Sida 1 av 2

Saab vs Volvo

Postat: 19 dec 2002 15:37
av Fredrock
Jag kom på en jättebra idé, man skulle kunna ha ett litet samtal om vad som är bäst Volvo eller Saab.

Alla är välkomna med åsikter, själv lutar jag nog lite åt Volvo hållet.



MVH Fredrock -killen med jättebra idéer

Postat: 19 dec 2002 16:44
av Jonatan
Bra fråga.... står själv och väger mellan volvo 140, saab 99 eller opel a la sjuttiotal som min första bil när jag tar körkort.

En tåpetare att följa med spänning.... :D

Postat: 19 dec 2002 18:31
av Martin
gällande 70-talet:

saab: en felhjulsdriven bil med trevlig komfort. dåliga lösningar lite här och var. ska visst vara lite knepiga att meka med.

volvo: bilen utan komfort, men med de bra lösningarna, spelar förresten ingen roll, volvo krånglar sällan. :wink:

amazon -for life

Postat: 20 dec 2002 00:46
av Christer
Enda gången jag önskar att jag hade en gammal volvo
är när jag ska ha delar!

Postat: 20 dec 2002 07:30
av mackan9-5
När man ska köpa en såpass gammal bil så är det väl svårt att se stora skillnader... men vissa saker kan man se som fördelar på både volvo och saab. Båda är det lätt att hitta reservdelar till. men det e inte största fördelen med dessa bilar. Båda har en mycket hög krocksäkerhet för att va så gamla bilar o det e ju det som ska gå i första hand...

så skillnaderna e jag dålig på !!

Saab är inte en svårmekad bil.. På turbo modellerna ÄR det trångt i motorrummet och man får stöka en hel del innan man kommer dit man ska. detta beror ju på att bilen först utvecklades med en lite motor som sedan växte med turbo och intercooler o sånt tjafs

Volvo - Kan extremt lite om denna bil har kört en 343 i ett halvår jag kan på så sätt se en grej det är kul med bakhjulsdrift !!

Postat: 20 dec 2002 10:52
av Martin Fåglefelt
Äldre volovosar är ju lätta och billiga att meka med, och så driver de ju på rätt hjul också. hur saabs delar kostar vet jag inte, men jag vill ha bak (eller 4krafs), så jag väljer nog volvo ändå fram till de bytte till fjolldrift...

Sen kan man ju se det så här.
Volvo XC90, Volvo V70XC har fyrhjuldrift, och med T6,an blir det ju en dubbelturbomatad 6:a med 272hk (för mig okänt vrid), medan Saab inte ens har 4hjuldrift, (förutom pikespeak, och lite rallykrafs), och aeromodellen uppgår om jag minns rätt till 250hk, 383nm. Inte långt efter volvon visserligen, och hur utväxlingen ser ut vet jag ej, men men. Volvo har ju iaf fyrhjulsdrift ibland.

jag är på volvosidan, så länge ingen kommer med nåt väldigt bra argument varför saab är bättre.


tjena mors, gräddmopp

Postat: 20 dec 2002 15:24
av mackan9-5
Fåglefelt skrev:Äldre volovosar är ju lätta och billiga att meka med, och så driver de ju på rätt hjul också. hur saabs delar kostar vet jag inte, men jag vill ha bak (eller 4krafs), så jag väljer nog volvo ändå fram till de bytte till fjolldrift...

Sen kan man ju se det så här.
Volvo XC90, Volvo V70XC har fyrhjuldrift, och med T6,an blir det ju en dubbelturbomatad 6:a med 272hk (för mig okänt vrid), medan Saab inte ens har 4hjuldrift, (förutom pikespeak, och lite rallykrafs), och aeromodellen uppgår om jag minns rätt till 250hk, 383nm. Inte långt efter volvon visserligen, och hur utväxlingen ser ut vet jag ej, men men. Volvo har ju iaf fyrhjulsdrift ibland.

jag är på volvosidan, så länge ingen kommer med nåt väldigt bra argument varför saab är bättre.


