Dags att serva bilen!

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Dags att serva bilen!

Inlägg av Mae »

Jahopp! Då var det dags att serva pärlan.

Jag har beställt tid hos Bilcity i morgon tisdag.

Fy vad dyrt att serva Saaben jämfört med Volvon.

Saab skall ha 2504:- för olja, oljefilter och kupéfilter. :o

Volvo tog 1700:- för att Serva S70:n men då ingick visserligen inget Kupéfilter.

Nåväl! Nu får man i alla fall en nyservad bil till Uråsa.

Mvh Marcus
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Dags att serva bilen!

Inlägg av Ivarsch »

Mae skrev:Jahopp! Då var det dags att serva pärlan.

Jag har beställt tid hos Bilcity i morgon tisdag.

Fy vad dyrt att serva Saaben jämfört med Volvon.

Saab skall ha 2504:- för olja, oljefilter och kupéfilter. :o

Volvo tog 1700:- för att Serva S70:n men då ingick visserligen inget Kupéfilter.

Nåväl! Nu får man i alla fall en nyservad bil till Uråsa.

Mvh Marcus
men.. gör du inte det själv? Kupefilter har jag iofs aldrig bytt så det ska jag väl inte säga nåt om men det andra är ju enkelt.. och så sparar man en massa pengar som man kan lägga på en massa annat..
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Orion
Postar så det viner...
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 mar 2003 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Orion »

hm olja och oljefilter borde ju inte vara så svår att byta själv, bara och låna en preem gör det själv hall och testa dig fram :mhihi:
Bor: Jkpg
Namn: Emil
Kör: Mercedes-Benz 190E
Samuel S
Legend!
Inlägg: 3406
Blev medlem: 22 okt 2001 01:00
Ort: Boarp, Skillingaryd
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Även om man kan serva bilen själv så är det inte alltid det bästa att göra det.

När det gäller nyare bilar så kan det nog va vettigt att låta en verkstad göra jobbet även om man gör det minst lika bra själv.
Ofta får man igen de pengarna när man säljer bilen och man har alla servicar dokumenterade.

Men har man inte tänkt o sälja bilen o man gör jobbet lika bra själv så kan det ju kvitta, eller om det är en gammal bil.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Stämplarna i serviceboken kostar tusenlappar men dom är också ett bevis på att bilen faktiskt genomgått regelbunden service.

Personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan korrekt ifylld servicebok.

/Marcus
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Mae skrev:Stämplarna i serviceboken kostar tusenlappar men dom är också ett bevis på att bilen faktiskt genomgått regelbunden service.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan korrekt ifylld servicebok.
/Marcus
Jo det kanske är det som är skillnaden på att ha en ny och en gammal bil, fast jag tror knappt att jag skulle låta en verkstad göra sånt enkelt ändå om jag hade en dyr bil.. möjligtvis fixa det själv på verkstan då o få stämplarna.. men det kräver ju kontakter eklart..

fast om man förlorar mer på att inte ha stämplarna så är det väl förståligt.. men men.. lite sjukt!
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Omegan är dyr att serva. Byter olja och filter var 500e mil. Det går åt 5,5 l fin mineralolja 20/50 W. Kanske inte behövs, men det känns lite bättre i själen. Det blir ju att man kör ganska hårt ibland... Men eftersom bilen är såpass gammal och har gått + 30 000 mil, så gör jag allt jobb själv. Då vet jag också att det blir som jag vill ha det, inget fusk. Har inget vidare förtroende för märkesverkstäder...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Orion
Postar så det viner...
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 mar 2003 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Orion »

Tänkte tillägga att mineralolja är bara skit.

Motor mår inte bra av mineralolja vid kallstarter etc.

KÖP DIG HELSYNTETISK OLJA ISTÄLLET...!
Bor: Jkpg
Namn: Emil
Kör: Mercedes-Benz 190E
Samuel S
Legend!
Inlägg: 3406
Blev medlem: 22 okt 2001 01:00
Ort: Boarp, Skillingaryd
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Orion skrev:Tänkte tillägga att mineralolja är bara skit.
Detta kanske inte var det smartaste inlägg vi haft i vårt forum.

Detta med att välja olja är ju en hel vetenskap (som kanske inte jag är den mest insatta i), men det finns ju inga rätt eller fel!
För vissa är mineral det enda rätta o allt annat e skit, för andra gäller bara syntet. Och båda kan säkert ha rätt för olika sorters bilar.
Och jag är ganska övertygad om att Karlsson är väl medveten om vad han häller i sin bil!
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
danne
Administratör
Inlägg: 1546
Blev medlem: 22 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av danne »

Orion skrev:Tänkte tillägga att mineralolja är bara skit.

Motor mår inte bra av mineralolja vid kallstarter etc.

KÖP DIG HELSYNTETISK OLJA ISTÄLLET...!
Ursäkta? Tror du på fullt allvar att QS (Quaker State) skulle sälja så bra av sin 20w50 mineralolja om den var skit? Lägg ner...
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Nu är i alla fall min bil nyservad. Lite tråkigt att sitta och vänta i tre timmar på att bilen skulle bli klar. :sleep:
Den sista timmen stog jag och övervakade arbetet. :laugh4:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Jag är en helsyntet människa :-)
Fast enda anledningen är väl att jag blev rekommenderad det..


Håller inte på nåt sätt med ovanstående uttalande om oljor så ingen tror det.. men men.. antar att det säkert finns nån som har lite koll på sånt här och när det ändå är uppe så slänger jag ut lite frågor här.. får se om det blir några bra svar :-?

Som jag har fattat det från lite olika källor så kan mineral vara särskilt bra på bilar som gått lite längre, en helsyntet olja kan då bli för blaskig?

Sen är det väl så att det kan bli rätt knas med motorn om man går över från det ena till det andra? Typ kör helsyntet och sen får för sig, av nån anledning :-P, att gå över till mineral..


Jag är ingen expert.. så ja frågar :-)
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Skriv svar