Sida 1 av 2

RWD-bilar med diffbroms?

Postat: 26 sep 2006 20:09
av Widell
Jag tänkte försöka sammanställa en lista över RWD-bilar med diffbroms (standard eller tillval) som inte kostar skjortan. Fyll gärna på i listan.

Diffbroms som standard:
Toyota Celica Supra mkII
Toyota Supra mkIII
Opel Monza GSE
Opel Omega 3000? Jag tror alla har. Eller?
Opel Manta GTE/GSI

Diffbroms som tillval:
Typ alla BMW?
Några Mercor?

Postat: 26 sep 2006 20:24
av Nicke Nyman
Volvo har väl som tillval?

Re: RWD-bilar med diffbroms?

Postat: 26 sep 2006 20:32
av Widell
Sant.

Diffbroms som standard:
Toyota Celica Supra mkII
Toyota Supra mkIII
Opel Monza GSE
Opel Omega 3000? Jag tror alla har. Eller?
Opel Manta GTE/GSI

Diffbroms som tillval:
Typ alla BMW?
Några Mercor?
Volvo 240 740 940

Postat: 26 sep 2006 20:41
av Daniel Båge
323E21 har det som standard.
Porsche 924 Turbo har det som tillval.
Porsche 944 med turbolådan. :)


Där var några som kostar under 30000:- men frågan är vad den där skjortan kostar...

Postat: 27 sep 2006 00:42
av gzon
Mazda RX-7 FB 84-85
Mazda Mx-5
Mazda RX-7 FD3s 92-02

Postat: 27 sep 2006 01:11
av BeeMeR
hmm har verkligen alla 323 e21 de som standard?! tror inte de..
Dom som hade de va väl -79 som hade taklucka å m-paketet..

///zemrén

Postat: 27 sep 2006 06:26
av Daniel Båge
BeeMeR skrev:hmm har verkligen alla 323 e21 de som standard?! tror inte de..
Dom som hade de va väl -79 som hade taklucka å m-paketet..

///zemrén
Är det så? :blush:

Jag hade för mig att alla 323E21or hade det... Du vet säkert bättre än jag

Postat: 27 sep 2006 06:29
av Maccan
Även Omega 2,0 Sportive -92 har diffbroms!!!
:D

Postat: 27 sep 2006 06:29
av Daniel Båge
Maccan skrev:Även Omega 2,0 Sportive -92 har diffbroms!!!
:D
:banana: :banana: :bow: :bow:

Postat: 27 sep 2006 07:22
av Söderblom
-BMW 320is
-Alfa Romeo 2000 GTV (vet inte om efterföljaren med transaxel som efterträdde Bertone coupén har diffbroms)
-Alfa Romeo 75 (tror att det är TS, Twin Spark, som har det standard också)

Postat: 27 sep 2006 07:58
av Widell
Sådär. Då var listan lite mer fylld. Och ja, skjortan kostar ca 25-30k :D

Diffbroms som standard:
Toyota: Celica Supra mkII, Supra mkIII
Opel: Monza GSE, Omega 3000 och 2.0 Sportive, Manta GTE/GSI
BMW: 320is
Alfa Romeo: 2000 GTV, 75 TS

Diffbroms som tillval:
BMW
Volvo: 240, 740, 940
Porsche: 924, 944
Mazda: RX-7 FB 84-85, Mx-5, RX-7 FD3s 92-02 (eller har alla dessa diffbroms som standard? Inte MX-5 ändå? :confused: )

Postat: 27 sep 2006 09:29
av Anders Toll
Jag vill byta min Nissan Micra till en RWD med diffbroms!

Postat: 27 sep 2006 16:44
av gzon
Widell skrev:Sådär. Då var listan lite mer fylld. Och ja, skjortan kostar ca 25-30k :D

Diffbroms som standard:
Toyota: Celica Supra mkII, Supra mkIII
Opel: Monza GSE, Omega 3000 och 2.0 Sportive, Manta GTE/GSI
BMW: 320is
Alfa Romeo: 2000 GTV, 75 TS

Diffbroms som tillval:
BMW
Volvo: 240, 740, 940
Porsche: 924, 944
Mazda: RX-7 FB 84-85, Mx-5, RX-7 FD3s 92-02 (eller har alla dessa diffbroms som standard? Inte MX-5 ändå? :confused: )
Alla svensksålda FB 84-85 och miata alla årsmodeller har diffbroms, de flesta importerade oxå. Alla FD har oxå diffbroms men även en högerstyrd kanske ligger lite i ovankant mot vad dina skjortor kostar. ;)

Postat: 27 sep 2006 17:40
av Widell
Diffbroms som standard:
Toyota: Celica Supra mkII, Supra mkIII
Opel: Monza GSE, Omega 3000 och 2.0 Sportive, Manta GTE/GSI
BMW: 320is, E28 m535i
Alfa Romeo: 2000 GTV, 75 TS
Mazda: RX-7 FB 84-85, Mx-5, RX-7 FD3s 92-02

Diffbroms som tillval:
BMW
Volvo: 240, 740, 940
Porsche: 924, 944

Postat: 27 sep 2006 18:06
av Calle Wennborg
Mitsubishi Starion ska ha original men min har inte :confused:

Postat: 27 sep 2006 18:16
av Pete71
bmw e28 m535i har också ..
/Peter

Postat: 27 sep 2006 20:26
av Gindemo
Jag har diffbroms i min firmabil en volvo 945.
Eller borde snarare kallas för diffspärr.

Efter lite hjulspinn knäpper det till och man har full spinn på båda hjulen.
Sedan bär det av så mycket den slöa motorn orkar.
Vintertid kan ni förstå att man får bra fäste med tanke på alla verktyg och allt material som är lastat bak.
Men det är helt livsfarligt att leka på småvägar, det vill bara understyra hela tiden.

Postat: 28 sep 2006 01:06
av BeeMeR
Daniel Magnusson skrev:
BeeMeR skrev:hmm har verkligen alla 323 e21 de som standard?! tror inte de..
Dom som hade de va väl -79 som hade taklucka å m-paketet..

///zemrén
Är det så? :blush:

Jag hade för mig att alla 323E21or hade det... Du vet säkert bättre än jag
Jo ja tror de e så.. fick reda på de när ja sökte diff till min.. Som rasa dag 2 =)

///zemrén

Postat: 29 sep 2006 15:14
av Karlsson
När det gäller RWD Oplar med diffbroms så är det lite lurigt.
Alla Manta GS/I ska ha lamelldiff. Manta GT/E kan ha slungdiff eller lamelldiff, osäker på hur det är.
Rekord E diesel finns med diffbroms/spärr, vanligast på kombi, men inte så vanlig för det. Axeln passar dock på vanliga bensinmodeller.
Vissa Commodore GS/E kan ha diffbroms, men de är så ovanliga så de får man inte köra sönder på vintern.
Monza och Senator A (80-talsmodellen) bör ha diffbroms, iaf om de har 3 liters motorn.
Omega A gick att få med lamelldiff som tillval, det gäller alla modeller om jag fattat Haynesboken rätt. 3000 24 V och Senator 24 V bör ha diffbroms som standard, eftersom de bilarna oftast är fullutrustade från början.

Det är iaf vad jag kan komma på.

Postat: 01 okt 2006 19:28
av simon_brink
vem behöver diffbroms som standad
aga diff finns som tillval på alla rwd bilar