Liten repa....

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gindemo
Lever här på forat...

Liten repa....

Inlägg av Gindemo »

Sent igår fick jag svårt att somna.
Strax innan man ska somna nämner frugan att hon råkade köra emot grinden i garaget med Volvon. Men det blev bara en liten repa.
Vad menas med en "liten" rep?!?
Om det var en liten repa hade det varit "ingen" repa i en kvinnas omdömme.

Inte kan man bli irriterad på sin fru när man ligger i sängen. :cry:
Inte klär man på sig för att gå ner och titta.
Istället ligger man där och funderar på vad som kan ha hänt. :(

Idag efter jobbet inspekterade jag skadan (hon åker före mig).
En "liten" repa visade sig vara en intryckt högerbakdörr samt en intryckt skärmkant. :roll:

Lika bra att ringa försäkringsbolaget, men en självrisk på 3000:- är inget man betalar hur som helst.

Frågan är om ska lämna in bilen och få det fixat eller ska man ta pengar och göra det själv?
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Ungefär så sa min fru igår också:

"Tur att vi har backspeglar som inte går sönder när man kör emot dem utan bara vrider sig lite."

och

"Jag brukar köra in i garaget tills det tar emot någonstans."

Tur att hon är bra på andra saker. :-)
danne
Administratör
Kontakt:

Inlägg av danne »

Min flickvän hade haft körkort i två veckor när hon kom hem och sa: "Jag körde i ett räcke på vägen hem, men det blev inget på bilen". Jag gick ut och kollade på bilen och konstaterade att "inget" i själva verket var en 30 cm lång reva utmed ena bakdörren...
Kvinnor kör bättre än höns... Men det säger ju inget...
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

en repa hit eller dit!

tips !

1. sämre bil (låser du den är den för fin!)

2. låt rosten sitta kvar då blir du bara glad om tjejen råkar skrapa bort lite

3. kör hoj o sätt henne där bak

4. Det kommer snart en höst, var utan flicka under vår och sommar

:roll: :-? :roll: :-? :roll:
Nb
Superpostare!

Inlägg av Nb »

Sitter pa gyllene masen i chamonix o kan bara konstatera att en repa pa dorren ar hogsta modet i frankrike....... Har man en repa kan man ta extra betalt om man saljer bilen :mhihi:

Sag nyss en krockad nissan primera av modell lite aldre....4000:-.....euro skulle dom ha for den....skulle inte ens betala sa mycket om den var hel....Kram pa er....finns en gud....i europa oxa...... 8)

Kommer till moder svea i morgon formiddag jihaaa!!!!

Ps. hade puder 10-30cm i torsdags.......Ds
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

En kompis provkörde min första 240 ute i skogen...och körde nog 45 eller nåt, då det dyker upp en vedhög lagom uppbyggd för att agera ramp åt högerhjulen, bilen lyfter, flyger på sne i en och en halvmeter, vedbitarna flyger runt oss, bilen går ner, kränger en massa, och inte en skillnad blev det på bilen....visserligen kanske det berodde på att det inte fanns nåt annat än rost, och hål på den, men ändå.... :D
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Fåglefelt skrev:En kompis provkörde min första 240 ute i skogen...och körde nog 45 eller nåt, då det dyker upp en vedhög lagom uppbyggd för att agera ramp åt högerhjulen, bilen lyfter, flyger på sne i en och en halvmeter, vedbitarna flyger runt oss, bilen går ner, kränger en massa, och inte en skillnad blev det på bilen....visserligen kanske det berodde på att det inte fanns nåt annat än rost, och hål på den, men ändå.... :D
Engång lyckades jag placera min gamla 240 i diket.
Laddade friskt över ett krön, efter kröner svänger vägen vänster.
Vad jag inte hade planerat var att få möte efter krönet....
Bromsade så mycket det gick, fick släppa bromsen och kasta bilen på ställ i yttern förbi den mötande bilen. När hjulen återfår fästet, dyker bilen med ett skutt över (med nosen före) i diket på innern.
Allt som hände var att kofångaren börjde sig lite (ca 5cm).
Min mor som åkte framför :oops: sa att bilen nästan kunde ha slagit runt när vi dök ner i diket (vilket var ca 1m djupt). Den vettskrämde föraren som jag mötte fick snällt dra upp mig ur diket.
Tur att volvon är massiv!!!
Ett tips: -kör lungt när ni kör barn i kyrkans barnarbete. :oops:
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Gindemo skrev:Ett tips: -kör lungt när ni kör barn i kyrkans barnarbete. :oops:
Ja just det. Annars får man det tillbaks rätt så fort, snabbt och hårt. :nono:
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Gindemo skrev:
Fåglefelt skrev:En kompis provkörde min första 240 ute i skogen...och körde nog 45 eller nåt, då det dyker upp en vedhög lagom uppbyggd för att agera ramp åt högerhjulen, bilen lyfter, flyger på sne i en och en halvmeter, vedbitarna flyger runt oss, bilen går ner, kränger en massa, och inte en skillnad blev det på bilen....visserligen kanske det berodde på att det inte fanns nåt annat än rost, och hål på den, men ändå.... :D
Engång lyckades jag placera min gamla 240 i diket.
Laddade friskt över ett krön, efter kröner svänger vägen vänster.
Vad jag inte hade planerat var att få möte efter krönet....
Bromsade så mycket det gick, fick släppa bromsen och kasta bilen på ställ i yttern förbi den mötande bilen. När hjulen återfår fästet, dyker bilen med ett skutt över (med nosen före) i diket på innern.
Allt som hände var att kofångaren börjde sig lite (ca 5cm).
Min mor som åkte framför :oops: sa att bilen nästan kunde ha slagit runt när vi dök ner i diket (vilket var ca 1m djupt). Den vettskrämde föraren som jag mötte fick snällt dra upp mig ur diket.
Tur att volvon är massiv!!!
Ett tips: -kör lungt när ni kör barn i kyrkans barnarbete. :oops:
Vi åkte på ställ av vägen i 90 på grusväg, och hamnade i ett dike...men 240'n såg lika bra ut iaf...fast den var fräsch...=)...kofångarna åkte dän bara.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Min flickvän backade på min fiesta en gång. Hon kom instormandes som om världen höll på att gå under, EEEEMIIIIIL, JAG HAR FÖRSTÖRT DIN BIIIL!!!! Jaha tänkte jag, den gamle häcken gör la inget, det är ju värre med svärmors vita 440... gick ut och kollade, hon hade bara backat på och vridit extraljuset ett par centimeter. Hmmm Fast hon hade inte kört fram bilen utan den stod där snyggt sammantryckt med fiestan... Kvinnor är konstiga ibland, och olika uppenbarligen... :lol:
Emil Tubbin
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

