Brandsläckare-En billig försäkring.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Brandsläckare-En billig försäkring.
Efter min incidens på väg hem från Anderstorp har jag införskaffat en brandsläckare till saaben (hade redan en i 240:n). Vid Katrineholm kände vi en lukt som inte stämde riktigt, det var tok läckage på en bränsleslang. Vad hade vi gjort om det hade tagit eld? Stått där och tittat på när bilen brinnerupp mitt i natten. Nu tog det inte eld så vi kunde laga läckan och åka vidare.
En brandsläckare kan även vara bra att ha ifall man kommer fram till en olycksplats där det finns risk att något tar eld. Speciellt är det bra ifall någon sitter fastklämd i bilen.
Jag var och köpte en 1kg Pulversläckare på Överskottsbolaget för 200kr, en ganska billig livförsäkring. 1kg är kanske i det minsta laget men bättre än ingen alls.
En brandsläckare kan även vara bra att ha ifall man kommer fram till en olycksplats där det finns risk att något tar eld. Speciellt är det bra ifall någon sitter fastklämd i bilen.
Jag var och köpte en 1kg Pulversläckare på Överskottsbolaget för 200kr, en ganska billig livförsäkring. 1kg är kanske i det minsta laget men bättre än ingen alls.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Re: Brandsläckare-En billig försäkring.
Hmm... 1kg räcker oftast, men det finns en anledning till att ÖB säljer skiten för 200kr.Gindemo skrev:Jag var och köpte en 1kg Pulversläckare på Överskottsbolaget för 200kr, en ganska billig livförsäkring. 1kg är kanske i det minsta laget men bättre än ingen alls.
Synd att du inte kollade klubbens hemsida, vi har kraftiga rabatter på släckare, som dessutom går att fylla efter användning.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Den sidan måste ha kommit till nyligen?!? Jag har inte sett det erbjudandet tidigare. Fast det är inte så speciellt förmånligt i alla fall.danne skrev:Hmm... 1kg räcker oftast, men det finns en anledning till att ÖB säljer skiten för 200kr.
Synd att du inte kollade klubbens hemsida, vi har kraftiga rabatter på släckare, som dessutom går att fylla efter användning.
En 2kg pulversläckare ska där kostar 354:- från Presto och då tillkommer det frakter för oss utanför Jönköping!
Det går dock att köpa en 2kg pulversläckare från Tempus hos Biltema för 349:-. Även denna är EN-3 godkänd och med hållare och manometer.
Vad kostar det egentligen att fylla på en släckare på nytt??
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
-
- Legend!
- Kontakt:
Köpte en av danne för 354:- om den är bra har jag inte hunnit prova än
Däremot vet jag att jag aldrig i hela mitt liv ska köpa nåt på biltema igen. Sämre skit får man leta efter. Trots att det är billigt är det inte värt sina pengar. Som att elda upp pengarna å tro att man ha gjort en bra affär. Brandsläckarna har jag inte testat hos biltema men när det gäller liv å död är det dumt att chansa när man vet vad övriga grejer ha för kvalitet.

BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Inte förmånligt? Det är ju 30% rabatt. Mindre än halva priset om du jämför med Dalhems.Gindemo skrev:Fast det är inte så speciellt förmånligt i alla fall.
En 2kg pulversläckare ska där kostar 354:- från Presto och då tillkommer det frakter för oss utanför Jönköping!
Det går dock att köpa en 2kg pulversläckare från Tempus hos Biltema för 349:-. Även denna är EN-3 godkänd och med hållare och manometer.
Du får ju tänka på vad du jämför för något.
"Jaguar är ju mycket dyrare än Skoda. Varför det, det är ju fyra dörrar på båda bilarna."
Brandsläckare är något som man köper från ett proffs, inte på ÖB, OBS, Biltema eller något liknande skitställe.
[Daniel Lindmark]
-
- Legend!
- Kontakt:
Jobbade ett tag åt Brandskydsbolaget, brandsläkarna var nästan omöjliga att sälja tack vara att människor gämförde priserna med Biltema och andra "skitmärken" MM När man köper en brandsläkare så använder man den ju inte med det samma (om man inte har otur) utan kanske 3- 4år kanske 10 år och då ska pulvret och skumet vara färskt och fungera det är en väldigt bra livförsäkring.
sen pulvret som fans i våra tuber förstörde inte inredninge heller fick själv pröva på detta då jag körde i diket ( 740 Dl) första dagen jag jobbade och förstörde en tub,, var bara att damsuga och torka bort med en Torr trasa.
sen pulvret som fans i våra tuber förstörde inte inredninge heller fick själv pröva på detta då jag körde i diket ( 740 Dl) första dagen jag jobbade och förstörde en tub,, var bara att damsuga och torka bort med en Torr trasa.
