Sida 1 av 1

oljetryck

Postat: 15 sep 2005 17:56
av mickec
Har lite knepigt oljetryck. Kör jag normalt så ligger oljetrycket normalt. Gasar jag sen till lite så går det över lite gran. Sen ligger det kvar där enda tills jag låter varvtalet gå ned ganska mycket. Vad kan det bero på?

Postat: 15 sep 2005 22:43
av Nicke Nyman
Pumpen drivs ju på något vis av en rem eller något, detta beror ju på motorns belastning osv. Att du har lägre tryck på tomgång än på varv är inte konstigt!

Vad har du för bil? :roll:

Postat: 19 sep 2005 17:31
av mickec
Förr har det kommit upp till en viss maxnivå och sen legat där så fint även om varvet ökar. Möjligen har det någon gång gått upp lite vid belastning, men sen gått tillbaka direkt. Nu ligger det kvar. Kan det vara oljan - den har ju varit i nu hela säsongen?

Bilen är en lotus esprit.

Postat: 19 sep 2005 17:48
av Nicke Nyman
Hmm, har du bytt olja ofta?? Jag vet inte riktigt vad de kan vara, men är oljan för tunn kan de ställa till lite problem oxå vet jag!

Postat: 19 sep 2005 17:53
av mickec
Byter olja inför varje säsong/sommar.
Jag undrar mest ifall det ska dra iväg mer. Blir lite oroad när det drar iväg så där.

Postat: 19 sep 2005 18:43
av Karlsson
Trycket blir alltså högre när du varvar upp, för att sen sjunka långsammare än varvtalet? Det känns inte onormalt alls. Oljepumpen drivs ju direkt från vevaxeln oftast så högre varv ger ofta högre tryck.
På vissa motorer kan trycket tom sjunka lite när man varvar upp, pga högre flöde som kan sänka trycket lite.
Motorn i min Rekord har 5 kg oljetryck på tomgång, men det sjunker lite när man varvar upp den. Det som kan hända med för högt tryck är att packningar och packboxar i motorn kan ta skada, men ligger trycket under 6-7 kg så är det nog ingen fara.

Postat: 20 sep 2005 18:58
av mickec
Att trycket varierar med varvtalet det är ok. Det som är konstigt att förr så gick trycket upp till en viss nivå och sen aldrig över det (vad jag kunnat sett) även vid belastning.
Men nu går det upp till den vanliga maxnivån, och vid belastning går det över denna nivå, och när belastningen släpper så går det knappt tillbaka till den gamla max nivån. Ungefär som att någonting gör så att vid belastning så har maxnivån höjts jämfört med förr. Fortsätter detta så har maxnivån snart höjts till mätarns slut.

Postat: 22 sep 2005 09:21
av Karlsson
Har du bytt viskositet på oljan? Det brukar också spela in llite när oljetrycket varierar.

Postat: 26 sep 2005 15:49
av dhuron
På min lite udda peugeot t16 satt det en oljetrycks reglerare. det sitter inte någon sådan på din bil som kan ha börjat krongla?

MVH
Tobbe