Sida 1 av 1

E30 bana/styling/trim projekt (bilder)

Postat: 13 mar 2004 00:55
av Daniel Jansson
Halloj!

Slänger upp lite bilder på mitt projekt här. En 320 från 84. Det som hitentills är gjort med karosseri är:
Bytt tak (för att få en taklucka),
Utrullade skärmkanter,
Egna kjolar i plåt
Diverse polerade detaljer kommer de bli med plus lite
andra detaljer...

Tanken är att de ska på en turbo så småningom, eventuellt med en större motor,
förmodligen en 24v 2,5. Fast först ska bilen stoppas ihop och in på hellackering.

Lite bilder, håll till godo!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Inte värst klar ännu (glasfiber med originalkofångare innuti)
Bild
Här ska det in en hel del prylar till!

Bild
Detta är då jag med den tilltänkta turbon, en Garret nånting.
Svordomen som står på ska poleras bort!!! :saythat:
Usch!! Bild


Bild
Ivarsch med nästa utmaning, kabelhärvan!! :o
Här ska för övrigt in två sittastillstolar o blank bur.

Postat: 13 mar 2004 10:33
av Anders Toll
Välkommen hit Daniel! Trevligt bygge!

Kommer du försöka få bilen besiktad?

Vad är planerna för bilen, banracing, drifting eller bara finåkning? :roll:

Postat: 13 mar 2004 11:23
av Daniel Jansson
Tack så mycket!
Tanken är att den skall vara en bil som är besiktigad och och anvädbar på gatan, med den skall ju helt klart se ut som att den hör hemma på banan, så hela chassit kommer att var byggt för banåkning. även utsendet har en hel del förädringar för att se lite råare ut.

Postat: 13 mar 2004 11:52
av Andreas K
Trevligt!
Många som bygger e30 turbosar nu. Vad är de för turbo?

Jag skulle också vilja byta tak på min fast tvärtom om för å slippa tackluckan så vi kunde ju ha bytt 8)

Postat: 13 mar 2004 12:12
av Daniel Jansson
hej!
Jag är lite osäker på betäkningen på turbon men den är från en volvo fast helt ny, det är en garrett tror den heter gt2052v. Ingen jätte turbo, men ändå något att börja med.
Byta tak är inte svårt om man är mycket mycket noga med inmätningen av det ny taket.

Postat: 13 mar 2004 12:26
av Henke
Fräckt. :thumbsup:
Ser fram emot att se den på sommarens träffar

Postat: 13 mar 2004 21:37
av Daniel Båge
Klart oväntat med taket! :o
En annan skulle betala extra för en bil för att den inte har taklucka. Men tur att vi alla är olika!

Ska du typa in den med M50 motorn eller köra ändå?
Turbon går inte besiktiga med om du inte han kompisar på SBP. Inte ens lönt att försöka... :(

Men hur fick du dit M5-fälgarna? Bytt nav? :confused:


hoppas vi får se bilen i verkligheten :thumbsup:

Postat: 14 mar 2004 10:12
av Ivarsch
Kan väl berätta om att fälgarna står ju bara där för att slippa tomrummet.. Annars sitter de på 540:n.. Fälgar till den här bilen är väl inte inhandlat än (vad de blir sen får väl daniel svara på).


Nu är elsystem o instrumentpanel o sånt i..
Fatta vad grymt mycket sladdar de var.. men nu verkar vi veta vart alla ska gå o har kopplat in det mesta.. :banana:

Postat: 14 mar 2004 10:38
av Karlsson
Efter årsmodell -75 så blir det tvärstopp för att ÄNDRA motorn. Däremot kan man lasta i en motor från nån annan tillverkare som redan har turbo, tex Volvo eller SAAB. Men det vill man ju inte...

Postat: 14 mar 2004 11:00
av Daniel Jansson
till att börja med kommer orginal motorn på väldiga 125 hk och 2000cc att sitta i. Men det kommer ju inte att funka i så länge! planen är att fä tag i en 2.5L 24v m50 och stoppa i, och möjligtvis stressa på den lite.

Postat: 14 mar 2004 11:04
av Daniel Båge
Daniel Jansson skrev:till att börja med kommer orginal motorn på väldiga 125 hk och 2000cc att sitta i. Men det kommer ju inte att funka i så länge! planen är att fä tag i en 2.5L 24v m50 och stoppa i, och möjligtvis stressa på den lite.
Men frågan är ju kvar? Har du tänkt att typa den med M50in?

går det?

Postat: 14 mar 2004 11:27
av Daniel Jansson
jag tror väl att det blir svårt att få igenom den med m50 i. men jag har ju set andra som har den i, men man vet ju inte hur godkända dom är. det är ju samma med alla turbo konverterade bmw´s det finns nog inte många som har turbon motorn i när dom besktigar. :confused: