Sida 1 av 2
Busbil för 50000:-
Postat: 05 dec 2002 12:24
av Daniel Båge
Om ni helt mot förmodan skulle få 50000:- som ni måste bygga bus/lek/banbil för, vad skulle du bygga?
Ju vildare desstå bättre!
Lägg gärna länk till en annons.
Jag slänger ut ett exempel:
BMW (såklart) E21 med 70tals ståtstångs V8.
Kostander:
Bilen: 5000:- kanske
V8 10000:-
Resten blir stolar, bur, bälten och tuffa väghållningsprylar 35000:-
Summa 50000:-
Postat: 05 dec 2002 12:53
av Wackt
Valet är ju självklart !
En Lotus Super Seven Replica !
Vildare än så blir det inte !
Postat: 05 dec 2002 14:11
av Martin Fåglefelt
Lek/sarj bil
En fullsänkt 140.
V8, med dubbelturbo, och div bra grejor för resten av pengen. Eller sketstor kompressor.(fast det blir nog lite dyrt)
Banbil.
E30 dubbelturbo.
Vad jag kunde på just nu iaf.
Postat: 05 dec 2002 14:24
av Samuel Lindkvist
Som vädret är ute nu så sitter man ibland å funderar på 325ix med turbo å fulldubbade rallydäck på vita motorsportfälgar (sånna som samuel har). Å där är väl budgeten redan tangerad. Blir det pengar över så går det till bur och stolar.
Postat: 05 dec 2002 15:35
av Andreas K
steg 1:
Ett styck volvo 360 typ 2000kr
450hk+ vovlo 16v b23 motor 40000 kanske
resten till "väghållning"
steg 2: Kör ifrån folk på strippen som alla gillar så nu förtiden
steg 3: skratta
Postat: 05 dec 2002 21:41
av Jonatan
Wackt skrev:Valet är ju självklart !
En Lotus Super Seven Replica !
Vildare än så blir det inte !
Lätt! Men går det att få för 50 lax?
Annars en opel a la sjuttio, typ en kadett C, med bur, vita fälgar, mycket flås under huven och annat som hör en rallybil till.
Postat: 05 dec 2002 21:56
av BOB
bilen har jag redan... Kunskap, svets, vilja och en VTEC motor kan man få det för 50 000 så skulle det passa fint i min lilla koja. men typ skulle behöva lite större bromsar då med undrar om det rymms i budgeten
Postat: 05 dec 2002 22:45
av Wackt
Jonatan skrev:
Lätt! Men går det att få för 50 lax?
Bygger du det mesta själv istället för att köpa en byggsats så ska det inte vara några problem.
Det ungefär vad jag har räknat på mitt bygge, men som alla sådana här projekt så spårar det lätt ur....
Postat: 05 dec 2002 22:47
av marcus
har en snuskig fantasi om att ta något litet typ hundkoja, lancia, fiat 600 eller nåt och plocka i en turboladdad mc motor i som bevisligen uatn större problem går att skrämma up i en bra bit över 300hk.
Tänk er själva...
en hunkoja med 300hk som varvar 12000 oj oj oj...
Postat: 05 dec 2002 22:59
av BOB
marcus skrev:har en snuskig fantasi om att ta något litet typ hundkoja, lancia, fiat 600 eller nåt och plocka i en turboladdad mc motor i som bevisligen uatn större problem går att skrämma up i en bra bit över 300hk.
Tänk er själva...
en hunkoja med 300hk som varvar 12000 oj oj oj...
det finns dom som har lagt i mc motor i hundkoja innan... läste om det på ett kojja forum.
Postat: 06 dec 2002 09:07
av Mae
Jag skulle skaffat en Honda Civic VTI. Bra väghållning och bra tryck redan från början.
Postat: 06 dec 2002 18:47
av DavidVingerhagen
Mae skrev:Jag skulle skaffat en Honda Civic VTI. Bra väghållning och bra tryck redan från början.
Kunde inte sagt/skrevet det bättre
Postat: 06 dec 2002 20:41
av Söderblom
Jag skulle köpa en Alfa Romeo GTV6 från 80-talet och bättra på väghållningen och lätta bilen och lyssna på den vackra sången från V6:an.
Eller om pengarna (och kunskaperna) hade räckt och funnits hade jag köpt en BMW 325 E30 och turbokonventerat den och sett till att den inte sa phyyysch (man vill ju vara diskret).
Postat: 06 dec 2002 23:54
av Samuel Lindkvist
2KGTV skrev:Jag skulle köpa en Alfa Romeo GTV6 från 80-talet och bättra på väghållningen och lätta bilen och lyssna på den vackra sången från V6:an.
Eller om pengarna (och kunskaperna) hade räckt och funnits hade jag köpt en BMW 325 E30 och turbokonventerat den och sett till att den inte sa phyyysch (man vill ju vara diskret).
Jag känner en som har byggt precis en sån
Postat: 07 dec 2002 00:21
av Jonatan
BOB skrev:bilen har jag redan... Kunskap, svets, vilja och en VTEC motor kan man få det för 50 000 så skulle det passa fint i min lilla koja. men typ skulle behöva lite större bromsar då med undrar om det rymms i budgeten
Kojan har alltid funnits i mitt bakhuvud och kommit fram till analys många gånger... problemet är att jag är över 1,90 och det mesta är min ben
Postat: 07 dec 2002 01:03
av John
50000 kronor att lägga på bil... en Mitsubishi Pajero skulle då inhandlas. Fräshast möjligt för de pengarna...
Postat: 07 dec 2002 07:58
av Neider
John skrev:50000 kronor att lägga på bil... en Mitsubishi Pajero skulle då inhandlas. Fräshast möjligt för de pengarna...
Du ska inte låta din bror påverka dig sådär
Själv så låter den där lotus kopian helt ok, ville ta hem en sådan förut men dom verkar jobbiga att rega här.
Anars en Capri och så köper man en tävlingsmotor från England = 250 hk och uppåt sammt lite sköna bromsar mmm
Postat: 07 dec 2002 10:12
av BOB
Jonatan skrev:BOB skrev:bilen har jag redan... Kunskap, svets, vilja och en VTEC motor kan man få det för 50 000 så skulle det passa fint i min lilla koja. men typ skulle behöva lite större bromsar då med undrar om det rymms i budgeten
Kojan har alltid funnits i mitt bakhuvud och kommit fram till analys många gånger... problemet är att jag är över 1,90 och det mesta är min ben
länden är väl inga problem han som hade min bil innan var ganska lång och han fick plats. träffade en kille som var runt 2m som hade tagit ut baksätet ur sin kojja då blev det ju ännu bättre plats....
Postat: 07 dec 2002 12:44
av Zeb
Alt. 1
Opel Ascona B 1500:-
+B21ET 2000:-
+M46 0:-
+Bromsok från Volvo 240 500:-
+Bromsskivor från Rekord 2.2 600:-
+Manta GT/E bakaxel med diffbroms 400:-
=5000:-
Då har jag 45000 kvar, 25000 investeras i motorn (grenrör, turbo, IC, sprut, tändning) 15000 läggs på väghållning (bussningar, stötdämpare, fjädrar och r-däck) 5000 på stol så man sitter kvar när det svänger. Sen gråter jag när antingen bakaxeln eller växellådan havererar efter 200 meter
Alt. 2
Bmw M535 0:- (annars blir det ju inga pengar över
)
+S38B36 15 000:-
35k kvar, likaså här blir det lite slantar som ska in till väghållning, 10k.
5k investeras i 17"-fälgar från M5 3.8 som ska hysa bromsarna som jag lägger resten av mina pengar på.
Postat: 07 dec 2002 15:08
av Maccan
Men risk för att blivit påverkad av någon i klubben så anser jag det perfekt lek/ban bilen är:
(fanfar) OPEL CORSA!
Så lägger man i en 24V sexa från Omega bakom stolarna. Bygger om till bakhjulsdrift. Ställbara fjäderben runt om, bur, en riktigt go stol i mitten av kupén. Mockaratt, 6-punktsbälte. Slitsade 9-5 aero bromsar.
Pris:
Corsa: 1500:-
Motor/låda: gratis på jobbet
Väghållning: 25 000:-
Bur: 5000:-
Stol,ratt och bälten: 5000:-
Bromsar: gratis på jobbet.
Fatta gytt, drygt 10 lakan att lägga en superlack på den också