Sida 1 av 1
Audi diesel fråga
Postat: 28 sep 2005 10:46
av Samuel Lindkvist
Om vi tar en A4 2.5tdi 01-04 som exempel. Vad är det som skiljer på 155hk, 163hk och 180hk motorn? Det är ju samma volym och kompression på alla 3. Enbart programvaran kan det inte vara eftersom då skulle det bli samma effekt på alla 3 när man chippar. Så nånting mer är det ju. Någon som vet? Jag kan ju inget om audi.
Postat: 28 sep 2005 19:59
av marcus
Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Möjligt att Audi kör med samma koncept, är väl billigare att bara tillverka en motor och sen mappa olika för att få fler.
Billigare tillverkning och reservdelshantering.
Postat: 28 sep 2005 22:06
av Samuel Lindkvist
Jo fast i detta fallet skiljer det ju lika mycket i effekt efter mappning. Så nånting annat bör det vara.
Möjliga grejer kan väl vara andra kamaxlar och turbo?
Postat: 28 sep 2005 23:48
av marcus
aha... läste visst inte ditt inlägg ordentligt...
men som sagt när det gäller Audi är det mer än jag vet.
Postat: 29 sep 2005 06:30
av Mae
marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Möjligt att Audi kör med samma koncept, är väl billigare att bara tillverka en motor och sen mappa olika för att få fler.
Billigare tillverkning och reservdelshantering.
Jag tror du har fel!
Jag läste i Ratten (Volvos egen tidning) att på Volvon så skillde det på växellådorna.
Den motorstarkare modellen har en bättre växellåda som skall klara det högre vridmomentet.
Postat: 29 sep 2005 08:15
av danne
Mae skrev:marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Möjligt att Audi kör med samma koncept, är väl billigare att bara tillverka en motor och sen mappa olika för att få fler.
Billigare tillverkning och reservdelshantering.
Jag tror du har fel!
Jag läste i Ratten (Volvos egen tidning) att på Volvon så skillde det på växellådorna.
Den motorstarkare modellen har en bättre växellåda som skall klara det högre vridmomentet.
Nu är det ju faktiskt bara motorerna dom diskuterar, så att påstå att marcus har fel är väl att ta i. Växellådor, chassi, mm har ju aldrig diskuterats.
Postat: 29 sep 2005 08:41
av ljungström
Mae skrev:marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Möjligt att Audi kör med samma koncept, är väl billigare att bara tillverka en motor och sen mappa olika för att få fler.
Billigare tillverkning och reservdelshantering.
Jag tror du har fel!
Jag läste i Ratten (Volvos egen tidning) att på Volvon så skillde det på växellådorna.
Den motorstarkare modellen har en bättre växellåda som skall klara det högre vridmomentet.
Vridet skiljer ju bara marginellt, 220 och 230 Nm tror jag. Behövs verkligen en annan låda för det? Turbomodellerna och dieseln har säkert andra lådor men 2,4:orna borde väl kunna ha samma. Borde vara billigast så...
Postat: 29 sep 2005 09:05
av Nicke Nyman
Volvos 2,4modeller, 140 och 170hk modellerna är samma motor i grunden o samma låda oxå! De är boxen som skiljer dem åt, de tragiska är, vet inte om de är så fortfarande men va så i början att när man chippade dessa bilar, främst 140hk så byttes de bara box till en 170hk box o sen va de bra så! Nu är de nog inte så längre eftersom en del kunder uppmärksammade detta.
Men Audi, tjaa, ja skulle tro att de är turbon och ev kamaxlarna som är annorlunda. Går ju att kolla med KCR om detta!
// N.

Postat: 29 sep 2005 11:06
av Mae
danne skrev:Mae skrev:marcus skrev:Vet inte hur det är med Audi men jag har för mig att volvos 140hk & 170hk som sitter i bla v70 är samma motor med bara olika mappning vilket innebär att när man chippar dem så får man samma slutresultat.
Möjligt att Audi kör med samma koncept, är väl billigare att bara tillverka en motor och sen mappa olika för att få fler.
Billigare tillverkning och reservdelshantering.
Jag tror du har fel!
Jag läste i Ratten (Volvos egen tidning) att på Volvon så skillde det på växellådorna.
Den motorstarkare modellen har en bättre växellåda som skall klara det högre vridmomentet.
Nu är det ju faktiskt bara motorerna dom diskuterar, så att påstå att marcus har fel är väl att ta i. Växellådor, chassi, mm har ju aldrig diskuterats.
Jag missuppfattade nog det hela lite. Sorry!
Jag var nog trött!

Postat: 29 sep 2005 11:31
av dhuron
Ren instinktivt så känns det ju som om det borde vara olika turbo agg i dom.
Fast Jag vet inte mycket om diesel och inte mycke om audi heller
/Tobbe
Postat: 29 sep 2005 12:48
av Elias
Dom har säkert gjort som Dahlbäck, bara ändrat i papperna alltså!
Postat: 29 sep 2005 16:49
av Nicke Nyman
Hoho, nu har ja pratat med en KCR-grabb. Han sa att de sitter antingen större turbo, men framförallt en kraftigare dieselpump på dom. Den blir stadigare o stadigare för större o större motor!
Adios!

Postat: 29 sep 2005 21:29
av Daniel Båge
Att byta pump och turbo borde rimligtvis vara mest kostnadseffektivt.
Hurvida det är så att det bara är det som skiljer är ju lite svårt att veta. disskuterade ämnet med en kollega som är Audiot. Han höll med.
Vet gör vi dock inte...
Ps. 180 hk:an går som ett troll enligt envisa rykten Ds.
Postat: 29 sep 2005 23:10
av Andreas K
Daniel Magnusson skrev:Att byta pump och turbo borde rimligtvis vara mest kostnadseffektivt.
Hurvida det är så att det bara är det som skiljer är ju lite svårt att veta. disskuterade ämnet med en kollega som är Audiot. Han höll med.
Vet gör vi dock inte...
Ps. 180 hk:an går som ett troll enligt envisa rykten Ds.
Vi har en sådan 180hks passat v6 tdi syncro på jobbet, automatare förviso men de går väldigt fint. Dock ganska törstig men de kan man ju nästan förvänta sig med det upplägget.
Ett tips är att skaffa audis motsvarighet till BMW etk, minns inte vad det heter dock, finns kanske tom online. Där kan man ju kolla om de är samma nummer på turbosarna. Alternativt kan ju kolla i listorna som turboförsäljarna brukar ha för utbytes-snurror.
Postat: 30 sep 2005 09:21
av Samuel Lindkvist
Daniel Magnusson skrev:
Ps. 180 hk:an går som ett troll enligt envisa rykten Ds.
Hur går den då? Bra eller dåligt?

Postat: 30 sep 2005 11:47
av Daniel Båge
Samuel Lindkvist skrev:Daniel Magnusson skrev:
Ps. 180 hk:an går som ett troll enligt envisa rykten Ds.
Hur går den då? Bra eller dåligt?

gissa...
Min svåger var på jakt efter en sån, men det lutar nog åt BMW istället...
Postat: 30 sep 2005 12:00
av Samuel Lindkvist
Daniel Magnusson skrev:
gissa...
Min svåger var på jakt efter en sån, men det lutar nog åt BMW istället...
Ja troll är väl inget positivt. Själv vet jag inte vad jag är på jakt efter. Bmw:n är ju lite dyrare.