det var bättre förr!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
det var bättre förr!
..strax innan fredagssamlingen i kyrkan.. alla har inte riktigt kommit än. då infinner den sig, den omissigenkännliga doften;
den sprider sig som en osynlig dimma i lokalen, en doft med blandade minnen, härliga sommarminnen, outhärdliga vinterminnen..
sena nätter o söndermekade skruvar..
en doft av förbränd 2-taktolja!
o ur epicenrum kommer vår hjälte: KARLSSON! killen som trotsar allt o tillryggalägger de 20 kilometrarna från
hemmet i Brandstorp, till Habo på sin legendariska Suzuki K50.
själv startade jag min bana på en Puch Monza vid 12 års ålder, övergick
senare till en chopper (cp-moped) eller två.. sen kom en kompakt med
saxonette-motor (aut) minibike -egensvetsad när jag var 15..
osså har jag lyckats att köra i diket med choppern när jag skulle ställa in
munstycket man kunde inte kolla på vägen o nå munstycket samtidigt..
är det bara jag som kan känna nostalgin?
vad har ni erfarit som är värt att berätta kring detta underbara fordon?
fordonet som är hatat av alla utom dess ägare..
den sprider sig som en osynlig dimma i lokalen, en doft med blandade minnen, härliga sommarminnen, outhärdliga vinterminnen..
sena nätter o söndermekade skruvar..
en doft av förbränd 2-taktolja!
o ur epicenrum kommer vår hjälte: KARLSSON! killen som trotsar allt o tillryggalägger de 20 kilometrarna från
hemmet i Brandstorp, till Habo på sin legendariska Suzuki K50.
själv startade jag min bana på en Puch Monza vid 12 års ålder, övergick
senare till en chopper (cp-moped) eller två.. sen kom en kompakt med
saxonette-motor (aut) minibike -egensvetsad när jag var 15..
osså har jag lyckats att köra i diket med choppern när jag skulle ställa in
munstycket man kunde inte kolla på vägen o nå munstycket samtidigt..
är det bara jag som kan känna nostalgin?
vad har ni erfarit som är värt att berätta kring detta underbara fordon?
fordonet som är hatat av alla utom dess ägare..
Martin .. Sköld
Re: det var bättre förr!
martin skrev:..strax innan fredagssamlingen i kyrkan.. alla har inte riktigt kommit än. då infinner den sig, den omissigenkännliga doften;
den sprider sig som en osynlig dimma i lokalen, en doft med blandade minnen, härliga sommarminnen, outhärdliga vinterminnen..
sena nätter o söndermekade skruvar..
en doft av förbränd 2-taktolja!
o ur epicenrum kommer vår hjälte: KARLSSON! killen som trotsar allt o tillryggalägger de 20 kilometrarna från
hemmet i Brandstorp, till Habo på sin legendariska Suzuki K50.
själv startade jag min bana på en Puch Monza vid 12 års ålder, övergick
senare till en chopper (cp-moped) eller två.. sen kom en kompakt med
saxonette-motor (aut) minibike -egensvetsad när jag var 15..
osså har jag lyckats att köra i diket med choppern när jag skulle ställa in
munstycket man kunde inte kolla på vägen o nå munstycket samtidigt..
är det bara jag som kan känna nostalgin?
vad har ni erfarit som är värt att berätta kring detta underbara fordon?
fordonet som är hatat av alla utom dess ägare..
chopper det är fiint det hade en röd... fick skruva på munstycket hela tiden om man ville att den skulle gå bra... försökte få upp ställ med den och välte och fick armen under....
Robert Gustafsson
Även jag brukade en MMW chopper under min verksamma tid som mopedist, den var också röd, (är för tillfället undanställd för ev framtida bruk) hadde förresten en dekal i fronten på den "No turboshit -just real power"
Det kanske vore nåt att åka en sväng med alla klubbens "invalid moppar"?
Det kanske vore nåt att åka en sväng med alla klubbens "invalid moppar"?
Fd DR 650R SM *Nu med KTM DukeII* (Filip Haraldsson)
gjorde också en egen dekal till shoppern det stog shopper in sports... det var tufftGrusbusen skrev:Även jag brukade en MMW chopper under min verksamma tid som mopedist, den var också röd, (är för tillfället undanställd för ev framtida bruk) hadde förresten en dekal i fronten på den "No turboshit -just real power"
Det kanske vore nåt att åka en sväng med alla klubbens "invalid moppar"?
Robert Gustafsson
En dag (för flera år sedan) fick jag och min far stanna för att hjälpa en kille i Ärla. Killen har en CP-skada och åkte i en Chopper.
Dett var vinter och han hade kört fast i snön, varpå han går ur för att skjuta på. När moppen fick grepp åkte den iväg, utan honom, rakt ner i ett ca 3m djupt dike. En kille med CP har lite svårt att lyfta upp en moppe ur detta djupa dike så jag och min far fick rycka ut.
Idag har han körtkort och familj, och kör bil som en galning!
Dett var vinter och han hade kört fast i snön, varpå han går ur för att skjuta på. När moppen fick grepp åkte den iväg, utan honom, rakt ner i ett ca 3m djupt dike. En kille med CP har lite svårt att lyfta upp en moppe ur detta djupa dike så jag och min far fick rycka ut.
Idag har han körtkort och familj, och kör bil som en galning!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Hmmmmm om det är den personen som jag tänker på så har han även trimmat en permobil....körde i diket med den oxå....då plockade föräldrarna av hjulen på permobilen....Gindemo skrev: Idag har han körtkort och familj, och kör bil som en galning!
fast annars så stämmer ju beskrivningen in på många i ärla.....
Nej själv körde man ju en Zündapp KS50 Sport.... med kicken på vänster sida....vilket liv man levde....i grannsamhället fanns det även ett gäng som kallade sig för "HELLS MOPPERS"....fick det eminenta smeknamnet "HELLS CHICKENS" av oss andra....
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Hade en K50
med
Special 5 halva.
Uppborrad förgasare och insug....(större än en trädgårdsslang)
planad topp
Körde slut på 3 cylindrar & 15 gasvajrar. 3 gashandtag. 3 bakdäck.
Hade moppen tills jag var 16½ ungefär.
Höjdpunkterna under denna period var.
*Man åker baklänges utan hjälm på en kompis moppe, och en blåvit bil far förbi.
* Man tycker moppen är slö, så man tar och skjuter i lite Noz, eller startgas som det heter på mopediska. 35 på 1:an. Mätarn ut och lite till på 2an, vågade inte gasa mer när det blev farligt nånstans på 3an....gissar på närmare 85-90blås. Men då vart det farligt...
Det var en trevlig tid....men nu gäller amazon.
med
Special 5 halva.
Uppborrad förgasare och insug....(större än en trädgårdsslang)
planad topp
Körde slut på 3 cylindrar & 15 gasvajrar. 3 gashandtag. 3 bakdäck.
Hade moppen tills jag var 16½ ungefär.
Höjdpunkterna under denna period var.
*Man åker baklänges utan hjälm på en kompis moppe, och en blåvit bil far förbi.
* Man tycker moppen är slö, så man tar och skjuter i lite Noz, eller startgas som det heter på mopediska. 35 på 1:an. Mätarn ut och lite till på 2an, vågade inte gasa mer när det blev farligt nånstans på 3an....gissar på närmare 85-90blås. Men då vart det farligt...
Det var en trevlig tid....men nu gäller amazon.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Hur kunde du gissa det?!?!?Nb skrev:Hmmmmm om det är den personen som jag tänker på så har han även trimmat en permobil....körde i diket med den oxå....då plockade föräldrarna av hjulen på permobilen....
fast annars så stämmer ju beskrivningen in på många i ärla.....
Mötte honom en vinterdag när jag var ute och övningskörde med min mor.
Han körde väldigt fort så han hade fullt sjå att få ut sin bil på yttern utan att hamna i diket eller att ramma mig.
(Det var min mor (eller morbror) som såg till att han fick körkort)
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Ja tänk vad sur man var när topplockspackningarna gick.. alltid dessa topplockspackningar.. jag och brorsan hade varsinn.. och var det inte den ena så var det den andr.a.. minns att vi hade lager av sånna där.. En gång gick bultarna av precis innan vi skulle iväg nånstans..Wackt skrev:Det var tider det !
Säger bara Puch Dakota !!! Att tänk va många gånger man har putsat den kromade tanken !!!
Då flög hjälmen i en lång båge och landade i en avlägsen häck..
men så hade man ju rätt slipat topplock med.. min 50 cc drog brorsans 60cc i accelerationen iaf... klockrent..
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Var ligger Örsundsbro? I Tidaholm där jag gick gymnasiet, fanns det också ett moppegäng som kallades Hell Moppers! De spred skräck under flera år på 70-80 talet nån gång. Livsfarliga killar som rökte och hade orange päls på limpsadeln...Nb skrev:i grannsamhället fanns det även ett gäng som kallade sig för "HELLS MOPPERS"....fick det eminenta smeknamnet "HELLS CHICKENS" av oss andra....
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Örsundsbro ligger mellan Enköping o Uppsala men jag har bara bott här drygt ett år... kommer ursprunligen från Ärla utanför Eskilstuna...Södermanland....Det enda som var skräckslagna med detta gäng var deras namn....när det var dags för "uppgörelser" sprag de hem till sina större bröder o sökte skydd....mmm kände mig som en riktig gangster...noooot!!!Karlsson skrev:Var ligger Örsundsbro? I Tidaholm där jag gick gymnasiet, fanns det också ett moppegäng som kallades Hell Moppers! De spred skräck under flera år på 70-80 talet nån gång. Livsfarliga killar som rökte och hade orange päls på limpsadeln...Nb skrev:i grannsamhället fanns det även ett gäng som kallade sig för "HELLS MOPPERS"....fick det eminenta smeknamnet "HELLS CHICKENS" av oss andra....
