Hej, tycker att det vore intressant att höra vad ni har för synpunkter på fortkörning, hastighetsbegränsning och grejer. Jag tycker att man kan köra fort, så länge man inte kör FÖR fort, dvs kör utanför antingen bilens förmåga eller sin egen, eller båda
I ovanstående inlägg reserverar jag mig mot fel i form av faktafel, stavfel och grammatiska fel. Jag reserverar mig vidare mot personskador, materialskador och ilskna pensionärer samt rosa flygande elefanter
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Zeb den 2001-10-24 22:12 ]</font>
Anser att man kan köra fort på "lämpliga ställen" typ en biltom raka/motorväg, köra fort där det finns barn och folk i närheten är jag skeptisk till. Och givet vis ska man inte köra för fort förbi en poliskontroll men det fattar väl alla...
Jag tycker att farten är lite individuell, beroende på väg. Man håller den hastigheten som passar till vägen man åker. Är det inte en bil på vägen, som är spikrak och har finfin asfalt, och 7 mil til närmsta samhället, då låter man rullen på hantaget vara rullat hela vägen runt...<p>
Men visst, man kör med vett. Inte över varken sin egen eller hojens förmåga..
Tyvärr så stämmer ju inte alltid den hastigheten man tycker är lämplig med lagens rekomenderationer.
Men den valet av lämplig hastighet styrs ju av vilken förare och vilket fordon det gäller.
Synd bara att hastighetsbegränsningarna är satta med tanke på Dral-Åke 83 år och halvblind i sin Fiat 600 från -62
Vägverket sänkte hastighetsgränsen i "allén" till 70 från 90, det var faktiskt ganska klokt för vem vill hålla 90 på kolmårdens djurpark där det kryllar av diverse djur och träd som står tajt intill vägen. Fast det är ändock kul att köra fort där för det svänger gött.
Man får väl köra lite efter omständingheter och förmåga, både vad det gäller bil och förare. Sen så kan man ju använda en del av det sunda förnuft som vår herre har gett oss. Då ska det nog lösa sig ganska bra tror jag.
/Josef
Ja inte ska man köra fort för att man är stressad, ska man köra fort ska man göra det för att det är kul, hmm, eller...? Varför ska man köra fort? För att det ger en kick? För att det är kul? För att det är manligt/kvinnligt? Eller? Är det någon som har ett bra svar? För att man sparar tid? och tid är pengar, men det kostar ju mer pengar att köra fort, särskilt om haffa är ute
Rätt skön känsla att lägga farthållaren på 215... vit betongmotorväg, inte mycket trafik, lugn bakgrundsmusik på stereon, bara vänsterhanden på ratten, vänsterblinkersen konstant på, momentanförbrukningen på 1,3l/milen, en laserpistol riktad mot främre nummerskylten.
Det där sista var inte sant, men det kunde ha varit...
/ Petrus
Volvo V70tdi, toppfart 215 (verklig fart)
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Den hastighet som står på vägskyltarna är väl bara rekomenderad hastighet, så om man ligger 100 kmh +/- så spelar väl inte det någon roll! Eller?........
Det vet väl alla att man ska lägga ihop summan av bägge skyltarna?
Allvarligt talat så är den hastighet som anges på skyltarna högsta tillåtna hastighet. Man FÅR alltså köra långsammare... men kör man 95 på 90-väg så är det bara att betala och vara glad om polisen skulle ge dig fortkörningsböter Men jag tror att det finns en viss toleransnivå hos våra kära konstaplar, har iofs aldrig haft det tvivelaktiga nöjet att prata med polisen i en sådan situation. Självklart för att jag ALDRIG har kört fortare än tillåten hastighet
Jag har ju det stora nöjet att tillhöra den skara trafikanter som har åkt fast innan man hade tagit körkort. 800:- i böter och en inte alldeles nöjd fader som fick pricken. Var ju bara 16.5 år. Skyller allt på sinnesförvirring och en på tok för trimmad SAAB.
ja för typ 1 år sen var jag ute och körde en gammal 750cc (första dagen på tunga kortet, med lånad hoj) vid 120 km/h viker backspeglarna in sig, och efter en halv mil sjunker jag ner från 140 km/h till 100 km/h. Viker ut backspeglarna och upptäcker till min förvåning att polisen ligger bakom mig.
blå ljuserna åkte på och jag stannade. efter 5 mins prat och en blåsning var det bara att åka vidare mot UV-scout hajken.
Så visst: Det finns toleransnivå hos våra kära konstaplar
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Gutta den 2001-11-05 14:57 ]</font>
Jag kan tala om att det inte är något nöje alls att hitta bylingen bakom en kurva, jag har själv råkat göra det två gånger sista året. Det finns hastighetsbegränsningar som jag anser att man skall respektera 30 förbi skoloroch dagis och 50 inne i samhällen och tätorter. Däremot 90- och 110-vägar där multiplicerar jag skyltarna (särskilt på sträckor där de sänkt från 110 till 90 och 90 till 70.