Mae skrev:Jahopp! Då var det dags att serva pärlan.
Jag har beställt tid hos Bilcity i morgon tisdag.
Fy vad dyrt att serva Saaben jämfört med Volvon.
Saab skall ha 2504:- för olja, oljefilter och kupéfilter.
Volvo tog 1700:- för att Serva S70:n men då ingick visserligen inget Kupéfilter.
Nåväl! Nu får man i alla fall en nyservad bil till Uråsa.
Mvh Marcus
men.. gör du inte det själv? Kupefilter har jag iofs aldrig bytt så det ska jag väl inte säga nåt om men det andra är ju enkelt.. och så sparar man en massa pengar som man kan lägga på en massa annat..
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Även om man kan serva bilen själv så är det inte alltid det bästa att göra det.
När det gäller nyare bilar så kan det nog va vettigt att låta en verkstad göra jobbet även om man gör det minst lika bra själv.
Ofta får man igen de pengarna när man säljer bilen och man har alla servicar dokumenterade.
Men har man inte tänkt o sälja bilen o man gör jobbet lika bra själv så kan det ju kvitta, eller om det är en gammal bil.
Mae skrev:Stämplarna i serviceboken kostar tusenlappar men dom är också ett bevis på att bilen faktiskt genomgått regelbunden service.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan korrekt ifylld servicebok.
/Marcus
Jo det kanske är det som är skillnaden på att ha en ny och en gammal bil, fast jag tror knappt att jag skulle låta en verkstad göra sånt enkelt ändå om jag hade en dyr bil.. möjligtvis fixa det själv på verkstan då o få stämplarna.. men det kräver ju kontakter eklart..
fast om man förlorar mer på att inte ha stämplarna så är det väl förståligt.. men men.. lite sjukt!
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Omegan är dyr att serva. Byter olja och filter var 500e mil. Det går åt 5,5 l fin mineralolja 20/50 W. Kanske inte behövs, men det känns lite bättre i själen. Det blir ju att man kör ganska hårt ibland... Men eftersom bilen är såpass gammal och har gått + 30 000 mil, så gör jag allt jobb själv. Då vet jag också att det blir som jag vill ha det, inget fusk. Har inget vidare förtroende för märkesverkstäder...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Orion skrev:Tänkte tillägga att mineralolja är bara skit.
Detta kanske inte var det smartaste inlägg vi haft i vårt forum.
Detta med att välja olja är ju en hel vetenskap (som kanske inte jag är den mest insatta i), men det finns ju inga rätt eller fel!
För vissa är mineral det enda rätta o allt annat e skit, för andra gäller bara syntet. Och båda kan säkert ha rätt för olika sorters bilar.
Och jag är ganska övertygad om att Karlsson är väl medveten om vad han häller i sin bil!
Nu är i alla fall min bil nyservad. Lite tråkigt att sitta och vänta i tre timmar på att bilen skulle bli klar.
Den sista timmen stog jag och övervakade arbetet.
Jag är en helsyntet människa
Fast enda anledningen är väl att jag blev rekommenderad det..
Håller inte på nåt sätt med ovanstående uttalande om oljor så ingen tror det.. men men.. antar att det säkert finns nån som har lite koll på sånt här och när det ändå är uppe så slänger jag ut lite frågor här.. får se om det blir några bra svar
Som jag har fattat det från lite olika källor så kan mineral vara särskilt bra på bilar som gått lite längre, en helsyntet olja kan då bli för blaskig?
Sen är det väl så att det kan bli rätt knas med motorn om man går över från det ena till det andra? Typ kör helsyntet och sen får för sig, av nån anledning , att gå över till mineral..
Jag är ingen expert.. så ja frågar
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03