tjena mors, gräddmopp
själv tycker jag att 250 eller 280 häst inte betyder nått bilen ska fort komma upp i 100 - 110 för snabbare kan du inte köra i sverige oki det är stor skillnad på bakhjulsdrigt framhjul eller alla fyra men man får inte bara se till hur stor motorn e på bilen utan det finns massa annat som är viktigt med...
Med det menar jag inte att saab har alla dom bästa lösningarna på allt men det finns mycke dom har gjort bra. Så på mig lutar det åt saab fast det viste ni nog redan

Postat: 21 dec 2002 00:28
av Martin
saab har gjort mycket bra, flygplan t ex :D

men när en flygplansdesigner börjar rita bilar, kan han ju bryta trenden lite.
ryktet säger att tidiga saabar (92, 96 etc) i höga hastigheter lyfte pga att de hade profil som en flyplansvinge..

snacka om att sikta mot stjärna :D

vem kan motstå en sån här skönhet?
http://www.saabklubben.com/arkiv/99/9909.jpg

även kallad "silvernian" i mindre krestar..

amazon -for life

Postat: 21 dec 2002 00:42
av Samuel Lindkvist
Har ni sett bilderna på saaben som flög in i andra våningen i ett hus nånstans i sverige för ett tag sedan? Bilarna flyger och planen störtar.
Jag håller nog på volvo då om jag måste välja.

Postat: 21 dec 2002 14:55
av Gindemo
Att volvo började med att tillverka traktorer har ju oxå satt sina spår.

Postat: 21 dec 2002 15:30
av mackan9-5
martin skrev:saab har gjort mycket bra, flygplan t ex :D

men när en flygplansdesigner börjar rita bilar, kan han ju bryta trenden lite.
ryktet säger att tidiga saabar (92, 96 etc) i höga hastigheter lyfte pga att de hade profil som en flyplansvinge..

snacka om att sikta mot stjärna :D

vem kan motstå en sån här skönhet?
http://www.saabklubben.com/arkiv/99/9909.jpg

även kallad "silvernian" i mindre krestar..

amazon -for life
svaret på din fråga om vem som kan motstå silvernian är: INGEN

Postat: 22 dec 2002 18:01
av BOB
varför måste man tycka antingen saab eller volvo... Jag tycker dom gammla volvo och saabarna är tuffa... om några år kanske jag tycker att en 740 är en schyst bil oxå men inte nu.

Postat: 24 dec 2002 20:13
av Martin Fåglefelt
BOB skrev:varför måste man tycka antingen saab eller volvo... Jag tycker dom gammla volvo och saabarna är tuffa... om några år kanske jag tycker att en 740 är en schyst bil oxå men inte nu.
hmm..jag vet inte...men jag är ju lite volvogalen, men det gör ju inte att jag tycker illa om saab. Båda gör helt schyssta bilar. (Även om det finns bilföretag som gör bättre)

Postat: 25 dec 2002 14:57
av Gindemo
Skönt att stå med en fot i vardera diket!
Har ju både volvo och saab....

Skillnaden:
-volvon fungerar fast den inte borde göra det, går tills det rasar totalt (tror jag). Är dock mycket slö!
-saaben har bra prestanda och komfort fast den höll inte för för mycket trimmande (och för lite soppa).

Saaben är faktiskt rymligare än volvon. Även fast volvon är stor i sig är inte baksätet speciellt rymligt. Dessutom går det att lasta betydligt bättre i en saab än i en volvo (sedan).

Driften:
-volvon går brett men inte fort.
-saaben går inte brett men fort.

Volvon väljer jag när jag ska ut på landet med scout-barnen på hajk!
Saaben väljer jag när vi ska åka i stan (och glida).

Skulle jag köpa mig en ny bil skulle det nog bli en saab, mer bil för pengarna.

Postat: 25 dec 2002 23:01
av Martin Fåglefelt
Gindemo skrev: Driften:
-volvon går brett men inte fort.
-saaben går inte brett men fort.
En volvo kan visst gå fort....ta min halvsega b230a toppar 195, och dit tar den sig på ungefär en kilometers färd. och så går den brett också...

