Det drar ihop sig!!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Det drar ihop sig!!

Inlägg av Mojje mu »

Ja jag vet att det är tidigt att börja fundera på skoter redan men man blir ju som sugen då man får höra att det snöat lite längst uppe i norr!! :mhihi:

Vad har ni för planer med era skotrar?
Inskaffat något nytt?

Själv har det blivigt , Ny matta med högre kammar , lägre ruta mm.

//Daniel
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ja ska byta alla lager i boogien, byta växelhuset och packningarna där, byta helix o ställa om ramperna i primärvariatorn... Sen varv 8200 där ja har toppeffekten... :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Ibland är det bra med jobb...satt och kaddade upp ett fotstegsförstärkare och skar sedan ut det med laser! Blir rätt klockrent då, sedan skickade jag mina bitar vidare till kantbock så bockade dom dem åt mig!!
Blir att pröva dem imorgon och se hur passformen blev. Annars får jag ta och kadda nya!

Ska ta en kik på mina boogielager då jag byter matta på räjsern. blev en 36,8mm Bombardier matta istället för 24-25mm org! bör paddla lite bättre nu :roll:
Blir att göra en service också.

Visst hade du en lynx nicke?
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Lät nice de där! De du kommer märka med din matta är väl att maskinen blir rappare iväg men den tappar lite toppfart men vi får ju "bara" köra 70km/h och de orkar den nog med. Jag har 30mm kammar på min matta o den gör då 70. Jag kör Lynx ja! Och jag skulle behöva fotstödsförstärkare. Du kan inte tänka dig göra åt mig? ;)

Boogielager är egentligen inte dyrt när man byter 1 och 1 men när de blir alla på en gång så skenar de iväg... =/

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Tänkte byta olja i kedje huset då mattan byts glömde det förra året då jag bytte ut halva motorn... 8)
Gjorde fotstegsförstärkaren drygt 30cm lång, ev så ska jag göra den lite längre och antingen gravera in ArcticCat eller skära ut lagomt stora bokstäver. Blir den bra så skulle det gå bra att skära ut ett par åt dig nicke!
Har varit ensam hela veckan på två maskiner så då får man passa på att göra lite hemjobb då!!

/D
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

70 km/h?

Det var inte illa. Går de så fort de där? :confused:

:roll:
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jaa, lägg till 100km/h till på de där så har du toppfarten på många maskiner idag! :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Har beställt ett nytt styre till skotern idag!
ska även göra en högre styrhöjjare för att få rätt körställning då man kör!! :hey:
Var och prövade förstärkaren jag gjorde till fotstegen men blir till att göra nya då jag inte blev 100% nöjd... tur det är långt till sesong....eller inte=)
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Fränt! Ja köpte nytt styre o köpte en styrhöjare förra året! Gjorde en egen först men den söööög så ja köpte en! Vart mumma! Nu ska ja få hem maskinen snart o då ska den få sig en HÄRLIG omgång av mig, både utseende och maskinellt!

Jag tror vi får styra ihop en skoterhelg i Sundsvallstrakten i vinter! De vore hur sköjj som helst! :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Skulle vara skojj med en skoterträff till vintern! Alldeles för få sådana i klubben!
vad blev det för styre? Kollade lite på Fatbar men tyckte dom var lite väl dyra :-?
Tänkte göra höjaren 12-15cm istället för runt 8-9cm som jag har nu, vill kunna stå så rakt som möjligt.

Det hade snöat 3 mil inåt landet från Sollefteå i helgen... 8)

Tänkte slänga på den nya mattan nu till veckan så då får man se om det blir till att modifiera bogien nått!

Ingen som behöver en fräch 307-38-25 matta??
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Mojje mu skrev:Skulle vara skojj med en skoterträff till vintern! Alldeles för få sådana i klubben!
vad blev det för styre? Kollade lite på Fatbar men tyckte dom var lite väl dyra :-?
Tänkte göra höjaren 12-15cm istället för runt 8-9cm som jag har nu, vill kunna stå så rakt som möjligt.

Det hade snöat 3 mil inåt landet från Sollefteå i helgen... 8)

Tänkte slänga på den nya mattan nu till veckan så då får man se om det blir till att modifiera bogien nått!