John skrev:
Jo så sant.. en tjejkompis i min bönegrupp får inte åka med mig längre.. för hennes föräldrar.. råkade dra om pärona en söndagskväll på E20.. det var tydligen inte så bra.. :roll:
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Ivarsch skrev:
John skrev:
Jo så sant.. en tjejkompis i min bönegrupp får inte åka med mig längre.. för hennes föräldrar.. råkade dra om pärona en söndagskväll på E20.. det var tydligen inte så bra.. :roll:
En kille fick inte åka med någon av oss äldre grabbar för sin mamma (hans pappa är trafikskolelärare). Ibland fick han stora problem om han skulle åka någonstans. :mhihi:
....eller vad säger du "Nb"?!? :roll:
Idag har han egen bil och körkort så det är inget problem idag.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Nb
Superpostare!

Inlägg av Nb »

En kille fick inte åka med någon av oss äldre grabbar för sin mamma (hans pappa är trafikskolelärare). Ibland fick han stora problem om han skulle åka någonstans. :mhihi:
....eller vad säger du "Nb"?!? :roll:
Idag har han egen bil och körkort så det är inget problem idag.[/quote]

:mhihi: MMMM, ingen av deras barn fick väl egentligen inte åka med nån annan än dem själva.....men sen rä det väl inte alla som har voltat över lite skit på vägen....trots att man är ett trafikskolelärarbarn.... :wink:

har ju precis kommit hem från frankrike kan bara säga en sak.....

KLAGA INTE ÖVER SMÅ REPOR PÅ DÖRREN.....DET ÄR STANDARD I FRANKRIKE!!!!! :mhihi: :mhihi: 8)

Vad är det som säger att man e en sämre förare bara för att man kör fort.... De förare jag har nån tillit till är de som har lite snurr på hjulen...
sitter man o tänker att säkerheten sitter i farten är man lite fel ute...
Däremot blir konsekvenserna "lite" annorlunda med ökad hastighet OM det händer nått.... 8)
Gindemo
Lever här på forat...

Inlägg av Gindemo »

Nb skrev::mhihi: MMMM, ingen av deras barn fick väl egentligen inte åka med nån annan än dem själva.....men sen rä det väl inte alla som har voltat över lite skit på vägen....trots att man är ett trafikskolelärarbarn.... :wink:
Vad är det som säger att man e en sämre förare bara för att man kör fort.... De förare jag har nån tillit till är de som har lite snurr på hjulen...
sitter man o tänker att säkerheten sitter i farten är man lite fel ute...
Däremot blir konsekvenserna "lite" annorlunda med ökad hastighet OM det händer nått.... 8)
En av mina större skräckupplevelser gjorde jag men en av nämndas döttrar som precis hade tagit körkort. Att åka med en som nyss tagit körkort (jag hade ännu inget) som håller innern i en skymd vänsterkurva är ingen angenämn upplevelse. Vet av egen erfarenhet att just på den vägen (Högsten) kan det gå undan friskt.

Att dotter nummer 1 lyckades volta med en 240 automat för lite dynga på vägen tycker jag är beundransvärt! :mhihi:

Fast min moster gjorde något bättre, hon flög 15m med en gammal Ford som blev lite lätt ramsne'.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Själv kanade jag av vägen med Rekorden när jag hade haft körkort 2 veckor. Blankis, sommardäck och gigantisk bakelitratt är ingen bra kombination. Hjulspinn på 3an, bakänden börjar kasta våldsamt tills det går runt och ner i diket, med lite närkontakt med en tall.
Sen blev bilen stående, eftersom centrifugalkraften i piruetten slet av motorkuddarna, motorn flyttade sig åt vänster så fördelaren slog i batterihyllan. Fördelarlock, rotor och fördelaraxeln (!) gick av, så den startade inte...
Lite pinsamt att förklara för mor och far att man kört i diket så pappa kanske kunde komma med traktorn och dra loss bilen för jag är så liten och klen...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Har faktiskt bara lagt ner bilen en gång i diket, eller rättare sagt så skulle jag vända i en grusgrop. Det regnade så jag sket i att gå ut (DUMT) utan backade på känn. NER för en liten slänt i grusgropen. Hade haft lappen i drygt en månad. Fick gå 2,5 km och hämta pappa som kunde dra upp mig. Han var INTE svävandes-på-moln-lycklig om man säger... :oops:
Hammer
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hammer »

Har aldrig lagt en bil i diket, förutom i lumpen men då man körde över diken var och varannan dag.

Mattias

Volvo 945 GL -94
VW Transporter Syncro -87
Skriv svar