Sida 1 av 1

Etanol i bensinen

Postat: 16 apr 2003 21:13
av Anders Toll
Hur påverkar det motorn om man stoppar i etanol i bensinen?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=8

Ändras effekten?

Postat: 16 apr 2003 21:21
av Martin
om det inte påverkar prestandan som de påstår i artikeln så gör det väl inget, för det verkar ju vara ett steg bättre vad det gäller miljön.
det är väl långsökt att det skadar motorn iaf. men man vet ju aldrig..

för mig som redan använder blyersättningsmedel, så kommer det säkert ännu en ersättningsflaska...

så om nåra år får man väl ha med ett helt apotek för att kunna tanka utan att skada bilen.. :blush:

Postat: 16 apr 2003 21:23
av Zeb
Jag hade för mig att dom har smugit i etanol i soppan rätt länge, nåväl 5% gör knappt nån skillnad, men värt att notera är att etanol innehåller ca 70% av energin som bensin har per massenhet så det är klart att lite mindre kräm i motorn blir det ju om man inte kör in lite mer sås. Å andra sidan fungerar etanol lite rengörande på bränslesystemet plus att det löser upp eventuellt vatten i tanken så det finns ju andra fördelar, sen kostar väl inte etanol lika mycket som bensin så det blir ju lite smygvinst för bensinbolagen såvida dom inte sänker priset motsvarande, jaså inte det nä...

Postat: 17 apr 2003 08:10
av Zeb
Justdetja, ett litet tillägg, iom att soppan med 5% etanol har ett lite lägre energiinnehåll så ökar ju bränsleförbrukningen lite, ca 1,5%

Postat: 17 apr 2003 10:04
av Samuel Lindkvist
Jag kör med 5% nitrometan :drive:

Postat: 17 apr 2003 10:45
av Elias
alltså, om motorn får mer kräm så hävdar jag ju att den slits mer. Än så länge är väl inte motorerna utvecklade för den blandningen.

Det sägs att MB 124 har taskiga bränslemätare i Sverige för att det redan finns .....hmm, var det metanol kanske ....i bensinen.

Läste test av 90-tals MB E 500 i Automobil.

Postat: 17 apr 2003 16:40
av Karlsson
Jag kan ju skryta lite med att jag aldrig har hällt i K-sprit i tanken på nån bil jag ägt. Har heller aldrig haft problem med isproppar eller annat. Det har varit tillsatser i bensinen jättelänge, typ sen bensinkrisen på 70-talet. En tillsats som däremot inte finns i bensin nu för tiden är blyersättningsmedel, men en sån flaska kostar väl typ 30 kr och räcker till 500 l bensin...

Postat: 18 apr 2003 13:58
av Martin
Karlsson skrev:En tillsats som däremot inte finns i bensin nu för tiden är blyersättningsmedel, men en sån flaska kostar väl typ 30 kr och räcker till 500 l bensin...
33 kr på shell, men de hade glömt att prismärka om dem, så jag fick den för 26. tjänade 7 spänn!!

anmärkningsvärt är att varken micro eller biltema har ersättningmedel.
fast på biltema hittade jag adapterkontakten till datorn.
*verkligen rätt affär att ha sånt*

Postat: 23 apr 2003 10:30
av Elias
Karlsson skrev:En tillsats som däremot inte finns i bensin nu för tiden är blyersättningsmedel, men en sån flaska kostar väl typ 30 kr och räcker till 500 l bensin...
Den där tillsatsen på flaska gör varken från eller till, den skadar ju i alla fall inte motorn.

Postat: 23 apr 2003 22:02
av Karlsson
Varken till eller från säger du? Jag lyckades en gång i tiden köra ihjäl min gamla Rekordmotor genom att tanka oblyad bensin.
När jag rev isär den motorn för ett tag sen såg jag vad blyfri bensin kan ställa till med. Alla avgasventiler var mer eller mindre sönderbrända. Ventilsätena likaså.
Nu är ju detta topplock från -69 och avsett att endast köras på 98 oktan blyad bensin, men hade 95 oktanen varit blyad också så hade toppen hållt betydligt längre.

Sensmoral: Ta reda på om din motor klarar oblyad bensin, om du kör en äldre bil.

Postat: 24 apr 2003 07:17
av Daniel Båge
Hur länge körde du oblyat?