Ingen som behöver en fräch 307-38-25 matta??
Ja köpte mitt styre på rinab tror jag. De va som en hockeyklubba brett när jag fick de så ja kapade av de totalt 8cm tror jag, då vart de HELT perfekt... Fick även byta gasvajer till en från Lynx Forest Fox eller nåt sånt. :D Min styrhöjare är 4", dvs 100mm. Helt perfekt!

Skoterträff till vintern får vi jobba på! :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Idag blir det till att stanna kvar en stund efter jobbet för det ska borras och gängas så man får styrhöjjaren klar! Fick tag på fina aluminium bitar som är 50mmx20mmxlämplig längd från jobbet!
En jobbarkompis ska svarva iordning en rostfri stav till fästet så det blir nog grejjt!!

Jag blir nog illa tvungen att skaffa längre gasvaier jag med + att det blir till att bocka till broms röret på styret så att den räcker till! :mhihi:

Finns ju en del skoter folk runt omkring stigsjö som man skulle kunna tala lite med så en träff ska nog inte vara några svårigheter!!
Men det måste väll vara rätt många från Umeå som kör skoter?? Fibban te.x

//D
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De finns gott om folk här som man skulle kunna ta med sig ner! Vi får absolut spåna om detta! :D

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Om je bestäm je för å kom hiit opp se ha ju broschan en EXT 580 som ba stå å samla damm. Hann kan man ju kör ve en sväng.
Fast ja ha int råd se mycke´ just nu.
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Var och handlade hantagsvärme till det nya styret idag och ska montera det imorgon. Blir att tömma kedjehuset på olja med så man kan börja med mattbytet.

Ska försöka fota så blir det lite roligare läsning=)

Håller på att kolla upp chip till den för att få ner soppaförbrukningen en smula. vissa säger att det blev betydligt bättre, både ekonomiskt och att gasresponsen blev snabbare. tänkte ringa Bengan i Östersund och intervjuva honom!

//Daniel
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ja fick hem min maskin i söndags... I måndags åkte jag och lastade av den från släpet och tvättade av den. Sista resan den gjorde i våras var efter blöt grusväg så ni kan ju tänka er hur den såg ut... Sen körde jag 5m innan jag ställde den under presenning inför lite uppdateringar som kommer... Startade gjorde den iaf... När ja väl satt dit "feg-snöret"... (Nödstoppen) :oops:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Hello!!

Har nu reve ner boggien och är i full färd med att byta samtliga lager där!!
Var lite blandad kompott!! vissa var djuriska glapp och vissa var stumm!!
Tyckte att det var en väldans motor bromms i vintras....har nog hittat felet!!

Blev SKF lager så vet man att det håller ett tag!!

nicke krev: Startade gjorde den iaf... När ja väl satt dit "feg-snöret"... (Nödstoppen)

hahaha ja grjorde samma tabbe i sommras med då hade jag inte vridit om nyckeln!! =)

//Daniel
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Mojje mu skrev:Hello!!

Har nu reve ner boggien och är i full färd med att byta samtliga lager där!!
Var lite blandad kompott!! vissa var djuriska glapp och vissa var stumm!!
Tyckte att det var en väldans motor bromms i vintras....har nog hittat felet!!

Blev SKF lager så vet man att det håller ett tag!!

nicke krev: Startade gjorde den iaf... När ja väl satt dit "feg-snöret"... (Nödstoppen)

hahaha ja grjorde samma tabbe i sommras med då hade jag inte vridit om nyckeln!! =)

//Daniel
Snön faller ute nu men de ska bli 14 grader varmt på tisdag så man får nog vänta ett tag till på snö... Men ska försöka ta mig till H-sund snart och börja riva isär maskinen så man kan byta de saker som är dåliga... Får väl återkomma med bilder... Måste göra nya huvfästen. Ska även lacka om huven tänkte ja... 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mojje mu
Turbopostare!
Kontakt:

Inlägg av Mojje mu »

Tycker du ska lacka den Matt Svart!! Det är sjukt snyggt!!
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Mojje mu skrev:Tycker du ska lacka den Matt Svart!! Det är sjukt snyggt!!
Precis va ja tänkt! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar