På fredag så ska jag för första gången i mitt liv besiktiga en bil på bilprovningen i JKPG. Har alltid besiktigat i Nässjö tidigare men där var det inte lätta att få tag på tider på denna sidan juli. Nu undrar jag vad det är för skick på gubbarna i storstan? Dom i Nässjö har man ju koll på men nu är jag helt utlämnad
Vilka mutor funkar? och vem ska man passa sig för?
Jag var och besiktade min alldeles för rostiga 240 i Jkpg för 2 månader sedan. Jag tvättade den precis innan, och gjorde allt som står på baksidan av kallelsen. (knäppa ihop bälten, plocka fram varningstriangel osv.) Klockan var 16.30 och det var en ung kille som besiktade.
Döm om min förvåning när han släpper igenom den med en 1:a för dåliga bromsbelägg och 4 st "bra att veta" för rosten.
Han kollade inte dragkroken, inte EGR-ventilen och han missade ett stort rosthål i en tvärbalk.
Men han var väldigt trevlig, och han påpekade vid avgasmätningen att den släppte ut ganska mycket oförbränd bensin, "men det mäter vi ju inte på den här, hehe"!
Jag tror jag hade rätt mycket tur, men det kan nog hjälpa att vara intresserad och så.