Cheva Tahoe-99
Dodge -39 Pickup Ratrod.
Dodge -39 Pickup Ratrod.
danne skrev:Inte förmånligt? Det är ju 30% rabatt. Mindre än halva priset om du jämför med Dalhems.
Du får ju tänka på vad du jämför för något.
"Jaguar är ju mycket dyrare än Skoda. Varför det, det är ju fyra dörrar på båda bilarna."
Brandsläckare är något som man köper från ett proffs, inte på ÖB, OBS, Biltema eller något liknande skitställe.
Vad menar ni?Lotus Samuel skrev:Däremot vet jag att jag aldrig i hela mitt liv ska köpa nåt på biltema igen. Sämre skit får man leta efter. Trots att det är billigt är det inte värt sina pengar. Som att elda upp pengarna å tro att man ha gjort en bra affär. Brandsläckarna har jag inte testat hos biltema men när det gäller liv å död är det dumt att chansa när man vet vad övriga grejer ha för kvalitet.
Är Tempus så mycket sämre än Presto?
Tempus klingar bättre hos mig än Presto. Vart man köper är väl inte det viktiga, eller???
Jag vill inte på något sätt motarbeta klubbens erbjudanden, men det verkar som några här har väldigt mycket emot Biltema. Själv brukar jag inte handla på Biltema men vissa saker kan man inte köpa billigare någon annanstans och med samma kvalitet. För mig spelar det ingen roll vem som säljer bara vem det är som har tillverkat och till vilket pris! Det hela liknar ett påhopp bara för att jag har nämt BILTEMA och ÖVERSKOTTSBOLAGET! Jag jämför inte med den som säljer dyrast bara med den som kan sälja billigast!

Att tillägga är att släckaren från Ö&B är även den godkänd enligt EN-3 med manometer, återfyllbar och har bilhållare(självlysande).
Om den är godkänd enligt EN-3, vad är det som gör den så mycket sämre?!? Om dom är så dåliga borde dom väl inte vara godkända?
Det verkar som om någon här är rädd för konkurrens....
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Ursäkta???Gindemo skrev: Vad menar ni?
Är Tempus så mycket sämre än Presto?
Tempus klingar bättre hos mig än Presto. Vart man köper är väl inte det viktiga, eller???
Jag vill inte på något sätt motarbeta klubbens erbjudanden, men det verkar som några här har väldigt mycket emot Biltema. Själv brukar jag inte handla på Biltema men vissa saker kan man inte köpa billigare någon annanstans och med samma kvalitet. För mig spelar det ingen roll vem som säljer bara vem det är som har tillverkat och till vilket pris! Det hela liknar ett påhopp bara för att jag har nämt BILTEMA och ÖVERSKOTTSBOLAGET! Jag jämför inte med den som säljer dyrast bara med den som kan sälja billigast!![]()
Att tillägga är att släckaren från Ö&B är även den godkänd enligt EN-3 med manometer, återfyllbar och har bilhållare(självlysande).
Om den är godkänd enligt EN-3, vad är det som gör den så mycket sämre?!? Om dom är så dåliga borde dom väl inte vara godkända?
Det verkar som om någon här är rädd för konkurrens....
Verkar inte som budskapet gick fram riktigt... Läs mitt inlägg en gång till, och läs sedan Neiders inlägg.
Jag skiter fullkomligt i om du köper Presto eller Tempus (även om jag vet vilken av dom som håller högst kvalitet), det viktiga är VAR du köper den!!!
När du köper en släckare direkt från en professionell säljare så vet du att den är testad, nyfylld och provtryckt. Skiten (ja, det tycker jag att det är) som du köper på Biltema kan vara flera år gammal, ha defekter, mm.
Vidare så skriver du att det viktigaste är att den är billig. Hur törs du resonera så? Det gäller ett redskap som i värsta fall ska behöva rädda ditt liv. Om den då kostade 200kr istället för 350, vad hjälper det dig när den inte fungerar?
