grader är en förkammar-diesel som min (M41 heter motorn) lite dryg att få i liv utan motorvärmare. Jag kan tänka mig att en direktinsprutad diesel är starkare, men ett bra batteri skadar inte heller för att få rätt fjong i startvarvet. Jag funderar på att montera en billig C-tek-laddare som går parallelt med motorvärmaren..
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt: