Dags att väcka en gammal tråd till liv. Eller dags och dags. Det är ju typ 30 grader ute... I vilket fall har jag funderat lite över vad som ska ersätta 360:n. Jag skulle vilja ha ett utlåtande från någon som har kört följande biltyper på snö:
bakhjulsdriven utan diffbroms
bakhjulsdriven med diffbroms
fyrhjulsdriven a la BMW IX och Ford Sierra (37% moment fram, 63 bak)
fyrhjusdriven 50/50
Jag tyckte 360n var alldeles för långsam upp i fart från stillastående. Den spinner med ett bakhjul så fort man gasar lite. Gör det stor skillnad med diffbroms eller är 4wd enda vägen? Är det stor skillnad i känslan mellan 37/63 och 50/50? Utbudet är enormt mycket större på 50/50...
Jag vill ha snö!
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Diffbroms är ju att föredra...allt blir så mycket enklare då, så slipper man kasta upp och hålla på. 325ix är ju en kul bil om du vill gå på 4hjuls...drift...
Själv hade jag inte skaffat någon bil med kort hjulbas...allt händer väldigt fort då...kast hit och dit... Hade en 318e30 en vinter. Den gick visserligen att köra gött, men det var ju ett halvt träningspass för att göra en uppvisning...hehe.
Omega är den goaste vinterbilen jag nån gång haft...spelade ingen roll att det var automat (2,4i) det gick grymt gött ändå. Man kunde liksom glida ikapp alla orutinerade överallt. Det var kort sagt konståkning med bil.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
För mig finns det en optimal vinterbil: Saab V4 med diff, man tar sig fram överallt. Men jag minns också det glada åttiotalet när min pappa körde fst med nya vinterdäck på 740:n och jag tog mig igenom med odiffad V4.
R5:n var också rolig, med sin korta hjulbas och mycket tyngd i fram.
Satsat alla pengar på KANON olja, både till motor och låda. Då håller den längre. Kom ihåg, växla aldrig före 5000 v/m!
Fyran ska nästa aldrig användas!