Golf Synchro. Kan de va' nåt?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

DavidS
Snubben som nästan bara läser

Golf Synchro. Kan de va' nåt?

Inlägg av DavidS »

Tja hörni!

Har gått och lurat ett tag på att börja köra lite på bana - har varit sugen ända sedan AndersT började räjsa :-)

Har nu fått nys om en bil som kanske kan vara en lämplig förstabil. En Golf Synchro -87.

Har inte sett den än, ska kolla på den till veckan och tar emot tips på vad man ska vara extra vaksam på.

Så, kommentarer? Kan det vara en vettig bil?
Skulle helst ha något bakhjulsdrivet, men fyrhjulsdrift verkar inte helt fel.
Att det är fyrcylindrigt får man väl också stå ut med. Har man kul gör det kanske inget att det låter plågad katt :-)

Ägaren skulle se till att den går igenom besiktningen. Bromsarna var tydligen lite tveksamma. Beroende på vilka åtgärder som skulle behövas, skulle priset ligga någonstans mellan 6000-8000 riksdaler.

mvh,
David

PS. För övrigt anser jag att det borde byggas lite justa motorsportbanor norröver. Det är låååååångt från Umeå till Anderstorp DS.
Anders Toll
Legend!

Re: Golf Synchro. Kan de va' nåt?

Inlägg av Anders Toll »

DavidS skrev:har varit sugen ända sedan AndersT började räjsa :-)
:thumbsup2

Gött att man kan påverka lite folk i alla fall! Välkommen hit David! Det finns ju gott om folk i Umeåtrakten här så någonstans måste du ju hitta en övningsbana. Sen kan vi jämför tider. :-)
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag är lite tveksam till en syncro som banprojekt. Den är nog inte stark nog för fyrhjulsdrift. Du förlorar nog för mycket i transmissionen.

Jag hade satsat på en GTI om det är golf som gäller. Gärna golf 1 för den är cool och tufft kantig.

För övrigt så får man ju inte glömma bort att göra lite reklam för E30. BMW så klart :mhihi: Om man ska se till totalekonomin vs skoj/fart så är det nog omöjligt att slå om man vill ha bakhjulsdrift.

en gammal civic kanske är nåt med?

Vad har du för budget?
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
DavidS

Inlägg av DavidS »

Hej, hej
Porsche Daniel skrev:Jag är lite tveksam till en syncro som banprojekt. Den är nog inte stark nog för fyrhjulsdrift. Du förlorar nog för mycket i transmissionen.

Jag hade satsat på en GTI om det är golf som gäller. Gärna golf 1 för den är cool och tufft kantig.
Ok, noterat. Gissar att en GTI blir lite dyrare, det är väl nackdelen med en såpass känd bilmodell. Det är kanske bättre att sikta på något japanskt som har lågt inköpspris. Men då lär man stå där med en framhjulsdriven bil också.

Jag har alls inga krav på att det ska vara golf. Det här var bara en bil jag stötte på. Blev intresserad främst för att den var fyrhjulsdriven. Men framhjulsdrift utan pulver under huven verkar rätt poänglöst, det är helt sant.

Utseendet är sekundärt. Ytrost, bucklor och sådant går att fixa med en juste klubba och plastic padding

Säljaren hade en andra golf till salu också, vet inte vilken modell.
Är det något särskilt man bör tänka på om man tittar på en golf?
Vanliga fel? Speciella missljud att lyssna efter? Svårt att hitta reservdelar på skroten? Dyra reparationer?
Porsche Daniel skrev:För övrigt så får man ju inte glömma bort att göra lite reklam för E30. BMW så klart :mhihi: Om man ska se till totalekonomin vs skoj/fart så är det nog omöjligt att slå om man vill ha bakhjulsdrift.
E30? Har faktiskt aldrig hört talas om den. Någon gammal modell typ 2002 eller liknande?

Nu har jag säkert avslöjat att jag inte vet något om BMW.. :-)
Det var extremt nära att jag köpte en 320 som första bil, men backade ur i sista stund så det blev en Volvo 240 istället.
Vem vet, hade jag börjat med 320:n så kanske jag hade kört 5-serie idag istället för den laguna touring initiale som nu står i garaget.
Vad har du för budget?
Tänkte börja med något ganska billigt, beror ganska mycket på när köpet görs. Om jag köper den nu, är det bra om det räcker med en tio laxar eller så. (Kul med varmt hus, har barn och syskonbarn som vill ha julklappar också..) Om köpet blir till våren kanske det får kosta det dubbla ungefär.