För att svara på det första inlägget av Martin, så är det ju sant att jag körde de 2 milen till Habo en gång, men det var ju sommar och varmt. Dessutom gick gasvajern av senare på kvällen, så Martin fick skjutsa hem mig på sin RD 350...
Men när man bara skulle åka från Brandstorp till Fagerhult, det är ju bara 1,2 mil, så körde jag och Lyxmose (han har skrivit nåt om sidokjolar nån annanstans) i ur och skur. Varma sommardagar är en sak, men när det är februari, snöslask och nollgradigt så är det ganska plågsamt att köra moppe. Man kryper ihop så mycket man kan, håller vänsterhanden bakom ryggen och kisar mot den svarta natten och snöflingorna som piskar mot ansiktet.
För visiret är ju så repigt att man inte ser ett dugg, så det ligger hemma...
Men när man bara skulle åka från Brandstorp till Fagerhult, det är ju bara 1,2 mil, så körde jag och Lyxmose (han har skrivit nåt om sidokjolar nån annanstans) i ur och skur. Varma sommardagar är en sak, men när det är februari, snöslask och nollgradigt så är det ganska plågsamt att köra moppe. Man kryper ihop så mycket man kan, håller vänsterhanden bakom ryggen och kisar mot den svarta natten och snöflingorna som piskar mot ansiktet.
För visiret är ju så repigt att man inte ser ett dugg, så det ligger hemma...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson skrev:Varma sommardagar är en sak, men när det är februari, snöslask och nollgradigt så är det ganska plågsamt att köra moppe. Man kryper ihop så mycket man kan, håller vänsterhanden bakom ryggen och kisar mot den svarta natten och snöflingorna som piskar mot ansiktet.
För visiret är ju så repigt att man inte ser ett dugg, så det ligger hemma...
Vill ju liksom inte få dig att framstå som en mes, men tänk på alla killar här uppe som tycker att allt över -25 är en baggis.
Jaja, hade heller ingen moppe. Fick cykeln stulen när jag var 14 och försäkringen gällde bara köp av en cykel. Köpte en MTB i stället. Ingen moppe alltså.
Men jag har nött nylonsadel jag med. Min morbror i Hölö hade två Compaktare, den ena gjorde ca 70 blås, ritade svart en dec på asfalt vid fullvarv och toksläpp av kopplingen.
Körde till Södertälje en gång. Skulle gena genom skogen. Jo tjena! Tog tre timmar.
Sen köpte han en Huskvarna till morfar och mormors gård i norra Ångermannland. Hade ju "bara" 50 mil dit.
Ok, jag ger mig. Ni har ju lite längre avstånd där du bor, så ni måste ju helt enkelt vara lite hårdare än oss skåningar!
Annars är det ju inte helt fel att komma åkande på K 50in, köra över ett parti väg där de har grävt och sen lutat för att det inte ska damma. Det tråkiga är ju att lutet dras med i hela samhället av alla som kör där, så när man ska svänga i nästa korsning så släpper det snabbare än man hinner säga buffalostyre och i nästa ögonblick ligger man och kanar på asfalten, endast iförd shorts och t-shirt. Det var ju sommar och varmt.
Lyckades få vänsterarmen under mig så där skrapade jag mig rejält, fick också ett par 1-krone stora märken på båda knäna.
Vad är det första man gör när man tagit sig upp på bena?
Just det, kollar om det hänt nåt med mopeden! Den klarade sig bra, gaffeln vred sig lite, men det var ju bara att hålla framhjulet mellan knäna och vrida till styret! Sen åkte jag till vårdcentralen.
Annars är det ju inte helt fel att komma åkande på K 50in, köra över ett parti väg där de har grävt och sen lutat för att det inte ska damma. Det tråkiga är ju att lutet dras med i hela samhället av alla som kör där, så när man ska svänga i nästa korsning så släpper det snabbare än man hinner säga buffalostyre och i nästa ögonblick ligger man och kanar på asfalten, endast iförd shorts och t-shirt. Det var ju sommar och varmt.
Lyckades få vänsterarmen under mig så där skrapade jag mig rejält, fick också ett par 1-krone stora märken på båda knäna.
Vad är det första man gör när man tagit sig upp på bena?
Just det, kollar om det hänt nåt med mopeden! Den klarade sig bra, gaffeln vred sig lite, men det var ju bara att hålla framhjulet mellan knäna och vrida till styret! Sen åkte jag till vårdcentralen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare