Sida 1 av 1

Byte av motor. Vad gäller?

Postat: 16 sep 2005 10:06
av Hjerpe
Sitter här och funderar lite på mitt ständiga bekymmer... hur jag ska få kadetten att gå igenom besiktning.

Vad är det egentligen som gäller vid byte av motor på en bil nyare än -75?

Är det så att motorn inte får vara starkare än vad tillverkaren tillåter (i mitt fall 70Hk), motorn måste vara nyare än -86 och all avgasrening måste vara kvar?

Om man försöker på den som "ombyggt fordon", vad måste göras då? antar att man måste byta mer än motor då? typ bakaxel och bromsar? Eller hur verkar det?

Nån som har svar?

Postat: 16 sep 2005 12:05
av Flate
Klippt från zatzy.com skrivet av therealpinto som är SFRO-besiktningsman, handlar iofs mest om hur man får en turbokonvertad motor genom bes. men kan tänka mig att det är samma grejer som gäller en sugmotor också. Du kan ju kolla lite på http://www.sfro.com och ombyggt fordon.

Angående besiktning
Lite allmänt om besiktning

Frågorna om vad som gäller för besiktning dyker alltid upp. Jag jobbar som besiktningsman åt SFRO (med amatörbyggda och ombyggda fordon) och ska försöka ge en kort redogörelse för vad som gäller i samband med turbokonvertering.

Man kan säga att det finns två olika saker att ta hänsyn till:
A. Avgaskrav
B. Effekt/vridmomentskrav

A avgaskrav:
Olika krav beroende på bilens årsmodell:
... till och med 1975: Motorn måste i turbokonverterat skick ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång.

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

1989 - : Samma princip som 1976-88.

B Effekt/vridmomentskrav:
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

Sammanfattning av ovanstående
Bilen måste uppfylla kraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
editerat 2003-12-15

Tips för dig som tvunget måste ha en turbomotor i en nyare bil

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.

Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat).

Kryphål som lastbilsreggning (tom 1991), flyttsaksimport och "urkopplad" turbo fungerar sällan eller aldrig. En bil som "smitit igenom" en vanlig kontrollbesiktning med fel motor eller ändrad motor är inte "laglig" för det.

Men hur gör alla i Bilsport?
Tja, fråga dem? Men det troligaste är att bilen är besiktad med en besiktningsmotor eller med bortplockad turbo.

Nu gällande regler om avgasrening finns här:
http://www.naturvardsverket.se/inde...text/l92-12.htm

Förtydligande av turbokonverterad
Med "turbokonverterad" menar vi att man tar en motor utan turbo (eller för den delen, kompressor, samma sak gäller) och modifierar den med turbo (kompressor). Man bygger alltså om en befintlig motor. Observera att det i lagens mening är stor skillnad på att ta en komplett turbomotor från en annan bil, som sålts med turbo.

/Gustaf

Postat: 17 sep 2005 11:55
av Hjerpe
det blir att byta bakaxel och bromsar till bes. mycket märkligt.

3000:- ännu märkligare. de vill nog inte att man ska bygga om bilar. sörja...

eller så skiter man i´t.. och byter tillbaks till orginalmotorn på besiktningen.