Sida 1 av 3

Postat: 06 dec 2001 16:01
av Elias
Tja, jag tittade lite på det gamla forumet och hittade en mycket intressant disskusion som inte verkade avslutad.
Vår 740 Turbo från -90 gjorde ca 285 på rullande väg, så 260-265 med motvind borde väl vara realistiskt.

Postat: 06 dec 2001 16:17
av Daniel Båge
Hög hastighet är inte så intessant. Det är hur snabbt man kommer dit...

Postat: 06 dec 2001 16:25
av Elias
On 2001-12-06 16:17, Porsche Daniel wrote:
Hög hastighet är inte så intessant. Det är hur snabbt man kommer dit...
Visst är det så, men de bilar som gör mer än 250 brukar inte ta så lång tid på sig.

Postat: 06 dec 2001 16:40
av miniemil
I amerika har man ju sprängt ljudvallen flera gånger med sk. bilar. Det är ju i själva verket en jetmotor på hjul...

Postat: 06 dec 2001 16:42
av Daniel Båge
Min far hade en SAAB som inte gjorde mer än 250, för där tog varvstoppet över. Men den var väldigt väldigt snabb dit. Hade nog rastat det flesta bilarna i denna klubben. Fast det är lätt att säga när bilen inte finns i hans ägo längre.

Postat: 06 dec 2001 20:15
av Maccan
Det behöver inte gå fort!.....Bara det går BRETT!!! :smile:

Postat: 06 dec 2001 20:52
av Karlsson
Och gött! Omegan klipper 230, det räknade jag och Danne ut med motorvarv, utväxling och hjulstorlek. 6500 rpm på 5an, den raka 6an sjöng sååå vackert!!! När Rekorden blir färdig så ska den klara minst 200 är det tänkt. Den är 33 år gammal...brummm.

Postat: 06 dec 2001 20:55
av miniemil
Räknade du med luftmotståndsfaktorn som är as-svår att räkna ut?

Postat: 06 dec 2001 21:02
av Neider
Min gammle Capri har bara varit uppe i 200 men dit gick det snabbt :smile:

Postat: 06 dec 2001 21:03
av Karlsson
Nej, men mätaren visade 260, och varvstoppet ska ligga vid 6300, men tydligen inte på 5an.Till sommarn ska den få ny kamkedja, då ska jag varva den till 7000 rpm.Har "fel" låda i bilen, utväxling 0,87 på 5an, ska vara 0,81 till 3,0 24 V.

Postat: 06 dec 2001 22:39
av Diesel Oscar
En liten lektion i luftmotståndslära.
Problem:
Luftmotståndet ökar med kvadraten när farten dubblas.
Lösning:
Kör i vacuum.
:lol:

Om man nu har räknat ut att bilen teoretiskt gör 280 km. Så måste man ju ha tillräkligt antal praktiska hästkrafter i motorrummet som orkar hela vägen dit trots luft och annat som är ivägen. Det är väl oftast där praktiken skiljer sej ifrån teorin.

Postat: 06 dec 2001 22:51
av danne
Luftmotstånd...
Vi varvade ju motorn till 6500 rpm på 5:an, vi räknade ut hur snabbt hjullen snurrade, vi vet hur stor omkretsen på däcken är, alltså kan vi räkna ut hur fort bilen gick...
Då spelar väl inte luftmotståndet nån roll? Det spelar ju roll om man ska räkna ut hur fort en bil bör gå... Eller har jag fel?

Att säga att luftmotståndet har med det hela att göra är ju som att säga: "Nä, den varvade nog inte 650 rpm, det var nog bara på låtsas."

Säg gärna emot om ni har argument som håller.

Postat: 06 dec 2001 23:05
av Diesel Oscar
Men var det 6500 rpm och femmans växel på landsvägen eller var det hemma i garaget på pallbockar?? Det framgick aldrig. Man kan ju räkna var som helst.

