man ska ha ett balanserat ljud, lika bra framsystem som baksystem. förutom basen då..
annars måste man sänka volymen när man ska säga något till dem som sitter bak,
för de hör inte på grund av att de har en 6x9:a i bakhuvudet..
Fåglefelt skrev:Det är goare att ha bra ljud bak än fram...men självklart måste man ha ett framsystem.
Det är väl iofs en smaksak.
Men man brukar ju alltid sträva efter att ljudet ska komma framifrån. Att ha bara högtalare bak ger ju helt fel ljudbild.
Ett bra framsystem är viktigt, med diskanterna så högt placerade det går, sen ska det ju egentligen bara vara bas där bak.
Men vad ska man mad massa ljudsaker till i en räserbil?
Om ni tvunget måste slänga in massa billjud så lägg pengarna på framsystemet och bojkotta MDS.
Varför inte lägga pengar på huvudenheten? Det är därifrån ljudet kommer. (om ni inte visste det)
Det är ju som natt och dag på billiga å dyra enheter. Låter det skit därifrån så kvittar det hur många å dyra högtalare man har.
Färdibyggda baslådor låter sällan bra eftersom dom inte är anpassade för nån speciell bilmodell.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
mpäsäk skrev:
Nee som någon sa Basen ska komma bakifrån och mellan/diskant fram.
En liten rättning: Allt ska komma framifrån, även basen. Men eftersom inte alla bilar har bagagen fram och får plats med en 12" i intrumentpanelen så lägger man basen i bagaget. Man har alltså inte den där för att det är bra. Däremot så funkar det hyffsat eftersom lågfrekventa ljud inte går att riktningsbestämma lika lätt. Men man bör dela lågt och fylla ut med lite midbas fram också.
Jag får väl lägga mig i lite jag med då. Hade ett väldigt simpelt system i Rekorden när det begav sig i mitten av 90-talet. Två slutsteg, 2 kanals. Ett Audio-art (halvbudgetmärke) och ett Denon (finmärke). Kopplade båda stegen över ett 2 kanals Phoenix Gold delningsfilter. Högtalarna jag använde var 2 st Alpine 6,5 " koaxial två vägs i dörrarna och en Cerwin-Vega 12 " bas med dubbla talspolar i skuffen. Hembyggd baslåda i 22 mm spånskiva med aeroport.
Spelade såpass att hela Rekorden vibrerade. Kanske inte det renaste ljudet när man spelade högt, men det funkade alldeles utmärkt till normal lyssning.
Och när lyssnar man mest på stereo i bilen? Jo, när man kör och då är det ändå en massa brus och buller från bilen som stör. Optimala ljudbyggarbilen skulle väl vara en Rolls Royce, de ska ju vara så tysta att man kan höra klockan under färd...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
jag skulle köpa en billig huvudenhet, ett fyrkanals slutsteg, ett ganska enkelt (kit)framsystem och en 12" i skuffen. för 4-5000 får man inte ha för höga krav... Men en bas höjer ljudet rejält.
Mitt förslag: MDS Helsystem 494 2499:- och nån av dessa huvudenheter. Skit i baksystemet eller köp ett par MDS Classic C-69
740fredrik skrev:
Ett annat sätt att sänka kostnaderna är ju beg..
Eller köper man nya grejer som nån fåne har köpt å inte använt. Typ jag.
Jag har 2st MDS1090 basar som är så pass nya att jag inte ens har öppnat kartongerna. Har ett 4" kit också. Nån som är intresserad?
Ett tips om man vill ha nått som är ganska billigt och låter bra är ju o köpa ett bra steg och sen ett par bra 6*9:or.
Kompisen köpte ett Lightning Audio (identiskt med Rockford, bara annat namn och lite billigare) och sen ett par Amega 6*9:or. Steget var på 2*75 w tror jag. Det lätt riktigt bra i hans bil (Golf III) Steget kostade 3.500 och högtalarna 2.000 så det är ju ett ganska billigt system. Men sen måste man ju ha ett framsystem oxå. Men mitt stakaste tips är nog att satsa på steget så att man får ordentligt med kraft. Låter alltid mycket bättre då.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige MINA BILDER