Chockhöjd bilförsäkring

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Chockhöjd bilförsäkring

Inlägg av Andreas »

Fick inbetalningskortet på bilförsäkringen häromdagen.... Trygg Hansa har höjt försäkringen från ca 3000:- till ca 4000:- per år. :(
Ok... vissa av er betalar säkert 5-10 000:- per år i försäkring så ni tycker nog inte att jag ska klaga men det är ändå en 33% höjning på ett år!
Surt tycker jag så nu blir det att ringa runt bland försäkringsbolagen igen...
Har alla bolag höjt försäkringarna lika mycket eller är det bara Trygg Hansa som har "chockhöjt" ??
Andreas Ekslätt
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det är säkert likadant hos alla bolag. Kanske inte exakt lika höjning, det vore ju kartellbildning, men det lär ju inte bli billigare. Förra året tror jag årspremien på Omegan var 5800 nånting, helförsäkring med tillägg för extrautrustning och viltolycka. I år klättrar den säkert uppåt 7000, och då har jag ändå Sockenbolagen som är ganska billiga. Första året jag ägde bilen hade jag Trygg-Hansa, de tog inte mindre än 10 000 för en helförsäkring. Usch.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
petnoga
Megapostare!

Re: Chockhöjd bilförsäkring

Inlägg av petnoga »

Andreas skrev:Fick inbetalningskortet på bilförsäkringen häromdagen.... Trygg Hansa har höjt försäkringen från ca 3000:- till ca 4000:- per år. :(
Ok... vissa av er betalar säkert 5-10 000:- per år i försäkring så ni tycker nog inte att jag ska klaga men det är ändå en 33% höjning på ett år!
Har alla bolag höjt försäkringarna lika mycket eller är det bara Trygg Hansa som har "chockhöjt" ??
Ring och säg att dom måste ha skrivit fel, så brukar pappa göra och då skickar dom en riktig (med förra årets belopp). Om dom står på sig och vill höja så är det bara byta bolag, allting av lojalitet och trohetsbonus är helt borta. Du tjänar ingenting på att ha kvar samma bolag.

BYT!
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Även jag skulle kolla upp min försäkring idag.
Det var dags att ställa på bilen och jag ringde försäkringsbolaget, en höjning på 1000:- har jag att vänta.

De är ju inte riktigt kloka!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Re: Chockhöjd bilförsäkring

Inlägg av Andreas »

petnoga skrev:
Andreas skrev:Fick inbetalningskortet på bilförsäkringen häromdagen.... Trygg Hansa har höjt försäkringen från ca 3000:- till ca 4000:- per år. :(
Ring och säg att dom måste ha skrivit fel, så brukar pappa göra och då skickar dom en riktig (med förra årets belopp). Om dom står på sig och vill höja så är det bara byta bolag, allting av lojalitet och trohetsbonus är helt borta. Du tjänar ingenting på att ha kvar samma bolag.

BYT!
Ja, självklart så ska jag byta bolag. Det lönar sig aldrig att ha ett och samma försäkringsbolag. Så den här gången blev det bara ett år hos Trygg Hansa. Jag tror att Volvia blir billigast i fortsättningen, men jag ska ringa runt o kolla.
Andreas Ekslätt
janolov
Superpostare!
Kontakt:

Inlägg av janolov »

Fick även jag ett höj från 7000 till 11000 .. lite väl drastiskt kan man väl tycka...
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Visst vill man inte betala mer än nödvändigt. Men det kan skilja en hel del på försäkringen mellan olika bolag.
tex får man ett bättre pris från ett annat bolag kan det va så att självrisken är 6000 istället för 3000, eller att det andra bolaget hade allrisk osv. Ta reda på exakt vad ni har för försäkring och vilka vilkor och jämför det med en försäkring med samma vilkor.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Lotus Samuel skrev:Visst vill man inte betala mer än nödvändigt. Men det kan skilja en hel del på försäkringen mellan olika bolag.
tex får man ett bättre pris från ett annat bolag kan det va så att självrisken är 6000 istället för 3000, eller att det andra bolaget hade allrisk osv. Ta reda på exakt vad ni har för försäkring och vilka vilkor och jämför det med en försäkring med samma vilkor.
Visst kan det skilja på villkoren mellan olika försäkringar, men oftast är det ganska lika mellan bolagen.
Det finns sällan något samband mellan priset på försäkringen och hur stor självrisken är....

Det känns surt att behöva betala för "försäkringsbolagens ökade kostnader" när man själv aldrig behövt ytnyttja någon försäkring........
Andreas Ekslätt
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Andreas skrev: Det finns sällan något samband mellan priset på försäkringen och hur stor självrisken är....
Jag har på nästan alla försäkringar fått välja självrisk mellan 3000, 4500 och 6000kr mellan 6000 och 3000 skiljde det rätt mycket. Typ från 18500:- till 16000:- och eftersom jag precis som du aldrig har behövt utnyttja min försäkring så valde jag den dyra självrisken.

Min Lotus höjde dom från 8500:- helåret till 27600:- det är ju en rätt saftig höjning. Å andra sidan va ju priset från början för lågt satt för den biltypen. Det va väl det dom kom på sen. :D
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Andreas »

Lotus Samuel skrev:
Andreas skrev: Det finns sällan något samband mellan priset på försäkringen och hur stor självrisken är....
Jag har på nästan alla försäkringar fått välja självrisk mellan 3000, 4500 och 6000kr mellan 6000 och 3000 skiljde det rätt mycket. Typ från 18500:- till 16000:- och eftersom jag precis som du aldrig har behövt utnyttja min försäkring så valde jag den dyra självrisken.

Min Lotus höjde dom från 8500:- helåret till 27600:- det är ju en rätt saftig höjning. Å andra sidan va ju priset från början för lågt satt för den biltypen. Det va väl det dom kom på sen. :D
Ok... Då ska jag ju inte gnälla över en höjning med 1000:-.... :)

Nu har jag bytt över till Volvia. De var näst billigast. Aktsam var något billigare, men jag valde Volvia ändå. Så nu slapp jag höjningen, för deras premie var som Trygg hansas var före höjningen. :)
Andreas Ekslätt
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Pappa, 57 år, kör en Mercedes 300 DIESEL med aut. Utan lullull. Taklucka men inget annat. En 87:a den ville IF ha 9800:-. Utan bonus hade det vart närmare 11000. Så han ringde runt, bytte ju till IF för ca 3 år sen. På Trygg-Hansa sa de ca 7000, folksam 6700 och det tänkte farsan ta. Men så tänkte han, jag ringer till Salus-Ansvar där jag haft 34 skadefria år. De kanske vill ha tillbaka mig. Jodå 4700 ville de ha. Perfa. Nu blir det helren av husvagnen.
Skriv svar