En saab går väl fort, och óm man vill kan den väl gå brett, vad använder du spaken till mellan...sätena? så en volvo går inte slött, men ändå är väl inte saab så värst mycket snabbare än en volvo...(beror på fotens tyngd.)


Och en fråga.... Vad beror det att en saab från 80talet har ett slags vinande ljud från bilen, när motorn går....ungefärligen ett 740-fläktljud, fast på saaben låter det mer som när man backar....


Sudden Death

Postat: 25 dec 2002 23:43
av Gindemo
Fåglefelt skrev:
En volvo kan visst gå fort....ta min halvsega b230a toppar 195, och dit tar den sig på ungefär en kilometers färd. och så går den brett också...
Min helsega b23a toppar endast 160km/h.....
Escorten toppar 190km/h...
Min saab toppar 220km/h...
...några sträckor är ej mätta.
Fåglefelt skrev: En saab går väl fort, och óm man vill kan den väl gå brett, vad använder du spaken till mellan...sätena? så en volvo går inte slött, men ändå är väl inte saab så värst mycket snabbare än en volvo...(beror på fotens tyngd.)
Visst använder jag spaken...fast då går det brett endast när jag själv vill, inte som volvon som alltid går brett om man vill köra fort. :D
Visst kan en volvo oxå gå fort, det beror ju på vilken motor som sitter i!
Fåglefelt skrev: Och en fråga.... Vad beror det att en saab från 80talet har ett slags vinande ljud från bilen, när motorn går....ungefärligen ett 740-fläktljud, fast på saaben låter det mer som när man backar....

Sudden Death
Undrar om du menar ljudet från kamkedjan....eller föröker du att beskriva det underbara ljudet från en turbo-fläkt???

Postat: 26 dec 2002 01:50
av Fastback G
Hehe, min T8:a toppar 230, kanske för den är så fetlåg, men gött går den, och är dessutom lite mer AEROdynamisk än en fyrkantig våfflo, hehe :)

Ang vinet så är det när turbon laddar, helskönt ljud ju! Jag har fått mycket beröm av måånga bmw och volvo-killar just för ljudet i mitt originalsystem, sådeså.

Sen att Saab-turbosar viner istället för att brumma sönder beror på att avgaserna blir sönderhackade av turbon, och för att maskinen går så fint :) Men mullra det kan de!

Dessutom är gamla 900:an fortfarande en riktigt snygg bil! :)

Postat: 26 dec 2002 13:44
av Gindemo
Fastback G skrev:Hehe, min T8:a toppar 230, kanske för den är så fetlåg, men gött går den, och är dessutom lite mer AEROdynamisk än en fyrkantig våfflo, hehe :)
Ang vinet så är det när turbon laddar, helskönt ljud ju! Jag har fått mycket beröm av måånga bmw och volvo-killar just för ljudet i mitt originalsystem, sådeså.
Sen att Saab-turbosar viner istället för att brumma sönder beror på att avgaserna blir sönderhackade av turbon, och för att maskinen går så fint :) Men mullra det kan de!
Dessutom är gamla 900:an fortfarande en riktigt snygg bil! :)
Välkommen in i "gänget" Fastback_G! 8)
mvh "meg"

Postat: 26 dec 2002 14:17
av Martin Fåglefelt
Gindemo skrev: Visst använder jag spaken...fast då går det brett endast när jag själv vill, inte som volvon som alltid går brett om man vill köra fort. :D
Visst kan en volvo oxå gå fort, det beror ju på vilken motor som sitter i!
Jag får bara min bakända att komma när jag vill (+ när jag lastade 6500 varv ¨på 2:an ut ur en korsning i 65km/h igårkväll. men men...då var jag ju med på det)

Postat: 26 dec 2002 16:47
av Martin
Fåglefelt skrev:
Jag får bara min bakända att komma när jag vill (+ när jag lastade 6500 varv ¨på 2:an ut ur en korsning i 65km/h igårkväll. men men...då var jag ju med på det)

när fick du körkort? :wink: