Inte för att vara en merchersmith utan fö ratt rädda någons plånbok och heder.
ochEn lite undran bara? Ska man verkligen köra så härt att det blir så varmt på lacken. Har hört att man kan "bränna" sönder lacken om man gör det?
Visst krävs det mycket värme innan lack blir missfärgad och "bränd" men risken att man polerar hål i lacken är STOR betydligt vanligare än brännmärken.Men när det händer så är det duktigt varmt
Jag har själv arbetat i bilvårdsbranchem i drygt 6 år så jag har sett en hel del misstag. Det är bättre att ta det försiktigt och be om hjälp innan man gör skadorna värre. Jag mins tydligt min första motor hub med ett stor mörkfäck där jag "malt" igenom klarlacken, Chenfen var inte glad

Jag har nog gjort alla misstag man kan göra i den branchen

När det gäller tvättningen så tvättar man nerifrån och upp med högtryck för att inte skölja bort tvättmedlet och uppifrån och ner när man svampar för att minska risken för att ett gruskorn fastnar i svampen. precis som nämts tidigare.
För att gå in lite på tvättmedel så finns det mycket riktigt två sorter avfettning. Kallavfettning som vanligtvis är av petroliumbas och naturavfettning som är syntetisk eller av vegitabilsisk olja. Den stor skillnade här är att kallavfettningen löser upp tjära asfalt olja osv. medans naturversionen kapslar in det.
Båda finns kvar på bilen som en fet hinna det är därför man bör tvätta med ett alkaliskt tvättmedel efter eller i kombination för att få bort den feta hinnan.
När det gäller att vara i solljus eller inte så är det värmen som är avgörande, alkaliska ämnen etsar när dom torkar in medan avfettning kalkar dvs blir vitaktig och går att tvätta bort. Etsning är svårare.
Som sagt jag har testat alla fel man kan göra och tex förstör alla lister på en BMW 750 eller fått en Corolla GTI att tappa ett framhjul

Så jag skulle nog kunna skriva en bok om hur man inte bör göra och då kanske även lite tips

Kör hårt och tvätta flitigt så kan vi dela erfarenheter när vi träffas istället för i text form om ingen har ngn specifik fråga vill säja!