Sida 1 av 3
Projekt Saab 900 R!
Postat: 20 aug 2003 21:49
av Nicke Nyman
Då va de dags, att påbörja trimmandet... Beställde idag en Intercooler från en kille. Den ska egentligen sitta på en Saab 9000 T16 2,3... Även en bränslepump till samma bil, detta var mycket billigt. Priser får ni fråga om i ett PM. Sen ska de även dit en EVO 6 dump, återcirkulerande, man har ju en luftmängdsmätare att tänka på. Öppet sportluftfilter för ett härligt damsugarljud när man accelererar. BSR chip kommer även tillsättas i denna härliga blandning. 45hk till kommer de att ge, om man då plockar bort katen som jag har ett ersättningsrör för, intercooler, dump och öppet filter så siktar jag på 200hk+ men de är bara vad man drömmer om, får väl se sen vad bromsningen kommer att visa. Givetvis så ställs trycket upp på wastegaten oxå.
Har ni några frågor, tips eller annat kul att berätta så säg till!
MVH // Nicke (Trimgalen!!!)
Re: Projekt Saab 900 Turbo!
Postat: 21 aug 2003 06:17
av Gindemo
Nicke skrev:Givetvis så ställs trycket upp på wastegaten oxå.
Har ni några frågor, tips eller annat kul att berätta så säg till!
Sakta i backarna!!!
Det första du bör göra är att montera dit ett APC-system i din bil.
Saab 900s har inte detta original, som förhindrar spikningar.
Se mitt inlägg:
http://www.webit.se/attitudeforum/viewtopic.php?t=2585
Här har du tips om hur du ska göra:
http://popeye.rty.nu/2002/apc_S.htm
Annars kan det bli för dig som det blev för mig:
Sedan önskar jag dig lyckad trimning!
Postat: 21 aug 2003 07:53
av Magnus K
Håller med föregående talare, APC ger ett bra o billigt (jovars!) skydd mot spik-skador...
Och jag ger tipset att en orginal-katalysator inte bromsar så mycket luft som du tror, att ta bort den ger bara marginellt mycket mer kraft i motorn. Så, behåll du orginal-katten eller om du är bekymrad över flödesmotståndet: Köp en riktig sport/race-kat.
O så blir miljön mycket gladare!
Mvh
Mangan, har snappat upp en del från Saab-forumet, tror jag.
Postat: 21 aug 2003 08:26
av Calle Wennborg
Det va inte lite saker på en gång
Men fixa du APC systemet först som Gindemo sa + att du kan montera en lampa som blinkar när din bil spikar, fixade min i går
:När APC får en insignal (från knacksensorn) som den tolkar som spikning, så jordas ett stift i kontaktdonet.
Genom att koppla en LED (lysdiod) till detta stift kan man få reda på när detta sker.
Koppla så att LEDen har +12V på plussidan (anoden) när tändningen är på.
Minussidan (katoden) kopplar du till stiftet på APCn. Lysdionen jordas alltså via APCn, men bara när APCn känner spikningar.
På den "gamla" boxen med 14 stift är det stift 5 som jordas.
På den "nya" boxen med 25 stift är det stift 19 som jordas.
LYCKA TILL
Postat: 21 aug 2003 17:10
av Nicke Nyman
TACK för alla braiga tips jag fått. Om en APC behövs så ska jag genast köpa en. =) De vore ju dumt att förstöra motorn... =)
Intercooler på ingående...
Nicke...
trimma
Postat: 21 aug 2003 17:33
av Fibban
Men Nicke, kan inte du ha öppen dump på din? Jag tycker saabägare inte gör annat än att åka runt och dumpa hela dagarna!
Kul att du ska trimma, så man får någon fler framkrafsare att tampas med
Postat: 21 aug 2003 17:35
av Nicke Nyman
tyvärr så kan jag ju inte de, luftmängdsmätare ser du... =( de är SURT!!! men vad gör man?? vi träffs ju snart så då kan vi snacka filip...
ha´re...
Postat: 21 aug 2003 22:04
av Gindemo
Funderade på varför du ska byta soppapump?
En större pump gör ingen nytta så länge du inte höjer bränsletrycket in till motorn.
Jag har en ställbar progresivbränsletrycksregulator där jag kan höja soppatrycket in till motorn. Dessutom har jag större spridare för att de ska kunna leverera tillräckligt mycket soppa. Min original pump kan iaf leverera så pass mycket att bilen kväver sig själv om trycket ställs upp för högt. Så sattsa först på en ställbarbränsletrycksregulator innan du byter pumpen.
http://www.speedparts.se/prod/sp_insp_regulatorer.shtml
Nicke skrev:Intercooler på ingående...Nicke...
Intercooler är bra! Fixa det du, om inte redan har det så tycker jag att du ska fixa dit en extra fläkt bredvid din kylarfläkt. Det sitter en där på bilar med AC.
http://popeye.rty.nu/2002/9000trim.htm
Magnus K skrev:Och jag ger tipset att en orginal-katalysator inte bromsar så mycket luft som du tror, att ta bort den ger bara marginellt mycket mer kraft i motorn. O så blir miljön mycket gladare!
