Tillvägagångsätt vid vårputsningen??

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

WOW :o Vill nog lägga in ett varnande ord här!!
Inte för att vara en merchersmith utan fö ratt rädda någons plånbok och heder.
En lite undran bara? Ska man verkligen köra så härt att det blir så varmt på lacken. Har hört att man kan "bränna" sönder lacken om man gör det?
och
Men när det händer så är det duktigt varmt
Visst krävs det mycket värme innan lack blir missfärgad och "bränd" men risken att man polerar hål i lacken är STOR betydligt vanligare än brännmärken.
Jag har själv arbetat i bilvårdsbranchem i drygt 6 år så jag har sett en hel del misstag. Det är bättre att ta det försiktigt och be om hjälp innan man gör skadorna värre. Jag mins tydligt min första motor hub med ett stor mörkfäck där jag "malt" igenom klarlacken, Chenfen var inte glad :nono:
Jag har nog gjort alla misstag man kan göra i den branchen :lol:

När det gäller tvättningen så tvättar man nerifrån och upp med högtryck för att inte skölja bort tvättmedlet och uppifrån och ner när man svampar för att minska risken för att ett gruskorn fastnar i svampen. precis som nämts tidigare.

För att gå in lite på tvättmedel så finns det mycket riktigt två sorter avfettning. Kallavfettning som vanligtvis är av petroliumbas och naturavfettning som är syntetisk eller av vegitabilsisk olja. Den stor skillnade här är att kallavfettningen löser upp tjära asfalt olja osv. medans naturversionen kapslar in det.
Båda finns kvar på bilen som en fet hinna det är därför man bör tvätta med ett alkaliskt tvättmedel efter eller i kombination för att få bort den feta hinnan.
När det gäller att vara i solljus eller inte så är det värmen som är avgörande, alkaliska ämnen etsar när dom torkar in medan avfettning kalkar dvs blir vitaktig och går att tvätta bort. Etsning är svårare.
Som sagt jag har testat alla fel man kan göra och tex förstör alla lister på en BMW 750 eller fått en Corolla GTI att tappa ett framhjul :o
Så jag skulle nog kunna skriva en bok om hur man inte bör göra och då kanske även lite tips :wink:

Kör hårt och tvätta flitigt så kan vi dela erfarenheter när vi träffas istället för i text form om ingen har ngn specifik fråga vill säja!
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

:thumbsup:

Jag tror inte jag sa något som står i motsats mot vad du sa, eller?


Själv "lyckades" jag aldrig att bränna lacken men väl att förstöra en list. (på min egen bil :weep: ) Det var bara att byta ut den :cry:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
adj
Turbopostare!
Inlägg: 183
Blev medlem: 24 apr 2004 00:44
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av adj »

Nä det enda var att jag saknade en varning för hål istället för uppmaning att trycka hårt.

På plana ytor som huv tak osv kan man trycka på bra men när man kommer till kanter veck och lister, som du sa, så får man ta detförsiktigt.

Bästa när det gäller lister är om man kan ta bort dom för då får man ju lackskydd eller vax även bakom dom. HEJJA Saab 9k från mitten 90-talet.
Jag tror det är dom bästa listerna i världen när det gäller att pilla bort och tillbaka.
Hus, kombi och barn..när ska jag bli vuxen då?
Skriv svar