Postat: 24 apr 2003 09:46
av Elias
Karlsson skrev:Varken till eller från säger du? Jag lyckades en gång i tiden köra ihjäl min gamla Rekordmotor genom att tanka oblyad bensin.
När jag rev isär den motorn för ett tag sen såg jag vad blyfri bensin kan ställa till med. Alla avgasventiler var mer eller mindre sönderbrända. Ventilsätena likaså.
Nu är ju detta topplock från -69 och avsett att endast köras på 98 oktan blyad bensin, men hade 95 oktanen varit blyad också så hade toppen hållt betydligt längre.

Sensmoral: Ta reda på om din motor klarar oblyad bensin, om du kör en äldre bil.
mmm, har kört med vår 240 sen de tog bort blyet i bensinen och den går som en klocka.
JAG har inte kollat ventilerna men pappa har och de har ett antal tusen mil kvar. Kanske är märkesrelaterat det där hörredu. :drive: :wink:

Postat: 24 apr 2003 11:13
av Martin
Kobban skrev:mmm, har kört med vår 240 sen de tog bort blyet i bensinen och den går som en klocka.
JAG har inte kollat ventilerna men pappa har och de har ett antal tusen mil kvar. Kanske är märkesrelaterat det där hörredu. :drive: :wink:
vad jag vet så finns inte B23 med i listorna över de mororer som behöver ersättningsmedel heller.

av volvos motorer är det väl bara B20 som behöver sånt medel?
o renåmotorerna förstås..

Postat: 24 apr 2003 15:32
av Karlsson
Kobban skrev: Kanske är märkesrelaterat det där hörredu. :drive: :wink:
Opel ska ha blyersättning fram till årsmodell -84. Lite dåligt, men så är det.

Postat: 24 apr 2003 15:38
av Karlsson
Porsche Daniel skrev:Hur länge körde du oblyat?
Brandstorp/Habo tur o retur. Ca 4 mil totalt. Men det var inte enbart oblyad bensin som tog kål på motorn. Jag och en kompis hade i vår ungdomliga okunskap bytt ventillyftare och dragit åt dem alldeles för hårt, så kammen hade gått ner sig rejält på några nockar också.
Skulle behållit de gamla mekaniska lyftarna...

Postat: 25 apr 2003 09:08
av Elias
Karlsson skrev:
Porsche Daniel skrev:Hur länge körde du oblyat?
Brandstorp/Habo tur o retur. Ca 4 mil totalt. Men det var inte enbart oblyad bensin som tog kål på motorn. Jag och en kompis hade i vår ungdomliga okunskap bytt ventillyftare och dragit åt dem alldeles för hårt, så kammen hade gått ner sig rejält på några nockar också.
Skulle behållit de gamla mekaniska lyftarna...

Hmmmmmmmmm :-? :sgn-q:
Kan vara så att det kan ha varit det som var orsaken till dina ventiler, kanske? :thinkidea

Postat: 25 apr 2003 09:11
av Anders Toll
martin skrev:vad jag vet så finns inte B23 med i listorna över de mororer som behöver ersättningsmedel heller.

av volvos motorer är det väl bara B20 som behöver sånt medel?
o renåmotorerna förstås..
Var hittar du/ni de listorna?

Så jag behöver inte slänga i blyersättningsmedel i min B21 längre? Inte för att det är någon ekonomisk skillnad mot att inte göra det men...

Postat: 25 apr 2003 14:58
av Karlsson
Volvos motorer behöver ingen blyersättning från årsmodell -75 så vitt jag vet. Lite tveksam hur det är med B20 dock, det finns ju 240 L med B20 från -75, men bara den årsmodellen.

Postat: 25 apr 2003 15:02
av Karlsson
Kobban skrev:
Karlsson skrev:
Porsche Daniel skrev:Hur länge körde du oblyat?
Brandstorp/Habo tur o retur. Ca 4 mil totalt. Men det var inte enbart oblyad bensin som tog kål på motorn. Jag och en kompis hade i vår ungdomliga okunskap bytt ventillyftare och dragit åt dem alldeles för hårt, så kammen hade gått ner sig rejält på några nockar också.
Skulle behållit de gamla mekaniska lyftarna...

Hmmmmmmmmm :-? :sgn-q:
Kan vara så att det kan ha varit det som var orsaken till dina ventiler, kanske? :thinkidea
Ventillyftarna byttes nån gång på sommaren -95. Den blyfria bensinen hällde jag i på hösten, fram till dess gick bilen bra vad jag minns. Skit samma, nu ska den få en topp från -86 så nu kan jag tanka blyfritt!