Postat: 06 dec 2001 23:30
av danne
Det var på väg 195 strax norr om Habo.

Postat: 07 dec 2001 02:29
av Zeb
Det mer intressanta fallet i så fall är väl 740:n som gjorde 280 på rullande landsväg, hur många hästar krävs det för att tvinga upp en 740 i 260km/h? Seså räkna på nu, det går väl att sätta matlagningslaboratoriet, på det problemet :smile:

Postat: 07 dec 2001 19:07
av Karlsson
En bil uppför sig aldrig lika på en rullande landsväg som på en riktig. I verkligheten har man ju just luftmotsånd, fjädring och annat som stjäl fart.Ställer jag Omegan i rulle så kommer den säkert att orka varva över 7000 rpm, men då blir det nog ventilmos.Faktum är att bilen har ganska lågt cw-värde, typ 0.29 eller nåt.

Postat: 08 dec 2001 01:00
av Sturesson
Inte för att knäcka dig kobban. Men lyckas du få upp en 740 i över 220 riktig fart vill jag se på. Med den laggårsväggen till front du har är de nästan till och med teoretiskt omöjligt. Men de e klart fäller du ner schakt bladet lite mer så de bildar en spetsigare front kanske även jag kan "drömma" om en 740 med farter över 250.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Sturesson den 2001-12-08 01:01 ]</font>

Postat: 10 dec 2001 12:30
av Elias
On 2001-12-06 22:51, danne wrote:
Luftmotstånd...
Vi varvade ju motorn till 6500 rpm på 5:an, vi räknade ut hur snabbt hjullen snurrade, vi vet hur stor omkretsen på däcken är, alltså kan vi räkna ut hur fort bilen gick...
Då spelar väl inte luftmotståndet nån roll? Det spelar ju roll om man ska räkna ut hur fort en bil bör gå... Eller har jag fel?

Att säga att luftmotståndet har med det hela att göra är ju som att säga: "Nä, den varvade nog inte 650 rpm, det var nog bara på låtsas."

Säg gärna emot om ni har argument som håller.
Jajomänsan, har precis haft Fysikprov, du får ju en allt större kraft framifrån bilen detso fortare du kör, detta gör att hastigheten i teorin är betydligt högre än i praktiken.
MEN jag såg att du kör Calibra, den har så grymt bra Cw-värde att man kan ju nästan räkna bort luftmotståndet under 150 km/h.

Postat: 10 dec 2001 12:33
av Elias
On 2001-12-08 01:00, Sturesson wrote:
Inte för att knäcka dig kobban. Men lyckas du få upp en 740 i över 220 riktig fart vill jag se på. Med den laggårsväggen till front du har är de nästan till och med teoretiskt omöjligt. Men de e klart fäller du ner schakt bladet lite mer så de bildar en spetsigare front kanske även jag kan "drömma" om en 740 med farter över 250.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Sturesson den 2001-12-08 01:01 ]</font>
Hördu, tror du det var någon bond-chipning vi gjorde eller :smile:
Den hade 248 hk på bakhjulen och 343Nm på samma ställe, inge "sossecontainer" med andra ord!
Som sagt, det var en rullande landsväg och där toppade vi 285 km/h.

Postat: 10 dec 2001 12:36
av Elias
On 2001-12-07 19:07, Karlsson wrote:
En bil uppför sig aldrig lika på en rullande landsväg som på en riktig. I verkligheten har man ju just luftmotsånd, fjädring och annat som stjäl fart.Ställer jag Omegan i rulle så kommer den säkert att orka varva över 7000 rpm, men då blir det nog ventilmos.Faktum är att bilen har ganska lågt cw-värde, typ 0.29 eller nåt.
Njaaaaa, förmodligen inget under 0,35 på Omegan den har för tvär bak, dock grymt bra för att vara en "Svensson-bil". Som jag skrev här ovanför har Calibran däremot ett hyggligt bra värde.