Roligaste vinterbilen?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Dags att väcka en gammal tråd till liv. Eller dags och dags. Det är ju typ 30 grader ute... I vilket fall har jag funderat lite över vad som ska ersätta 360:n. Jag skulle vilja ha ett utlåtande från någon som har kört följande biltyper på snö:

bakhjulsdriven utan diffbroms
bakhjulsdriven med diffbroms
fyrhjulsdriven a la BMW IX och Ford Sierra (37% moment fram, 63 bak)
fyrhjusdriven 50/50

Jag tyckte 360n var alldeles för långsam upp i fart från stillastående. Den spinner med ett bakhjul så fort man gasar lite. Gör det stor skillnad med diffbroms eller är 4wd enda vägen? Är det stor skillnad i känslan mellan 37/63 och 50/50? Utbudet är enormt mycket större på 50/50...

Jag vill ha snö! :D
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Widell skrev:
Jag vill ha snö! :D
Du är konstig :D
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Ando skrev:
Widell skrev:
Jag vill ha snö! :D
Du är konstig :D
Fast charmigt!

:mhihi:
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Optimala vinterbilen, Ascona B 1,9s med Weber 36/36.. :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
2(SiC)
Dunderpostare!
Inlägg: 694
Blev medlem: 28 dec 2003 13:48
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av 2(SiC) »

Toyota Starlet annars inann -72 tror jag det är. Det är RWD på den, fast jag vet inte hur mycket motor det är i den.
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
BeeMeR
Megapostare!
Inlägg: 300
Blev medlem: 13 dec 2003 17:38
Ort: Lule, Skogen
Kontakt:

Inlägg av BeeMeR »

Nicke Nyman skrev:Optimala vinterbilen, Ascona B 1,9s med Weber 36/36.. :D
Nä huvva.. En 525:a med diff är absolut de bästa går att köra
hur brett som helst å så fort biln gå =) inga problem att åka kontrollerat i
140km/h =)

///zemrén
BMW 316 -76 (327 tic)
RallySallad.tk
OverLoaded Racing

BeMyWife (O=00=O)
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Diffbroms är ju att föredra...allt blir så mycket enklare då, så slipper man kasta upp och hålla på. 325ix är ju en kul bil om du vill gå på 4hjuls...drift...

Själv hade jag inte skaffat någon bil med kort hjulbas...allt händer väldigt fort då...kast hit och dit... Hade en 318e30 en vinter. Den gick visserligen att köra gött, men det var ju ett halvt träningspass för att göra en uppvisning...hehe.

Omega är den goaste vinterbilen jag nån gång haft...spelade ingen roll att det var automat (2,4i) det gick grymt gött ändå. Man kunde liksom glida ikapp alla orutinerade överallt. Det var kort sagt konståkning med bil.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
142 tixer
Postar så det viner...
Inlägg: 77
Blev medlem: 01 apr 2005 14:45
Ort: Luleå, Örarna
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

finns ju en riktigt klassiker oxå på vinterbils fronten :wink:
viktigaste är ju vita rally fälgar :mhihi:

Bild
Bild
/Johannes Selberg
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
Ort: Grästorp, Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

För mig finns det en optimal vinterbil: Saab V4 med diff, man tar sig fram överallt. Men jag minns också det glada åttiotalet när min pappa körde fst med nya vinterdäck på 740:n och jag tog mig igenom med odiffad V4.

R5:n var också rolig, med sin korta hjulbas och mycket tyngd i fram.
Elias
Lever här på forat...
Inlägg: 1313
Blev medlem: 14 nov 2001 01:00
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Satsat alla pengar på KANON olja, både till motor och låda. Då håller den längre. Kom ihåg, växla aldrig före 5000 v/m!
Fyran ska nästa aldrig användas!
Skriv svar