Sida 1 av 1

Startmotor byte på og900S!!

Postat: 21 okt 2003 15:55
av Nicke Nyman
Måste bara först få säga att nu när allt är över så har de gått bra! Men...


IDIOTSAAB!!!!
När Saab byggde motorn till en 900S eller en 900 T16 fram till 1993 så gjorde dom följande, hängde upp startmotorn i en kätting i taket, sen tog dom diverse delar t.e.x motorblock, insug, turbo, grenrör och andra saker och byggde dessa RUNT startmotorn, så när man väl ska byta denna så måste man plocka isär halva bilen (känns de som). Fattar inte hur dom kan bygga något på detta sätt? En sak om de ska vara krångligt att byta någon annan del typ en kolv eller liknande men när dom gör på detta viset, en del som är viktig, viktigast för att starta bilen, då blir man EXTREMT arg... Men, sammanfattningsvis så ska man inte klaga, nu är de bara så kallt att batteriet är slött så startmotorn bara klickar, orkar inte någe mera, tragiskt nog, så antingen blire startkablar och sen ställa bilen varmt så att batteriet vill bli bra igen o sen ta ut o ladda, eller punga ut massa 100;ingar o köpa ett nytt batteri... :cry:

Peace! 8)

Bara att fråga mig om HUR man gör när man byter startmotorn...

Postat: 21 okt 2003 16:38
av Andreas K
kusinens sambo har en mb a-klasse.
Där fick mercedes verkstaden lyfta ur hela motorn för att byta startmotorn.
Sen så råkade de klämma en kabel på verkstaden så starmotorn funkade en dag typ, sen fick de göra om processen.
"gör om gör rätt" som dom säger i lumpen...

Postat: 21 okt 2003 19:04
av Nicke Nyman
Men jag förstår inte, har dom ingen tanke när dom sätter dit delarna? Gör samma sak under huven så långt de går som när dom funderar vart och hur dom ska sätta dit hjulen, då blir de hela mycket lättare!

Postat: 21 okt 2003 22:23
av Gindemo
Då har du inte provat att byta generator ännu...
Det är inte heller speciellt enkelt.
Den går iaf att komma åt men....bultarna går inte att få ut, de tar i torpedväggen! Så det är stora kofoten som gäller.
När det är dags att få tillbaka generatorn så får man fuska och vända en busting fel för att överhuvudtaget få till baka sakerna. Ett litet hål i torpedväggen hade underlättat betydligt....

Postat: 21 okt 2003 22:35
av Nicke Nyman
Tack o lov så va generatorn ny på min bil när jag köpte den... :D

Får väl hoppas att man slipper byta den, nu vill jag ha en 4 växlad låda, Getrag...

Peace! 8)

Postat: 21 okt 2003 22:41
av Gindemo
TurboNicke skrev:Får väl hoppas att man slipper byta den, nu vill jag ha en 4 växlad låda, Getrag...
...HE, HE, Det har jag. :wink:
(och en i reserv)

Postat: 22 okt 2003 14:18
av Mathias F
Tacka vet ja Amazon, där går ju att sitta och dingla med benen på innerskärmen, och sen vända sig ett helt varv innan man ska utföra arbetet.
Begriper inte varför det ska behöva vara så trångt i nya bilar. Och sen vad designerna har tänkt på när dom satt visa saker där dom nu hamna, det är en gåta.

Postat: 22 okt 2003 14:30
av Daniel Båge
Vad det hela handlar om är låga tillverkningskostnader! Det är inte konstruktörernas fel utan ekonomernas :roll:

Men ni SAAB-ägare måste väl hålla ihop med ekonomerna, annars hade ju inte framhjulsdrift funnits... :mhihi:

Bli inte arga nu...

Postat: 22 okt 2003 21:02
av Nicke Nyman
Men Gindemo, får jag inte köpa en 4 växlad av dig om du har en liggande? =) Vore sjyrre av dig!

Peace! 8)

Postat: 22 okt 2003 21:10
av Gindemo
TurboNicke skrev:Men Gindemo, får jag inte köpa en 4 växlad av dig om du har en liggande? =) Vore sjyrre av dig!

Peace! 8)
Ledsen men det är alltid bra att ha en i reserv.
Desutom behöver den en renovering eftersom det är ett ylande ljud i ett lager.