Om du redan har ett körkort för lätt motorcykel (A1) och ska avlägga prov för tung motorcykel (A) behöver du inte genomgå något kunskapsprov, endast ett praktiskt körprov. Det krävs att du har körkortstillstånd.
Men stämmer detta, jag vet att det var så förut men trodde att det var ändrat. Är det nån som känner till hur det är med detta?
Jag bara undrar, jag har redan kortet så det är bara av ren nyfikenhet.
Andyman skrev:Hittade dessa rader på vägverkets hemsida
Om du redan har ett körkort för lätt motorcykel (A1) och ska avlägga prov för tung motorcykel (A) behöver du inte genomgå något kunskapsprov, endast ett praktiskt körprov. Det krävs att du har körkortstillstånd.
Men stämmer detta, jag vet att det var så förut men trodde att det var ändrat. Är det nån som känner till hur det är med detta?
Jag bara undrar, jag har redan kortet så det är bara av ren nyfikenhet.
//Andreas
Jepp, stämmer. VV har väl aldrig fel?
Kona Kahuna -03
Men snacket om att man slipper mellanklassen, om man har haft lätt-mc innan, tror jag inte stämmer. När jag körde upp på tung så var det mellanklassare som gälde först. (Fast dom utfärdade fel kort till mig där det stod att jag hade tung).
Sedan är det ju något magiskt med tre år eller 21års ålder. Tror att man får mellanklassare i tre år om man kör upp innan 21års ålder. Kör man upp efter 21års ålder så får man tung direkt. Eller????
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Men snacket om att man slipper mellanklassen, om man har haft lätt-mc innan, tror jag inte stämmer. När jag körde upp på tung så var det mellanklassare som gälde först. (Fast dom utfärdade fel kort till mig där det stod att jag hade tung).
Sedan är det ju något magiskt med tre år eller 21års ålder. Tror att man får mellanklassare i tre år om man kör upp innan 21års ålder. Kör man upp efter 21års ålder så får man tung direkt. Eller????
Det här vart ju pinsamt. Du har helt rätt, jag har säkert blandat ihop det med prövotid och teoriproven. Har man A1 så behöver man inte skriva upp någon fler gång, man har heller ingen mer prövotid. Ber om ursäkt, jag har det inge vidare sorterat i hjärnkontoret.
Det du skriver nedanför stämmer också, förutom att det är 2 år istället för 3. Så kör man upp för mc en dag innan sin 21-årsdag så får man ändå dras med det begränsade kortet fram tills dagen innan man fyller 23.
mellanklass i två år om man kör upp före 21 år ålder stämmer för så var det för mig... Sen är det oxå så att man kan köra upp för mellanklass efter 21 år om man vill och då ha mellanklass i två år innan man får köra tung... Kan ju vara bra om man är en kortväxt tjej eller kille och inte orkar med en fulltung mc på en gång...
Det är lite för lite hojjar i klubben tycker jag? är det några fler som åker hoj eller?
Andyman skrev:
Det är lite för lite hojjar i klubben tycker jag? är det några fler som åker hoj eller?
Jag ska åka o titta på en hoj i morgon så det kanske blir en till i klubben. Är ju förvisso ingen säsong än men till våren är man ju alltid lika sugen o då är det bra o ha en redo. Dessutom så är dom ju rätt billiga nu, sporthojarna.
Kona Kahuna -03
Jag har ju en till salu om det är nån som letar... En 82:as gsx1100e...
Kostar inte mycket att ha den. Kanske vore nåt Gindemo? En helförsäkring på 1294kr/år.
Andyman skrev:Jag har ju en till salu om det är nån som letar... En 82:as gsx1100e...
Kostar inte mycket att ha den. Kanske vore nåt Gindemo? En helförsäkring på 1294kr/år.
det är väl en ganska jättetung sak?
(annars hade jag varit spekulant )
[Joel Christoffersson]
Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Andyman skrev:Jag har ju en till salu om det är nån som letar... En 82:as gsx1100e...
det är väl en ganska jättetung sak?
(annars hade jag varit spekulant )
Jo visst är den tung men det finns ju motor på den så man behöver ju inte putta den fram.
Nä men den är inte direkt svårkörd för det, faktist en ganska trevlig maskin som kan gå fort om man vill...
Andyman skrev:
Jag ska åka o titta på en hoj i morgon så det kanske blir en till i klubben. Är ju förvisso ingen säsong än men till våren är man ju alltid lika sugen o då är det bra o ha en redo. Dessutom så är dom ju rätt billiga nu, sporthojarna.
Riktigt fin var den.
1450 mil och såg nästan oanvänd ut. Nu vill jag lova att det skrapas i varenda liten börs och alla spargrisar har sprungit och gömt sig av rädsla för storhammaren.
Nån som vill låna ut sin pantburkssamling till mig?
Kona Kahuna -03