Precis, att ta bort katten är marginellt.
Vill man däremot komma åt HK ska man montera en "batteriböj". (har inte jag gjort)
Då slipper man 90-graders böjen efter turbo, som snor en massa effekt.
Detta kräver dock att man flyttar batteriet. "Batteriböjen" ska vara i 3" fram till katten, sedan kan det vara original (2" el. 2,5"??) för då har avgaserna svalnat av. Men det är ju helt klart tuffare med 3" hela vägen!
Se denna tråd:
http://www.webit.se/attitudeforum/viewtopic.php?t=2121
Vill du ha mer tips är det bara att fråga!
Det är väldigt roligt att få kunna hjälpa en Saab 900-ägare!
Postat: 23 aug 2003 00:17
av 740fredrik
många 900 i klubben nu
. fast själv funderar jag på att spara till en 9000..
Gindemo-> vad har du för spridare i din bil?
Postat: 23 aug 2003 07:50
av Gindemo
740fredrik skrev:Gindemo-> vad har du för spridare i din bil?
Tror det är volvos gröna, men jag vet inte säkert eftersom dom följde med bilen.
Postat: 28 aug 2003 12:32
av DanneT16
Har du funderat på att montera 2,3 långtopp och 2,1insug? Betydligt större kanaler in i motorn
Sitter det Lucassprut på din LTT?
Håller med alla andra... montera APC! Den har räddat min motor flera ggr... Har ju hänt ett par ggr att den kännt av spikning vid 1,5 bar och då sänker den laddet till runt 0.8.. man sitter med ansiktet i ratten men motorn klarar sig.
Se till att ha bra pulver i tändsystemet. Det är bra för att motverka spikning. Jag kan ställa tändingen på 26 grader och ändå ladda 1 bar utan spik. MSDboxen gör nytta. Upptäckte detta när slangen till fördelaren hoppade av så den inte ställde ner tändingen till 13 grader vid fullt ladd.
Postat: 04 sep 2003 21:39
av Nicke Nyman
APC på ingång! =) Känns bra att efter allt letande äntligen fått tag i en. Ska bli kul att montera o sen se va som händer... =)
Tack än en gång för alla bra tips!
Nicke
Postat: 04 sep 2003 21:46
av Pete71
Postat: 05 sep 2003 18:15
av mackan9-5
Nicke skrev:APC på ingång! =) Känns bra att efter allt letande äntligen fått tag i en. Ska bli kul att montera o sen se va som händer... =)
Tack än en gång för alla bra tips!
Nicke
jag e inte så grymm på trim tips men e det styling som gäller så ska du fråga mig... som du ser på blue !
e din 3 eller 5 dörrars
har du inga bilder som man kan få se ??
Postat: 05 sep 2003 22:30
av Nicke Nyman
har dåligt me bilder på hur den ser ut nu, men ska se om jag inte ska kunna skrapa fram några...
styling kommer ALLTID i andra hand, eller nästan iaf... =) motorn är viktigast, man kan ju inte ha en bil som ser ut att gå 300 om den bara gör kanske 180...
de är min filisofi!
Postat: 06 sep 2003 08:32
av 740fredrik
Nicke skrev:styling kommer ALLTID i andra hand, eller nästan iaf... =) motorn är viktigast, man kan ju inte ha en bil som ser ut att gå 300 om den bara gör kanske 180...
de är min filisofi!
samma här, hellre motor än styling. när man trimmat kan man styla.
Postat: 06 sep 2003 10:34
av Nicke Nyman
De är ju en kille här i stan som har gjort om sin vento, den ser precis ut som den vita som är med i The Fast and the Furious... Visst, den är snygg, men den har inget motorljud nästan, en FET stereo som VÄGER många dyrbara kilon, har typ luftfilter, de är de enda, spelar de nån roll om den blir ifrån åkt av en Mazda 323 1,6i? Bara undrar? MOTORN FÖRST! De är AO inom motorvärlden...
Peace!!!
Postat: 08 sep 2003 10:54
av mackan9-5
då e jag nog den ända som tycker tvärtom !!
nae men det får ju inte vara en as stylad bil osså en kass motor men men hellre så än ha en bil som e ful men med grymm motor !
e jag ensam om detta ??
Postat: 08 sep 2003 11:07
av Mae
saabturbo skrev:då e jag nog den ända som tycker tvärtom !!
nae men det får ju inte vara en as stylad bil osså en kass motor men men hellre så än ha en bil som e ful men med grymm motor !
e jag ensam om detta ??
Nej det är du inte. Jag har hellre en bil som går lite saktare och är snygg än en bil som är ful och går fort.
Postat: 08 sep 2003 11:18
av mackan9-5
Mae skrev:saabturbo skrev:då e jag nog den ända som tycker tvärtom !!
nae men det får ju inte vara en as stylad bil osså en kass motor men men hellre så än ha en bil som e ful men med grymm motor !
e jag ensam om detta ??
Nej det är du inte. Jag har hellre en bil som går lite saktare och är snygg än en bil som är ful och går fort.
aaaaaaah min polare o saab har du oxå !! det e för bra !!