Gissningsvis borde det finnas en del som har bilar de inte vet var de ska förvara under vintern. Borde kunna gå att shoppa ganska billigt nu.

mvh,
David
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

En civic 88-91 är en väldigt bra bil för detta och inte så dyr... tror nästan 1,6 16v alltså den stora motorn är bäst för det här . Inte så jätte dyr att äga och att köpa.
4hjulsdriften på en så pass motorsvag bil som golfen är nog inte till en sån stor fördel när det gäller att åka fort...
Robert Gustafsson
Redbeard
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Redbeard »

Ska du ha bilen för bana som är asfalterad och dyr att åka på och sommartid så är det inge bra med 4wd. Men i min hem-by så var banorna väldigt lika sjöar med is på. O där funkar det. Har själv haft en fyrhjulsdriven Peugeot 405 Mi16. Den hade ju ändå nära 150 hk men man fick aldrig ut något av fyrhjulsdriften på sommaren ens med den. Men på vintern var den kunglig. Breda ställ var regeln. Nackdelen var att det snabbt gick så fort att små misstag kunde göra leken allvarlig.

Bakhjulsdrivet är det roligaste på bana... Har man sett gubbarna i Volvo original cup så vet man vad som regerar vid bankörningar. Snabba tider och tajt kurvtagning??? Nä!!! Breda sladdar och stora rökmoln??? Ja!!!

Folkvagn Golf TDI -99 :slow2:
Yamaha V-Max 500 -98
Honda CBR 1100 Super Blackbird -97 :burnout: :trfflght:
Kona Kahuna -03
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

DavidS skrev:
Porsche Daniel skrev:För övrigt så får man ju inte glömma bort att göra lite reklam för E30. BMW så klart :mhihi: Om man ska se till totalekonomin vs skoj/fart så är det nog omöjligt att slå om man vill ha bakhjulsdrift.
E30? Har faktiskt aldrig hört talas om den. Någon gammal modell typ 2002 eller liknande?

Nu har jag säkert avslöjat att jag inte vet något om BMW.. :-)
Det var extremt nära att jag köpte en 320 som första bil, men backade ur i sista stund så det blev en Volvo 240 istället.
Vem vet, hade jag börjat med 320:n så kanske jag hade kört 5-serie idag istället för den laguna touring initiale som nu står i garaget.
Detta är en fin E30.
http://attitude.mine.nu/bilder/Ando/Bil ... 10047.html

Det finns att gössla med dem och det finns hur mycket chassigodis som helst till dem! Största problemet är alla avundsjuka blickar och kommentarer man får. :thumbsdown: Men det gör inte så mycket när man hänger av folk :mhihi:
Det finns en person här på forumet som säkert vill bli av med sin svarta E30 med 325 motor. Den är inkörd av mig förövrigt, bara det är ju en grej att skryta om för barnbarnen. :mhihi:

2002, ja det hade varit nåt det... Går själv och drömmer om det men då får man ju börja med att renovera ett par vintrar först. :(
Ska man köra gammelbil så får man lida (eller hur Karlsson?)

Och ja, det går att köra fort med en 240 med... Man får bygga en del men det går ju...

Ett allmänt tips är att inte ha för bråttom när du ska handla. Åk gärna och titta på ett par bilar fast när du gillar vad du ser är det inget att tveka på!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Porsche Daniel skrev: Det finns en person här på forumet som säkert vill bli av med sin svarta E30 med 325 motor. Den är inkörd av mig förövrigt, bara det är ju en grej att skryta om för barnbarnen. :mhihi:
Nu är det så att det slåt slint i huvudet på denna person :dance: så den skall inte säljas, däremot har personen SMT6 sprut, SACHS racekopplng, och stora spridare + lite annat skoj..
/Andreas
DavidS

Inlägg av DavidS »

BOB skrev:En civic 88-91 är en väldigt bra bil för detta och inte så dyr... tror nästan 1,6 16v alltså den stora motorn är bäst för det här . Inte så jätte dyr att äga och att köpa.
Ok, det tipset tackar jag för!
Mycket lättare om man vet vad man egentligen söker efter..!
Hittade ingen billig 1.6-litrare vid en snabb koll på blocket. Däremot ett antal 1.5-litrare för under 10 000. Är det något att rekommendera?
Vad kan man förvänta sig av en Civic -91 1.5?
Prestanda?
Vanliga fel?
Något särskilt man bör kolla in?
Gott om reservdelar?

mvh,
David
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

1,5 16v har jag en själv nu och den har 94hk tror jag och det är ju bra om man jämför med en golf med 1,8l med 90hk så väger ju civicen ca 200kg mindre.
Men om man vill ha en kul bil som kan vara billig så är det att hitta den tidiga crxen innan 88 den finns med motor på 125hk och väger 800-900kg en sån ska gå riktigt bra.
om du är intresserad av honda så kolla på http://www.hondaklubben.com

på hondor är det alltid rost att se upp med finns nästan på alla hondor. Reservdelar till dom är heller inga problem inte dyra heller.
Robert Gustafsson
Skriv svar