Håller med dig anonymus. Vad jag menade var att ingen verkar ifrågasätta den cidern som säljs på ICA om det är för mycke prit i, den gränsen verkar ju vara 2.25%.
Om man ska dricka nåt så ska man ju dricka för att man ev. tycker att det är gott, om man vill bli full kan man ju hälla i sig ren etanol.
Tveksamt om alkoholens effekter är positiva nån gång. Jag kan förstå dom som anser att det kan vara trevligt att dricka för att man ska våga göra saker som man inte gör annars. Problemet blir ju sen nästa dag när man inte är ful o ska stå till svars för sina handlingar. Då kanske man inte är så modig längre. Det "värsta" som jag dricker är Ciders som är 2.25% i. Men jag har aldrig drukit fler än två och jag har aldrig känt nån effekt av det överhuvudtaget, dricker det mest för att det är gott.
Men som sagt Alkohol o bilkörning hör ju absolut inte ihop o detta är ju en bilklubb så...
Felet är väl i såfall att man, vid för stort alkoholintag, tappar kontrollen över sig själv och det är ju inte bra tycker jag. Alltså det är etanolmolekylerna som styr, inte bra. I bibeln står det: drick inte bara vatten utan tag även lite vin för din mage och dina kräpor. typ...
bil o sprit hör inte ihop
känner en kille som körde bil påverkad inte mycke men tillräckligt för att köra in i en brostolpe hans tjej miste livet
finns inga fördelar med sprit
Svårigheten är väl att stanna när man blivit lugn så det inte övergår till fylla och alkoholism. Eftersom detta kan leda till bl.a. ovan och även följande (1Mose) "Men när han drack av vinet, blev han drucken och låg blottad i sitt tält." Så känns det bättre att avstå, jag håller mej (oftast) under 5%.
Det bror ju på hur mycke man har bäljat i sej. Ett par glas Cider är nog lugnt. Om man har en lite kroppshydda så bör man nog tänka sig för eftersom koncentrationen blir högre. (Vart tog AnonymTobbe vägen?)
Ibland så kan jag också dricka ett glas cider.
Det rör sig då om sådan som det är 0,25% i.
Skulle jag vara i närheten av någon som jag vet har eller har haft problem med sprit så skulle jag inte ens dricka sådan cider.
En föredetta alkholist kan åka "dit" på en lättöl.
Jag hade också tagit det lugna om jag visste att nån i sällskapet hade problem med spriten. Men hur ofta vet man sånt?
Då kommer man ju osökt in på följande: Hade du köpt en trisslott om du vet att nån i närheten är spelmissbrukare? Det är ju också ett av våra samhällsproblem idag.