Läste artikeln i torsdags i tidningen (stog lite mer där)
Och då stog det att Bmw'n är: Granat-, bomb-, min-skyddad, både golv och fönster! Och att den tål pansarbrytande ammunition
Kom i håg detta nu, (att den är min-skyddad) så ska jag berätta en liten historia min lumparkompis såg på film för 2-3 veckor sen.
Som ni kanske vet kör jag bansarbandvagn (PBV) av typen pbv401 som är en lätt bepansrad bandvagn (se avatar) som väger ungefär 12-13 ton.
När Sverige köpte in alla 401:or från Öst-Tyskland i början av 90-talet så gjorde man lite tester för att se hur bra 401:an var splitterskyddad:
Man grävde ner en stridsvagns-mina och lät 401:an köra över den. (och det är nu ni ska komma ihåg vad jag skrev innan) PBV:n flög
8 meter upp i luften.
Hur tror ni att en bil på 3,2 ton klarar av en sån kraftig mina?
Sen behövs det inte inte specielt stora kulsprutor för att kunna skjuta igenom våran pbv, som har 5-7 cm pansarplåt som minst.
Ps. Sen kan jag berätta att en lika dan mina stoppade dom ner mellan torpedväggen och motorn på en Volvo 240. Och man kan väl säga att det var ett enkelt sätta att tömma inredningen på. Motorn försvann, och dom hittade karossdelar 1-2 km bort
Ds.