som nog alla vet vi det här laget har jag en gammel saab 900s som e helt ok Men absolut inte passar på bana. Så jag undrar lite vad man bör tänka på om man funderar på att testa bankörning nån gång
Hur kör du igentligen?
Bara för att man är ute och kör på bana så betyder det ju inte att man gasa så att bilen går sönder.
Man kör så snabbt som man känner att bilen och en själv klarar av.
Självklart så är det väl bra om man har någon typ av väghållningssats på bilen, bättre bromsar och bra däck.
Jag skall personligen göra lite med min Saab.
Jag kommer att köpa en sänkningssats. 17" fälgar har jag redan köpt.
Jag har vissa funderingar på att testa några andra belägg.
Man får pröva sig fram så märker man snart vad som behövs göras.
Mae skrev:Hur kör du igentligen?
Bara för att man är ute och kör på bana så betyder det ju inte att man gasa så att bilen går sönder.
Man kör så snabbt som man känner att bilen och en själv klarar av.
Självklart så är det väl bra om man har någon typ av väghållningssats på bilen, bättre bromsar och bra däck.
Jag skall personligen göra lite med min Saab.
Jag kommer att köpa en sänkningssats. 17" fälgar har jag redan köpt.
Jag har vissa funderingar på att testa några andra belägg.
Man får pröva sig fram så märker man snart vad som behövs göras.
/Mae
jag har ganska grymm väghållning men min sänkning o 16" lågprofil men måst nog köpa andra belägg !
Man kan ju börja med att testa att köra på "nybörjarvarven" Det kommer jag iallafall göra första gången jag ska köra. Då får man förmodligen ganska bra koll på vad bilen går för.
Självklart kan man köra med en originalbil på bankörningarna!
Vitsen är ju att man ska lära sej hur sin vanliga bil beter sig i extrema situationer och när man pressar den. Men behöver absolut inte ha nån speciell bil.
Men ska man börja köra fort och kapa varvtider så blir det väl att man modifierar mer och mer, men det är inte därför vi har bankörningar i första hand, utan det är för att vanligt folk ska kunna testa sina vanliga bilar!
Det som sliter på bilen är däck och bromsar. Resten klarar av det i de flesta fall.
Det man i första hans ska kolla på bilen är rena säkerhetgrejer, att du har fräsch bromsvätska och rätt mycket kvar på beläggen.
Det är först när man vill börja åka fort som man kan ägna sej åt bättre väghållning, andra däck, motortrim och värstingbromsar.
Men kan ha minst lika kul på banan med en originalbil.
BMW Samuel skrev:Självklart kan man köra med en originalbil på bankörningarna!
Vitsen är ju att man ska lära sej hur sin vanliga bil beter sig i extrema situationer och när man pressar den. Men behöver absolut inte ha nån speciell bil.
Men ska man börja köra fort och kapa varvtider så blir det väl att man modifierar mer och mer, men det är inte därför vi har bankörningar i första hand, utan det är för att vanligt folk ska kunna testa sina vanliga bilar!
Det som sliter på bilen är däck och bromsar. Resten klarar av det i de flesta fall.
Det man i första hans ska kolla på bilen är rena säkerhetgrejer, att du har fräsch bromsvätska och rätt mycket kvar på beläggen.
Det är först när man vill börja åka fort som man kan ägna sej åt bättre väghållning, andra däck, motortrim och värstingbromsar.
Men kan ha minst lika kul på banan med en originalbil.
oki
det e gött att det inte behöver vara några avancerade grejjer !!
ska nog me o testa lite nästa gång !!
saabturbo skrev:[
Yep serru.. så är de! fattar inte att du inte hängde på sist! Det var skitskoj.. eller ja.. min paja ju men jag körde 540 sen istället.. funka fint.. och det är ju inget svårt att köra på bana.. är ju som vanligt.. fast man får kolla lite oftare i backspegeln bara.. för rätt vad det var så var det en samuel där... antingen en porsche eller m3.. fort kom dom.. mkt fort.. men annars är det ju som o köra på nån krogig öppen väg som man leker på lite då o då!
saabturbo skrev:[
Yep serru.. så är de! fattar inte att du inte hängde på sist! Det var skitskoj.. eller ja.. min paja ju men jag körde 540 sen istället.. funka fint.. och det är ju inget svårt att köra på bana.. är ju som vanligt.. fast man får kolla lite oftare i backspegeln bara.. för rätt vad det var så var det en samuel där... antingen en porsche eller m3.. fort kom dom.. mkt fort.. men annars är det ju som o köra på nån krogig öppen väg som man leker på lite då o då!
jahaa då e jag nog grymm finns en liten sådan väg till min flikka som bor i stöpen mycket kul liten 70 väg !
Den fick gå lite på banan förra sommaren utan att vara något speciell.
Det enda som var gjort åt bilen var att den var sänkt (bak var det enbart kapade fjädrar) och lite trimmad.
Annars satt det bara vanliga 15" med snustorra däck på.
Vanliga standard bromsar.
Hade oxå ett trasigt hjullager (märkte det på banan).
Dålig tändning var det me'.
Men roligt hade jag, och det är det som räknas.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Vi har ju en träff på Uråsa nästa helg den förste Juni, lite superstage konbana och rakfram race utan tid.
Enligt mitt tycke en av de roligaste träffar förra året, häng med dit.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Bankörning funkar "bra" med orginalprylar, men visst märker man att bromsarna får slita hårt och blir utmattade. Körde nyligen på Midlandamotorpark som ligger utanför Sundsvall. Den bana är backig med en lång raka utför som slutar i en 90graders kurva! Man kommer upp i 165-170km/h Så där sliter det på bromsarna! Jag har nu monterat EBC slitsade skivor och EBC Green stuff belägg runt om! Vilken skillnad!
Lycka till med all körning på bana! Det viktigaste är att man har kul!