Jag har inget emot Biltema, handlar där rätt ofta, men vissa saker köper man inte där...
Jag är inte arg på dig för att du köpte "fel" släckare, jag tycker bara att det vore synd om du upptäcker att släckaren inte fungerar när du väl behöver den.
PS. Jag säljer INTE släckare själv, jag jobbar med sketna datorer, så konkurens är jag inte rädd för. Varken jag eller klubben får nånting för att vi förmedlar släckare (förutom att vi sponsras med släckutrustning till våra träffar).
Senast redigerad av 1 danne, redigerad totalt 28 gånger.
[Daniel Lindmark]
Det var en chaufför på jobbet som önskade han hade hafft med en brandsläkare för ett tag sedan när han köpte Bil,
Han hadde kört ungefär 5 mil när det började ryka lite lätt från motorrumet, han stanade och öppnade motorhuven och då hade det börja brinna i någon kabelhärva, Det enda han kunnde göra var att stå och titta på när 25000:- brann upp framför hans ögon
(Oföräkrad).
Man tänker till när man hör någe sådant.........
Han hadde kört ungefär 5 mil när det började ryka lite lätt från motorrumet, han stanade och öppnade motorhuven och då hade det börja brinna i någon kabelhärva, Det enda han kunnde göra var att stå och titta på när 25000:- brann upp framför hans ögon

Man tänker till när man hör någe sådant.........
Cheva Tahoe-99
Dodge -39 Pickup Ratrod.
Dodge -39 Pickup Ratrod.
Den släckaren jag har i min bil kommer ifrån biltema.
Jag fick använda den en gång när en buss tog eld uppe vid mcD i värnamo, den funkade kanon fint men var lite för liten.'
Om man har använt släckaren i samband med olycka/ brand så har jag hört att man får den påfylld grattis, stämmer stämmer inte?????
Jag fick använda den en gång när en buss tog eld uppe vid mcD i värnamo, den funkade kanon fint men var lite för liten.'
Om man har använt släckaren i samband med olycka/ brand så har jag hört att man får den påfylld grattis, stämmer stämmer inte?????
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Jadu, om du läser Neiders inlägg så har du svaret där.323poweremil skrev:Vad kan krångla på en brandsläckare då?
Jag orkar snart inte diskutera detta längre. Köp era släckare var ni vill, men klaga inte om den inte fungerar...
[Daniel Lindmark]
Håller helt och fullt med dig!323poweremil skrev:Gindemo: Jag köpte min släckare på Micro för typ 250:- för att ha i kojan, krävs nog bara ett par hekto sen är den brasan släckt.
Vad kan krångla på en brandsläckare då? Om den läcker så lär man väl märka det... Bara det sprutar när det behövs... Även en jaguar kan krångla...
Jag har köpt en släckare för att den ska släcka en mindrebrand inte för att den ska vara bra för bilklädseln.
Det är som att köpa bil, ska jag ha den för att ta mig från A till B eller ska jag ha den för glida med?
Visst, om släckaren är nyladdad eller inte, det har jag ju inga garantier på!
Men frågan är, vad kan hända om flaskan inte är använd eller har läkage?
Kan den tappa trycket när den bara står, knappast!?!
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
-
- Gör inte annat än skriver...
Knacka på tryckmätaren så den inte har fastnat, för det är ju lite olyckligt om du inte har tryck i den fastän det står på grönt. Samt så kan man vända en släckare vändas en-två ggr per år och bonkas lite på så inte pulver/skum fastnar.
(Son till försäljaren)
(Son till försäljaren)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Ja, det måste vara viktigt att seöver släckaren regelbundet och inte bara låta den sitta där utan tillsyn. Dessutom ska man egentligen ladda om släckaren efter 5år, vilket jag tror väldigt få gör. Visst vill man vara riktig seriös så ska man köpa en släckare av auktoriseradförsäljare som sedan genomför en årlig kontroll, men det lär inte vara gratis. Vet själv vad det kostar när vi kalibrerar vågar.JackieChan skrev:Knacka på tryckmätaren så den inte har fastnat, för det är ju lite olyckligt om du inte har tryck i den fastän det står på grönt. Samt så kan man vända en släckare vändas en-två ggr per år och bonkas lite på så inte pulver/skum fastnar.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola