Dräpar-mazda...

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Dräpar-mazda...

Inlägg av Karlsson »

Jodå, körde ihjäl ett rådjur i torsdags. Kom åkande i skymningen, Mazdan susade fram som i en dröm. Vid en känd viltsträcka i trakten mötte jag en lastbil. Inget konsigt med det, utom att ett rådjur lyckades hoppa upp precis bakom lastbilen. Med en sträcka på ca 3 m att reagera, bromsa och styra undan klarade jag inte det utan klippte rådjurets huvud med vänster framskärm/blinkers, varpå rådjuret slungades runt och tryckte in förardörren med baken. Eftersom jag inte hann bromsa nämnvärt så var farten ca 90 km/h.
Som den gode medborgare jag är stannade jag naturligtvis och märkte ut platsen, letade efter djuret (som var spårlöst försvunnet tyvärr) och ringde polisen. "Vi fixar eftersök och underrättar markägaren" sa konstapeln.
Åkte sedan hem och inspekterade skadorna. Blinkersglas och lite knölig framskärm, inga större problem. Dörren däremot trycktes in så mycket att ytterplåten låg mot innerplåten! Det gick dock att grovrikta den såpass att det går att öppna och stänga normalt, utom att innerbelysningen lyser med stängd dörr.
Jag har alltså upptäckt den största nackdelen med Mazdan. Den är inte gjord för att krocka med, hade det varit en älg så hade jag förmodligen inte kunnat hålla bilen på vägen.
Ta det vackert i sommar!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Nej inte på den fina lilla Mazdan!

Det var ju otroligt tråkigt!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
mackan9-5
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av mackan9-5 »

inte kul med rådjur !! :x

när jag hade haft körkort i tvåveckor så lyckades jag köra på ett vilket slutade med att bilen låg på sidan i ett dike o kostade mycket pengar att reparera ( min mors 9-3a )
så jag älskar inte direkt rådjur heller !! :mhihi:
SAAB 9-5 2,3T -98
SAAB 99 GL -77
Fotograf
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Porsche Daniel skrev:Nej inte på den fina lilla Mazdan!

Det var ju otroligt tråkigt!
Extra tråkigt eftersom det är ganska svårt att få tag i delar. Det blir till att ringa runt till skrotarna i trakten och jaga blinkers i första hand (så bilen blir laglig) och dörr och skärm i andra hand (så bilen blir snygg...ju).
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Illa surt!

Dessa eländiga ligistrådjur, borde skjutas! ;)
Zeb Arvidsson
Feffe
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Feffe »

Ja se alla dessa rådjur, vad ska de upp på vägarna att göra.... Men det var som sagt tur att det inte var en älg eller nått annat stort som

http://www.boners.com/grub/790173.html

Hade ju inte varit så kul det heller. Hoppas att det inte var nån passagerare med.

Stefan Karlsson

Tar det piano. Ofta.
Simon
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Zeb skrev:Illa surt!

Dessa eländiga ligistrådjur, borde skjutas! ;)
Nu hörde jag på radion idag att rådjursstammen går neråt kraftigt så
vi får nog försöka undvika åh köra på dom istället..

E d nån som behöver väghållning så har jag en corrado vr6 till salu
Corrado kan tydligen leva without it!
JAC
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av JAC »

Feffe skrev:Ja se alla dessa rådjur, vad ska de upp på vägarna att göra.... Men det var som sagt tur att det inte var en älg eller nått annat stort som

http://www.boners.com/grub/790173.html

Hade ju inte varit så kul det heller. Hoppas att det inte var nån passagerare med.
stackars häst.. :cry:
[Joel Christoffersson]

Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Skriv svar