Vi fick för oss att vi skulle måla om min tvillingbrors super mazda, så vi Rollade hela bilen i grön rostskyddsfärg, förutommotorhuven som blev mattsvart.
Före
efter
mer bilder på cermonin finns här http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/mazda/
vi var 4 killar och hade skiit kul...........
(mackan om du skulle vilja ha en fräsch lack på mv6an så kan vi hjälpa till)
Får man måla om bilar hur som helst? Detta har jag funderat på endel gånger. Färgen stämmer ju inte med bilregistret så och det borde ju krävas en ny registraringsbesikning egentligen? Inte för att jag bryr mig men man undrar ju
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Lotus Samuel skrev:Får man måla om bilar hur som helst? Detta har jag funderat på endel gånger. Färgen stämmer ju inte med bilregistret så och det borde ju krävas en ny registraringsbesikning egentligen? Inte för att jag bryr mig men man undrar ju
Jo man måste registreringsbesikta bilen om man byter färg på den... Men tuff var den. Saknar lite kamouflage-fläckar bara. Att rolla bilen är respekt.
Kona Kahuna -03
Jag har ju hört om dom som bara besiktigat vanligt och där de då noterat att bilen bytt färg och det sen dimper ner ett nytt reg.bevis i brevlådan.
Men om det ska gå rätt till så är det nog nån form av regbesiktning som gäller.
Lotus Samuel skrev:Får man måla om bilar hur som helst? Detta har jag funderat på endel gånger. Färgen stämmer ju inte med bilregistret så och det borde ju krävas en ny registraringsbesikning egentligen? Inte för att jag bryr mig men man undrar ju
Jo man måste registreringsbesikta bilen om man byter färg på den... Men tuff var den. Saknar lite kamouflage-fläckar bara. Att rolla bilen är respekt.
Stämmer det verkligen? Min förra e21 var äckligt blekgul, men i registreringsbeviset stod det att den var ljusblå, och den var besiktad ett flertal ggr i det skicket.
[Daniel Lindmark] "Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Bilen måste reg.besiktas... eftersom man inte reg.beviset stämmer överens med bilen... likaså måste man reg.besikta om man trimmar, eller monterar drag, eller byter växellåda från manuell till automat mm... Så fort något ändras på bilen som finns med i reg.pappren så måste den reg.besiktas....
Stämmer det verkligen? Min förra e21 var äckligt blekgul, men i registreringsbeviset stod det att den var ljusblå, och den var besiktad ett flertal ggr i det skicket.
Det går nog bra tills dom kommer på det.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Jag har fått det berättat att man egentligen inte får ändra något på bilen, byta dimension på hjulen, ändra färg, trimma, osv utan att göra reg.besiktning såvida inte tillverkaren har typgodkänt det. Men ju mer jag funderar på det så kan jag inte längre säga att jag är bensäker på vad som gäller vid byte av färg. Fast jag tror att många bilar går igenom besiktning iallafall. Men eftersom det står i reg-beviset vilken färg bilen har så tycker man att någon betydelse borde det ha. Men jag tror nog fortfarande på att ska man dra det till sin spets så är det nog egentligen en reg-besiktning som ska göras. Men jag lägger inte mitt huvud under giljotinen på det.
Men åker ni dit o besiktar den som vanligt så tror jag inte heller att ni får någon anmärkning för färgbytet.
Efterjustering: Jaha, så klart att brorsan (Andyman, för er som inte vet) har hunnit lägga tangentbordet i blöt innan jag har författat mitt utlägg klart.
Kona Kahuna -03
Jag har inte registreringsbesiktat när jag lackerat om någon bil, när jag har besiktat så har dom inte sagt mer än att jag får ett nytt regbevis med nya färgen på.
Sen kanske man måste regbes om man har typ 1 år kvar till bes när man lackerar om.
När jag lackade om min 740, så ändrade bara de på pappret. Sedan var det bara att tuta & köra... De missade att ändra det första gången så jag åkte runt, ett år, i en vit 740 som var blå....
BMW Samuel skrev:Jag har ju hört om dom som bara besiktigat vanligt och där de då noterat att bilen bytt färg och det sen dimper ner ett nytt reg.bevis i brevlådan.
Men om det ska gå rätt till så är det nog nån form av regbesiktning som gäller.
Japp det har jag oxå hört. Men själv har jag åkt runt i en blå Sierra i två år nu men den är fortfarande vit på pappret. Jag har ju varit på besiktningen ett antal gånger oxå men ingen har nånsin sagt nåt...
jag kan bara hålla med om att besiktningsgubbarna faktiskt bara ändrar färg på papperet när de upptäcker att bilen bytt färg. men de flesta av mina bilar har faktiskt varit flerfärgade
lever man med 70-talets bilar så har man ofta bilar med vinyltak.. =flerfärgad kaross. o då vet de ju inte om bilen ska vara röd/svart eller orange/lila det är bra..
På tal om omlackade bilar,
Häromveckan när jag fyllde år o kom ut på morgonen efter så hade mina vänner varit där o målat min micra shockROSA. Har bilder på den men jag vet inte hur man lägger in sånt här, kan ju maila bilder till nån som kan kanske? Den är fruktansvärt ful nu. Den var ju inte vacker innan heller men nu är det hemskt kan jag lova. Och eftersom dom målade mitt i natten utan någon som helst belysning så blev det ju som det blev oxå. dom har missat en del.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige MINA BILDER
Josef skrev:På tal om omlackade bilar,
Häromveckan när jag fyllde år o kom ut på morgonen efter så hade mina vänner varit där o målat min micra shockROSA. Har bilder på den men jag vet inte hur man lägger in sånt här, kan ju maila bilder till nån som kan kanske? Den är fruktansvärt ful nu. Den var ju inte vacker innan heller men nu är det hemskt kan jag lova. Och eftersom dom målade mitt i natten utan någon som helst belysning så blev det ju som det blev oxå. dom har missat en del.
Haha...
Har en f.d. arbetskompis som blev utsatt för något liknande när han fyllde år. När han kom ut på morgonen så var det rosa elefanter sprejade över hela bilen. Och med hela bilen menar jag även rutorna inklusive framrutan. Denna bil använde han från och till jobbet under en ganska lång period i det skicket.
Kona Kahuna -03